Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av ToWalkOrDrive, lørdag 03. oktober 2015, klokken 15:59

« forrige - neste »

bno

#15
Sitat fra: Powerflux på mandag 07. september 2015, klokken 17:15
Det er nok riktig at Leafen er forholdsvis problemfri...relativt sett! Det som ikke nevnes er at den er født med en hel del uforståelige skavanker som gjør den totale brukeropplevelsen ganske dårlig.

-Klima og ventilasjon er en vits med noe svært uheldige default settings. Auto er ubrukelig. Forvarming fungerer bare med resirc på slik at bilen er fullstendig neddugget 8 av 10 ganger. Strømforbruket til varme på 1. gen er avsindig høyt grunnet svært dårlig konstruksjon og skyhøyt varmetap.

-Fjernlys er en ren vits, faktisk så dårlig at det er et under at den har blitt godkjent med dette!

-Vindusheisene klarer nesten ikke å dra opp vinduene!

-Støydemping inne i bilen på høyde med en 1973 Ford Taunus!

-Kun FM radio og ingen mulighet til å oppgradere!

-Fjæring foran der fjærene er rappet fra en BIC kulepenn!

-Treg oppstart med mye lys og lyd.

Det fascinerende her er at ikke noe av dette er elbil spesifikke ting, kun Nissans manglende evne/vilje til å produsere en bra bil. Det rent elbilspesifikke ser det ut til at de har greid på en god måte!

Spot on og sammenfallende med 1 gen. Leafen jeg kvittet meg med.

Kjører nå e-golf problemfri bil. I dag prøvkjørte jeg Tesla S85D. Da lurte jeg på hvor de etablerte produsentene har vært og hvor de har tenkte seg hen når utkomme så langt er en Pizzakutter, en container på hjul og en Donalduck bil. Jeg ser frem til en Tesla M3. Desverre er en TS for stor for to godt voksne, men feilene d ref til her ville jeg kunnet tåle om vi hadde behov for en TS når alternative totalt sett er begredelige. Egolfen er en i utg . pkt. kjedelig bil men du store så gammeldags den virket etter Tesla turen, Det er da lysår mellom TS og de andre tullebilene.


Les det som et linket til het og kos deg med TMS en din

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23401.0.html
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Lynet

Har kjørt Leaf siden 2011, og Tesla siden april i år og er ikke i tvil om hvilken bil som er mest gjennomtenkt.
Leafen er rett og slett ikke laget for Norske forhold.
Og forhandleroppfølging scorer Nissan 1 og Tesla 11 på en skala fra 1-10.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kodalse

Min erfaring med Leaf som både vinter og sommerbil er absolutt fortreffelig.
Den har den begrensningen den har (1. gen), i særdeleshet rekkevidde, men komfortmessig upåklagelig i min verden.

Nå er jeg vant med biler som er fra 5 - 15 år gamle, har aldri hatt bil med garanti, ei heller full kasko før.
Bil har vært en nødvendighetsgreie, hvor stabilitet og evne til å frakte meg fra A til B på et hvilket som helst tidspunkt har vært avgjørende.

Dette gjør Leaf, og med vesentlig bedre komfort og støyegenskaper enn de eldre bilene jeg har hatt tidligere.

En Tesla ville selvsagt økt komfortnivået og rekkevidden, men den er for min del unødvendig. Den kan ikke trekke tilhengeren min som benyttes 1 - 2 ganger i måneden. Da må den gamle Peugeot 1,6 HDI fra 2005 ut på veien for å frakte materialer, hageavfall osv.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

ThomasEL

At mange opplever Teslaen som koster nærmere tre ganger så mye som Leafen som råere og mer lukseriøs, skulle vel egentlig bare mangle... :P

Men det er en grunn til at Leaf har solgt så godt som de har gjort, og faktisk holder salgstallene seg ganske så høye fortsatt.

Jeg sier ikke at ikke noe kunne vært annerledes, men så langt er jeg strålende fornøyd med bilen min. Og nei, jeg er ikke vant til å kjøre "gamle vrak". Min fossile bil er en Volkswagen Touran 2010 modell.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Batraxos

Jeg har byttet min 2011 Mercedes E350 4-matic stasjonsvogn inn i en ny Leaf. Har hatt den et par uker nå, og syns den er god å kjøre. Selvfølgelig er det forskjell på bilene, men Leafen er ikke vesentlig dårligere på verken støy eller kjørekomfort. Man kommer ikke fortere fram med stor motor så lenge man må stå i kø. Har bestemt meg for å klare meg med kun elbil i minst 6 mnd., så får vi se hvordan det går igjennom vinteren. Jeg vil ikke ha Tesla, har hørt om alt for mange feil. Da kjøper jeg heller en firehjultrekker vanlig type bil ved siden av, gjerne hybrid eller plug-in eller V8 bensin.
2015 Nissan Leaf Nordic 24 kWh, 32A lader

Rødkleiv

Støydemping:
Jeg anser meg som over snittet kresen på støydemping. Jeg opplever at Leaf har god støydemping under de fleste forhold. Det finnes biler som er bedre, som f.eks BMW 5 og 7 serie og enkelte Lexuser. En Tesla Model S gen 1 med 21'' bråker betydelig mer enn en Leaf gen 2 med 16''.

Forhandlere:
Dette er nok individuelt.

Fjernlys:
Min benchmark er en Volvo V70 2010 modell med bi-xenon og adaptive hovedlys. Det har sikkert kommer biler med avanserte LED lys som slår denne nå, men verken Tesla, Leaf eller noen annen elbil jeg har kjørt, er i nærheten av å matche denne halvgamle Volvoen. Tesla har dårlige lys, Leaf har enda dårligere.

Klimaanlegg:
Jeg har ennå ikke kjørt en elbil som har en velfungerende autosetting. Virker som pri 1, 2 og 3 er å spare strøm. Auto er like ubrukelig på Tesla som på Leaf.

Jeg opplever Leaf som både en bra bil og elbil. Spesielt i lys av at den er i slutten av sin livssyklus. De bilene som er lansert flere år etter Leaf har jammen ikke mye nytt å bringe til torgs. Tesla som koster 3-4 ganger'n og som man bør stille desto høyere krav til, er absolutt ikke fri for skavanker.


shaukaas

Merkenavnet Nissan gir kanskje litt andre forventninger enn merkenavnet Tesla. Jeg vet ikke helt hva som gir best sammenligning/analogi her, men poenget er at Nissan har laget driftssikre biler veldig lenge. De har et relativt godt rykte. Tesla er en nykommer på markedet, og tiltaler nok en annen kjøpegruppe både med bakgrunn i pris, design og spesifikasjoner. Tilsvarende Nokia/iPhone - så var det mange som var villige til å gi fra seg sin solide Nokia til fordel for en ny iPhone (som manglet en masse finesser i sin første utgave.)

Det virker også som at mange av dem som er superfornøyde med sin nye Leaf kommer fra eldre og enklere modeller, mens andre som er mindre fornøyd kommer fra nyere biler i en høyere pris/utstyrsklasse. Det er nå mange som har fått råd til å kjøpe seg splitter ny bil, da man slipper moms og engangsavgift. Legg dette på toppen av nybilprisen på en Leaf - så er dette ikke lengre en rimelig bil. Det blir derfor muligens mer sammenlignbart med en fossilbil i prisklassen 350.000,- ? (Uten egentlig å ha regnet på det.)

Nok en gang - det er synd at det globale markedet for EV er så umodent!

Har nå kjørt Leaf siden Juni 2015, og joda - bilen virker den. Men den har sine svakheter. Jeg synes det er rart at en 2015 Nissan er teknisk "utdatert" sammenlignet med f.eks. VW eGolf. Men det er rart hvor fort en blir vant til at ting ikke er helt slik som de burde. Det er uansett en fryd å kjøre elektrisk - bakdelene med forbrenningsmotoren kan jeg leve svært godt foruten! Man kommer seg fra A-B, men kanskje litt småirritert og vond i ryggen ved lengre turer. Pyttsann.  ::)

Vi har allerede brukt de budsjetterte bilvedlikeholdsutgiftene for 2015 på noe som er mye kjekkere; sydentur.
En dag bak rattet i en leiebil på de greske øyer, i en Kia Picanto - setter jo Leaf'en i et meget godt lys.  ;D ;D

Gratulerer - enten du kjører Leaf eller noe annet uten dino på tanken!

RuneW

Sitat fra: shaukaas på onsdag 09. september 2015, klokken 03:36
Det virker også som at mange av dem som er superfornøyde med sin nye Leaf kommer fra eldre og enklere modeller, mens andre som er mindre fornøyd kommer fra nyere biler i en høyere pris/utstyrsklasse.

Jeg var en av de som klaget høylytt på Leafens diverse skavanker når jeg kjøpte den og jeg havner i din første kategori "eldre/enklere" modeller.

Nå skal det sies at jeg disse eldre/enkle bilene var Toyotaer så jeg er ikke vant til at ting ikke virker.
Jeg hadde antageligvis fått dobbeltsidig magesår av en Tesla  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rødkleiv

Sitat fra: RuneW på onsdag 09. september 2015, klokken 11:37
Sitat fra: shaukaas på onsdag 09. september 2015, klokken 03:36
Det virker også som at mange av dem som er superfornøyde med sin nye Leaf kommer fra eldre og enklere modeller, mens andre som er mindre fornøyd kommer fra nyere biler i en høyere pris/utstyrsklasse.

Jeg var en av de som klaget høylytt på Leafens diverse skavanker når jeg kjøpte den og jeg havner i din første kategori "eldre/enklere" modeller.

Jeg er nok over snittet fornøyd med Leafen. Kommer fra nyere, større og dyrere BMW, Audi og Volvo de siste fem årene.

I tillegg til hva man er vant med, spiller det nok en rolle hva slags bruksområde og forventninger man har.
Min Leaf brukes primært som pendlerbil på motorveien, daglig småkjøring og ærend, samt av og til en langtur med hurtiglading hvis logistikken krever det. Til min bruk fungerer den nesten optimalt.

Hvis jeg kan velge fritt mellom hustandens biler på småturer, tar jeg nesten alltid Leafen. Den er lettere å parkere, mindre sjanse for at noen riper inn "Au-pair on board" i panseret, lettkjørt, komfortabel og det er ikke fukt i lykteglassene.

Powerflux

@Rødkleiv:

Ser du har en 15 mod. Tesla. Har du hatt mye sludder med den og vil det si at du heller kjører Leafen enn Teslaen?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Rødkleiv

Sitat fra: Powerflux på onsdag 09. september 2015, klokken 15:16
@Rødkleiv:

Ser du har en 15 mod. Tesla. Har du hatt mye sludder med den og vil det si at du heller kjører Leafen enn Teslaen?

Leafen er feilfri, Teslaen har en rekke irriterende småfeil. Den har dog ikke havarert på tur ennå...

De tre viktigste grunnene til at jeg helst kjører Leafen til daglig er:
1) Den er like komfortabel som TMS, setene er faktisk bedre i mine øyne.
2) Den er enklere å parkere og blir ikke utsatt for hærverk i Oslo sentrum.
3) Handsfree telefon via bluetooth fungerer med god kvalitet, i motsetning til Tesla. Jeg sitter totalt en time i bilen hver dag til/fra jobb og bruker mye av den tiden på telefoner.






Powerflux

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 09. september 2015, klokken 21:08


1) Den er like komfortabel som TMS, setene er faktisk bedre i mine øyne.

Har du next gen.setene? Prøvde en i dag med disse og likte dem veldig godt!

2) Den er enklere å parkere og blir ikke utsatt for hærverk i Oslo sentrum.

Det kan jeg levende forestille meg  ;D

3) Handsfree telefon via bluetooth fungerer med god kvalitet, i motsetning til Tesla. Jeg sitter totalt en time i bilen hver dag til/fra jobb og bruker mye av den tiden på telefoner.

Handsfree funker veldig bra i Leafen min også(1. gen.) Hadde håpet Next gen. TMS funket like bra :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

shaukaas

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 09. september 2015, klokken 21:08
3) Handsfree telefon via bluetooth fungerer med god kvalitet, i motsetning til Tesla. Jeg sitter totalt en time i bilen hver dag til/fra jobb og bruker mye av den tiden på telefoner.

Akkurat handsfree-delen fungerer utrolig bra i en Leaf, enten det er jeg som sitter i bilen å snakker - eller om det er min bedre halvdel som ringer fra bilen. Denne skal i det minste Nissan ha en stjerne i boka for! :)

Rødkleiv

Sitat fra: Powerflux på onsdag 09. september 2015, klokken 21:25

1) Den er like komfortabel som TMS, setene er faktisk bedre i mine øyne.

Har du next gen.setene? Prøvde en i dag med disse og likte dem veldig godt!

Jeg har de gamle setene i min Tesla. Akkurat det med bilseter er vel noe av det mest subjektive man kan komme over :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA