Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forvarming / kjøling

Startet av v-i-c, tirsdag 29. september 2015, klokken 10:50

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: bjaolsen på onsdag 09. september 2015, klokken 12:58
v-i-c : Jeg er HELT på linje med deg....
Kanskje Renault kunne (yeah right) gjort et API tilgjengelig for entusiaster, men det er nok dessverre en alt for "fremoverlent" tankegang

Hvem er det som nå faktisk skriver de applikasjonene som kjører på 7" skjermen?
Hva har de gjort få å tilgang til nødvendig info fra bilens datamaskiner?
Hvordan testes nye applikasjoner/programmer?
Hvem godkjenner at et program/en applikasjon kan få lov å kjøre på 7" skjermen?
Er det mulig for kompetente privatpersoner til å spesifisere og eventuelt selv lage et program/en applikasjon og få denne godkjent.

Ja jeg vet at det selvfølgelig er mulig å bryte seg inn på sin egen/sin egen bils datamaskin og ta kontrollen over denne, men det er ikke det jeg ønsker.

Ønsker kun tilgang til helt grunnleggende informasjon om hvordan energien flyter i bilen mellom motor, batteri og veggkontakt i form av tidsserier hvor også gps-data er med på hver record. Dette i den hensikt å bedre forstå hvordan jeg skal få best mulig nytte av min nyinnkjøpte bil.

Dette er data som jeg ønsker tilgang til for mitt private bruk, jeg ønsker ikke nøldvendigvis at dette skal gjøres tilgjennelig for omverden.

Disse data sammen med bilens eller datamaskinen i biles id nummer er å betrakte som personsensitive data.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Jævla Hippie

Sitat fra: PokerFjes på onsdag 09. september 2015, klokken 14:47
Hva med OBD2? Har noen prøvd å se hva f.eks Torque klarer å få lurt ut av Zoe's hjerne?

Har prøvd. Absolutt ingenting.
Renault Zoe 240 Life

bjaolsen

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

v-i-c

Har noen tilgang til dokumentasjon fra Renault angående ladninging av ZOE?

Tenker da spesielt på følgende:

1 Hvilke tester gjør ZOE når den tilkobles en type2 ladestasjon før den godtar å begynne og lade?

2 Helt konkret hvilke fysiske verdier måles ?

3 Rekkefølgen på disse målingene?

4 Hvilke verdier eller verdiområder må resultatet av målingene ligge innen før ZOE sier OK og starter ladning

5 Finnes det tilgjennelig et flytdiagram som gir oversikt over alle disse testene og ser dem i sammenheng?

6 Har noen etablert kontakt med tekniske personer innen Renualt som eventuelt kan gi svar?

7 Hvilke måleinstrumenter kan en privat person bruke til å gjøre tilsvarende målinger på egen hånd?

8 Har noen funnet en grei måte å hente ut en log fra ZOE som viser hvilken test som eventuelt feilet og forårsaket at ZOE nektet å lade?

Det jeg har oppfattet så langt er at det gjøres målinger mellom N og PE av både spenning(V) og motstand(ohm). Vil anta at det også gjøres en spenningsmåling mellom N og L1.

Det jeg også har oppfattet er at trefase ladning stort sett går greit
Er det brukt en trafo for å få TN-strøm må Jord på primær og N og PE på sekundær kobles på en bestemt måte.

Noen skal ha hatt problmer med TN-enfase strøm grunnet annen og spesiel last (telenor fornebu), men helt konkret hvilke verdier var feil her.

ZOE vil ikke lade på IT-strøm sies det. Helt konkret ved enfase ladening på IT-strøm hvilke parameter er feil. Hvordan kan en privat person enklet måle disse verdiene på en trygg og grei måte og hva slags måleinstrument kan brukes til disse målingene.
(Det er ikke alltid mulig å få tilgang til sikringsskapet og se om det er IT / TT eler TN strøm)

Jeg vet at det er noen som har ZOE og er "elektrikker" / "ekspert på el-kraft" en av disse kan kanskje gi en kort tilbake melding på hva som kan måles, hvilke verdier som er OK og hva som er forsvarlig at privat personer eventuelt måler selv. samt hvilke måleinstrumenter som eventuelt anbefales.

Tar noen denne ballen.

Dette er ikke ment som en invitasjon til personer som ikke selv har ZOE til å synse uten å vite. Jeg prøver her å få kartlagt helt konkret hva det er som ZOE tester på før ladning starter og om det er mulig å måle disse parameterne på en trygg måte som privat person med et måleinstrument tilpasset en privatperson. (Ikke spesialiseerte lab instrumernter som koster mer enn bilen) 
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Elbil-66

Denne skulle funke greit.
Har den selv og det er ikke noe problem og se hvilke nett stikkontakten er til tilkoblet med denne.

http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/

bjaolsen

Kan ikke svare eksakt på alt her, men jeg kan begynne og så får andre fylle på/rette opp.

1.
Ved tilkobling gjøres først vanlige tester i henhold til protokoll.
-Sjekke motstand PP-PE for å finne begrensning i kabelen
-Pulstog settes opp fra lader for å fortelle bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig
-Spenning settes på fra lader
-Bilen starter med egne tester (se 2)
-Lading starter med den strømmen som laderen har tillatt (eller mindre avhengig av batteristatus)
-Noen ganger stopper lading opp et lite øyeblikk for å starte opp VP for batterikjøling

2. Her blir det mer antagelser :
-Antall faser, L1-L2,L2-L3,L3-L1,L1-N (eller no slik)
-Spenning N-PE overvåkes kontinuerlig (mener å ha lest et sted snitt over 2 sek ...)

3.
Se 1 og 2

4.
Strøm tilgjengelig må være mer enn 6A (har jeg hørt)
Spenning PE-N må være mindre 2 volt (har jeg hørt)

5.

6.

7.

8.


bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA