Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriproblemer i Agder

Startet av cra, lørdag 06. februar 2010, klokken 00:26

« forrige - neste »

cra

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-skal-de-bedre-luften-1003769.html

Bergen innfører datokjøring, der biler med nr som slutter på oddetall får kjøre på oddetallsdager, og partallsbiler på partallsdager. Noen som vet om dette også gjelder EL-bil, eller om det er fritt fram, siden de har null utslipp?

Burde i alle fall være nok et incentiv (med effekt også utenfor dato-perioder) som kunne innføres: "El-bil er fritatt for dato-restriksjoner pga forurensning". Ville selvfølgelig gjelde utelukkende for rene el-biler, og ikke for hybrider. H2-biler kunne ha samme fordel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Godt poeng.

Datokjøring er et tiltak med begrenset og urettferdig virkning. De rike har gjerne flere biler, og kjører derfor med SUV nr 2 annenhver dag.

Burde heller tatt skrittet ut og nektet fossilbiler over 1000 kg inn forbi bomringen. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Elbiler er nullutslippsbiler og har lov til å kjøre:

Disse er unntatt kjøreforbudet:

    * Elbiler og biler som benyttes av handikappede
    * Kjøretøy som benyttes til næringsvirksomhet i næringsøyemed
    * Kjøretøy som benyttes i tjenesteytende næringer
    * Utrykningskjøretøy, pasienttransport og kjøring knyttet til liv og helse


https://www.bergen.kommune.no/luftkvalitet?artSectionId=6023&articleId=61269&sectionId=6023

(Nå kan vel kjøretøy som benyttes i næringsøyemed være så mangt: skal på et møte. Skal levere en vare på Cafe Opera etc).

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lynet

Det er tydelig at politikerne i Bergen ikke har peiling på hva som forurenser.

De skulle nektet alle personbiler med dårligere enn euro4 (eldre enn 2005) og alle lastebiler og busser med dårligere enn euro V (eldre enn 2008) adgang til byen . Meget høye bøter for overtredelse  ;D.

Og ikke minst nektet all ved og oljefyring, som er det desidert største partikkelutslippet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars C. Krogenæs

De vet nok hva som forurenser, men dette må kunne gjennomføres.

Å nekte vedfyring og oljefyring vil kunne gå utover boliger som ikke er dimensjonert for oppvarming via strøm. Dette kan gi store konsekvenser for vannrør og beboere.

Lastebiler/busser som er i daglig bruk, er som oftest av nyere dato. Eldre lastebiler er sjeldnere i bruk, og tror nok Bergen har manko på busser etter innføringen av bilstopp.

Ved dato-kjøring får man et effektivt middel, som er relativt enkelt å gjennomføre, samtidig som det ikke rammer næringslivet like hardt som et "vareleveringsforbud".

Jeg synes byrådet i Bergen har gjør en god jobb, og har foretatt fornuftige valg, selv om de ligger 7 dager etter i virkemiddelbruk.

Det vi alle ser, er at vi ikke må glemme elbilens fordeler i forhold til lokale utslipp. Det blir ofte glemt i klima debatten.

Ja til elbil!

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

La meg oppdatere hvem som er unntatt:

- elbiler
- biler med tre eller flere i !!!
https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/tema/luftkvalitet/9165/utskrift?artSectionId=9165&articleId=92526&mode=printArt

Dette siste er viktig. Vi kan alltid forbedre bilene til å slippe ut litt og litt mindre forurensing, men den mest effektive er å la bilen stå hjemme og heller bruke de ledige setene i andres biler.
Hver dag i Bergen går det 60 000 tomme seter fra Åsane til sentrum.

Jeg jobber med å få folk til å kjøre sammen til jobb vha ny, kul mobil teknologi.
Jeg bruker www.avego.com med appen Avego Driver for iPhone. Er det noen ildsjeler i Norge som kunne tenke seg å hjelpe med å introdusere dette til sitt nærområde/bedrift/kommune?


Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

Thomas Parsli

#6
Jeg har prøvd å bruke Avego, men den har for få brukere i Norge.

Kjører daglig t/r Asker-Oslo og har egentlig plass til 4 passagerer.
Vurderte å lage samkjør.no / samkjor.no men vet ikke om jeg får tid (domenet er registrert og jeg vet hva jeg skal gjøre).

Skal vi lage en ny diskusjonstråd?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA