Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sagnomsuste Zaptec - spesifikasjoner (Er den på 10A eller 16A?)

Startet av turfsurf, mandag 21. september 2015, klokken 13:01

« forrige - neste »

bromm

#30
Sitat fra: skoct på mandag 24. august 2015, klokken 21:07
Sitat fra: bromm på mandag 24. august 2015, klokken 18:33
Sitat fra: skoct på søndag 23. august 2015, klokken 22:37
Turfsurf skriver at han går rett ut av bilen - med anlegget påslått istedet for å trykke på stoppknappen en ekstra gang for å slå av hele systemet. Jeg forsto det slik at anlegget slo seg av da man låser bilen. Prøvde dette, men anlegget spilte også etter låsing.
Det var vel jeg som gikk rett ut av bilen - det har jeg gjort hver dag i 1,5 år (30.000km) og anlegget har slått seg av hver eneste gang (PS! med låsing menes sentral-lås, ikke "lukking" av døra som vil medføre at anlegget slår seg av etter 8 minutt)

Jeg prøvde dette. Trykket på stop, anlegget sto og gikk. Deretter åpnet jeg døren (les: jeg sitter fortsatt i bilen). Lukket døren og låste med sentrallåsen. Anlegget spilte fortsatt altså...
Jizzes  ::) - det er vel ok om du er nybegynner, men gå nå for pokker ut av bilen og lås den da, som du vanligvis gjør om du skulle gått inn og skrevet på Elbil-forum. Ikke sitt inni bilen og lås, for så å klage på Elbil-forum innefra bilen  ;D ;D ;D PS! BMW har denne løsningen på alle sine biler - det har endt opp med eksakt 8 minutter timeout pga. millioner av tilbakemeldinger fra godt betalende kunder ;)

bromm

#31
Litt i Rødt

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. august 2015, klokken 20:59
Men tilbake til saken, jeg har gått ut og inn av bilen omtrent ti ganger i dag. Ca halvparten av de har jeg måttet skifte grep på dørhåndtaket når jeg skulle inn, fordi jeg har "feil grep". Selv om dørhåndtaket beveget seg helt fint. Tydeligvis er trykksonen på ene siden av håndtaket. Lærer det nok etter hvert. Ingenting i veien med trykksonen på fob'en (ja, den heter det hos BMW også, som var en av de første uten mekanisk nøkkel for 20 år siden) - jeg gikk ut av bilen 14 ganger i dag - traff på første forsøk hver gang - go figure ;)

Så var det påstanden din om at bilen går i park når man åpner døren, og stopper når man låser. Måtte selvfølgelig teste det. Rygget inn i garasjen, tok av setebeltet og åpnet døren. Stoppet egentlig der, for det lyste fremdeles "R" mot meg fra girvelgeren. Hadde ikke så lyst til å finne ut hva som skjer hvis jeg går ut da. Forhåpentligvis stopper den. SIkkert noe jeg gjorde feil her og. Du gjorde ikke noe feil - men bilen tenker litt lengre enn sjåføren hos BMW ;), så derfor tillater den å åpne døren i "R" uten at den går i "P", FORDI mange ønsker å åpne døren for et ekstra overblikk når de rygger. Hvis du hadde stoppet bilen på vanlig måte fra D eller gått fysisk ut i R - så smeller den garantert i Park. Så jeg gjorde som jeg pleier med Tesla, trykker "P" på girvelgeren og går ut og lukker døren. Bilen spiller musikk like herlig, så jeg husker trikset med å bare låse. Hvorfor i all verden skal den slutte å spille musikk før du låser ? Har du noen gang gått ut for å plukke inn post, vaske vinduer eller noe annet småærend mens du hører på noe veldig interessant på radioen ? Da ser det ut til at den stopper. Så ett steg spart  ;D. Åpner døren (etter å ha tatt "riktig" grep), for å sjekke at parkbremsen er på. Det er den jo ikke. Så må man aktivere den og. Nå kommer du sikkert med ett smart utsagn om at "ekte menn bruker ikke parkbrems", men jeg liker nå det da.Ingen biler med automatkasse blant premium-merkene går automatisk i parkkbrems (dvs. Håndbrekk) - mulig dere i Tesla-leiren tror dette, men det er allerede et mekanisk lås i selve girutvekslingen på ZF-kassene som brukes i vanlige BMWer, samt girutvekslingen i i3 - disse mekaniske låsemekanismene tåler så godt som bilens vekt (ikke Tesla) i vertikal retning, og "håndbrekk" er derfor ikke påkrevd for "ekte biler" ::). Jada, jeg vet om at Tesla hadde et stort problem innledningsvis, som gikk på at bilen kunne starte med å rulle hvis vampyr-tapet (som var et annet problem), tømte batteriet slik at park slapp bilen pga. "nybegynner-programmering" fra verdens mest uerfarene bilbyggere ;)  ;D Et lite bonustips, i tilfelle du bruker håndbrekk i f.eks en bratt stigning (der det anbefales å bruke det): Det går av automatisk, hvis du holder bremspedal hardt inne når du setter bilen i Drive/Revers Så slipper jeg å glemme det når det er behov for den. Og så var det de automatisk innfellbare speila da. Men det tror jeg jeg har funnet svaret på. Er jo bare å trykke på en knapp (jada, er jo bare å bruke nøkkelen hvis man glemmer det). Nok en gang så er dette et ønske fra brukerne til et stort Premium-merke. Det er nemlig slik at man ikke ønsker at speilene alltid skal felles inn, men heller felles inn ved et langt trykk på låseknappen. Årsakene er flere, men kanskje den største i forhold til TMS er vel at man faktisk har plass til at speilene står ute (*knis*). Andre ting kan være frost, manuell vask (da man vil de skal være ute) osv. osv.

Nå virker jeg veldig negativ til i3en her, noe som egentlig er ganske langt fra sannheten. Sannheten er at dette er trivialiteter, og jeg er superfornøyd med bilen. Men jeg påpeker det fordi det er ting som jeg legger merke til, og som irker meg litt i hverdagen, fordi jeg er vant med noe som virker bedre når det gjelder akkurat dette. Tesla sin løsning er heller ikke perfekt, skal jeg frigjøre ladekontakten med låst bil, så må jeg enten fiske frem nøkkelen, eller spasere frem til førerdøren, for så å gå tilbake. Irriterende det og, men jeg slipper ihvertfall å dra frem foben som vi  "Tesla fanatikere/fanboys" liker å kalle den lille nøkkelen.

Blir det en gang bygd ut god dekning og god kapasitet med CCS, så vil i3en få ett veldig utvidet bruksområde. Men hadde ikke skadet med 40-50% ekstra kapasitet på batteriet da... Så kan den heller bruke 5% mere strøm for min del.Hos meg utvidet jeg bruksområdet med 2.293 km for noen uker siden (se egen ferietur-tråd) - "vanlige" ladere er snart 5-6 ganger så mye utbredt som Tesla SC - så hvis Arctic Roads bygger ut det de har planlagt (se vedlegg) i tillegg til dette, så er SC-kortet å betegne som "sorte-per" ;)

pberg

Utrolig vanskelig dette med å gå inn og ut av bilen.. Jeg har ikke comfort access, og har heller ikke savnet det.

Ett trykk på knappen i lommen når jeg går ut døra, sett meg inn, hold inne bremsen og trykk på start og vri til "D" - kjør...

Stopp: Stopp, trykk på start (P slår inn), gå ut, trykk på låseknapp i lommen - stereo stopper og bilen er av.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

turfsurf

Sitat fra: bromm på mandag 24. august 2015, klokken 22:37
Hvorfor i all verden skal den slutte å spille musikk før du låser ? Har du noen gang gått ut for å plukke inn post, vaske vinduer eller noe annet småærend mens du hører på noe veldig interessant på radioen ?
Musikken var ikke det vesentlige her, men at bilen fortsatt er "på". Dvs at den ikke slår seg av selv. Men så var det jo den nøkkelen selvfølgelig. Den løser jo alt. Mye vits i CA når man må bruke nøkkelen allikevel.

Sitat fra: bromm på mandag 24. august 2015, klokken 22:37
Ingen biler med automatkasse blant premium-merkene går automatisk i parkkbrems (dvs. Håndbrekk) - mulig dere i Tesla-leiren tror dette, men det er allerede et mekanisk lås i selve girutvekslingen på ZF-kassene som brukes i vanlige BMWer, samt girutvekslingen i i3 - disse mekaniske låsemekanismene tåler så godt som bilens vekt (ikke Tesla) i vertikal retning, og "håndbrekk" er derfor ikke påkrevd for "ekte biler" ::)Et lite bonustips, i tilfelle du bruker håndbrekk i f.eks en bratt stigning (der det anbefales å bruke det): Det går av automatisk, hvis du holder bremspedal hardt inne når du setter bilen i Drive/Revers

Hm, har da hatt noen Audier som koblet inn brekket automatisk, men de er kanskje ikke premium lengre? Godt å høre at det holder å la girvelgeren stå i P. Det regnet jeg forsåvidt med. Problemet er at den fortsatt gynger noen cm når man slipper bremsen og brekket ikke står på.

Sitat fra: bromm på mandag 24. august 2015, klokken 22:37
Nok en gang så er dette et ønske fra brukerne til et stort Premium-merke. Det er nemlig slik at man ikke ønsker at speilene alltid skal felles inn, men heller felles inn ved et langt trykk på låseknappen. Årsakene er flere, men kanskje den største i forhold til TMS er vel at man faktisk har plass til at speilene står ute (*knis*). Andre ting kan være frost, manuell vask (da man vil de skal være ute) osv. osv.[/color]
Vel, TMS lar deg faktisk velge om speilene skal foldes inn automatisk. Kanskje ett vanskelig konsept. Liker egentlig å ha speilene inne på i3 og, smal eller ei, så er det nok uforsiktige personer med skulderveske eller bag som gnikker seg inntil speilene...

Sitat fra: bromm på mandag 24. august 2015, klokken 22:37
Hos meg utvidet jeg bruksområdet med 2.293 km for noen uker siden (se egen ferietur-tråd) - "vanlige" ladere er snart 5-6 ganger så mye utbredt som Tesla SC - så hvis Arctic Roads bygger ut det de har planlagt (se vedlegg) i tillegg til dette, så er SC-kortet å betegne som "sorte-per" ;)
Leste innlegget ditt om ferie. Ferie er vel ett dårlig argument mot elbiler, siden man da både har god tid til å planlegge og god tid til kjøringen. Var på ferie selv i sommer, kjørte 4600km, deriblant en rute over Stelvio passet. Tror rett og slett jeg ikke ville prøvd på det med i3. Stoppet for å spise lunsj litt før, og tenkte å fylle opp på en hurtiglader med bl.a Chademo og type 2. Ingen av de virket.

Hvis AR får bygd ut etter planene (ett veldig stort hvis IMO), så er det jo ett velkomment supplement til SC (Tesla kan lade over 60kWt med full fart på Chademo). Men med de prisene de operer med, så blir det nok bare nødbruk. Men takke meg til SC, slippe betalingskrøll og usikkerheten med om den ene laderen er operativ eller ikke. Forhåpentligvis forbedrer situasjonen seg hvis de store produsentene får ut fingeren og tilbyr større biler med mere kapasitet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Du trenger ikke bruke nøkkel hvis du har CA.
Sensoren på dørhåndtaket fungerer som låseknapp, og alt forbruk kuttes, og til slutt foldes speilene inn.
En trenger ikke sette bilen i P. En kan enten gjøre det, eller sette på  håndbrekket.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: LMOR på tirsdag 25. august 2015, klokken 07:01
Du trenger ikke bruke nøkkel hvis du har CA.
Sensoren på dørhåndtaket fungerer som låseknapp, og alt forbruk kuttes, og til slutt foldes speilene inn.
En trenger ikke sette bilen i P. En kan enten gjøre det, eller sette på  håndbrekket.

Joda, er klar over det. Hvis du ruller tilbake til det første innlegget, så var hele poenget å slippe å forholde seg til aktivt å låse og åpne bilen. Om det er dørhåndtaket eller nøkkelen spiller forsåvidt ingen rolle. Når jeg skal inn i bilen virker det greit hvis jeg treffer riktig på håndtaket, noe som jeg overraskende ofte presterer å ikke gjøre (bruker gjerne to fingre, og trykksensorene dekker tydeligvis ikke hele håndtaket). Når jeg går ut, så bruker jeg normalt ikke dørhåndtaket (dvs frem til nå).

Det som er tragisk er at Renault hadde dette riktig allerede i 2005 eller deromkring, med en kredittkortnøkkel som kunne ligge i lommeboka. Forhåpentligvis kommer det etter hvert funksjonalitet mot smartklokker eller mobil med NFC og/eller BT som gjør hele greia irrelevant, de finnes jo allerede dørlåser som fikser dette.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Du bruker ikke trykksensoren når du skal inn i bilen. Du holder bare rundt håndtaket. Har aldri hatt problemer med det.
En autolås hadde vært fint, men det har noen praktiske ulemper også, hvis du f.eks er flere i bilen. Radiusen er liten av sikkerhetsmessige grunner. Det skal f.eks ikke være mulig å åpne døren på andre siden av bilen, selv om du står ved siden av bilen osv.
En del slike begrensinger kommer når det selges noen millioner biler til et segment som er mer utsatt enn gjennomsnittet. Det gjelder nok Tesla også etter hvert som selskapet saksøkes for diverse hendelser.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: LMOR på tirsdag 25. august 2015, klokken 08:38
Du bruker ikke trykksensoren når du skal inn i bilen. Du holder bare rundt håndtaket. Har aldri hatt problemer med det.
Det er nok sensorer der og. Prøv å legg to fingre på innsiden av dørhåndtaket, lengst mot bakenden av bilen. Da låser aldri bilen opp for meg. Dette er faktisk sånn jeg prøver åpne døren når jeg kommer gående til bilen bakfra.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Det er ikke en trykksensor, og det kan stemme at du må åpne med hånden.
Igjen sikkert sikkerhetsmessige grunner. Dette systemet har endret seg gjennom årene. Det første jeg hadde trengte du ikke røre håndtaket hverken på vei inn eller ut.
i3 løsningen er ikke aktiv hele tiden, så du sparer i hvert fall strøm  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: LMOR på tirsdag 25. august 2015, klokken 09:16
Det er ikke en trykksensor, og det kan stemme at du må åpne med hånden.
Hm, må teste litt mere for å finne ut hva slags sensor det er  :) Ville jo trodd at den kunne låse opp når dørhåndtaket blir dradd i, uansett.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Anterialis

Jeg tror sensorene for lukking og åpning av bil med CA baserer seg på elektrisitet. Hud bærer elektrisitet. Dessverre gjør også vann dette, slik at om man høyttrykkvasker bilen med CA-nøkkelen i lomma, hører man at bilen gjentatte ganger forsøker åpne opp bilen. Jeg husker også en gang jeg kjørte bilen hjem etter en vask. I en moderat bratt venstresving hørte jeg "åpne opp klikkelyden" fra døra repetere 4-5 ganger. "klikk.... Klikk.... Klikk...". Jeg tror det var vann i dørhåndtaket som flyttet litt på seg ifm. venstresvingen, og nå la seg over sensoren for døråpning.

Ift. hvordan man slår av bilen; jeg bruker aldri P-knappen. Jeg bremser, bilen stopper opp (fortsatt i D-modus), og trykker på start/stopp. Bilen skrus da av og settes i P automatisk. Jeg går ut av bilen og plasserer tommelen på "låsefeltet" på dørhåndtaket. Det er flere ganger jeg _ikke_ ønsker å låse bilen (feks når man går i butikken i Folldal, ingen tyver her, like greit å la bilen være åpen :P // når jeg skal i postkassa etc.

Når bruker dere aktivt P-modusknappen i stedet for start/stopp?

Sitat fra: BroomIngen biler med automatkasse blant premium-merkene går automatisk i parkkbrems (dvs. Håndbrekk)
Joda, som nevnt er det flere Audi-modeller som automatisk aktiverer håndbrekket, feks Audi A6 allroad. Denne automatikken er forferdelig irriterende. Skal man ut av bilen for å hente posten på flatmark, aktiveres håndbrekket. (bilen skrur seg også av, noe som er vanvittig irriterende også). Dermed må man starte bilen og deaktivere håndbrekk før man kan kjøre videre. For noe tull. Det er sjeldent man trenger bruke håndbrekket i min erfaring.

(Takk for tips vedrørende at håndbrekket deaktiveres automatisk om man trykker hardt inn (slik at "hold" funksjonen aktiveres?) bremsepedalen før aktivering av "Drive"!)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

turfsurf

Sitat fra: Anterialis på tirsdag 25. august 2015, klokken 11:07

Ift. hvordan man slår av bilen; jeg bruker aldri P-knappen. Jeg bremser, bilen stopper opp (fortsatt i D-modus), og trykker på start/stopp. Bilen skrus da av og settes i P automatisk. Jeg går ut av bilen og plasserer tommelen på "låsefeltet" på dørhåndtaket. Det er flere ganger jeg _ikke_ ønsker å låse bilen (feks når man går i butikken i Folldal, ingen tyver her, like greit å la bilen være åpen :P // når jeg skal i postkassa etc.

Når bruker dere aktivt P-modusknappen i stedet for start/stopp?

Sitat fra: BroomIngen biler med automatkasse blant premium-merkene går automatisk i parkkbrems (dvs. Håndbrekk)
Joda, som nevnt er det flere Audi-modeller som automatisk aktiverer håndbrekket, feks Audi A6 allroad. Denne automatikken er forferdelig irriterende. Skal man ut av bilen for å hente posten på flatmark, aktiveres håndbrekket. (bilen skrur seg også av, noe som er vanvittig irriterende også). Dermed må man starte bilen og deaktivere håndbrekk før man kan kjøre videre. For noe tull. Det er sjeldent man trenger bruke håndbrekket i min erfaring.

(Takk for tips vedrørende at håndbrekket deaktiveres automatisk om man trykker hardt inn (slik at "hold" funksjonen aktiveres?) bremsepedalen før aktivering av "Drive"!)

På de Audier (og andre VAG biler) jeg har hatt, og på i3, så løser brekket ut automatisk hvis man har setebeltet på når man starter å kjøre. Uten det så må man koble ut brekket manuelt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

bromm

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. august 2015, klokken 09:29
Sitat fra: LMOR på tirsdag 25. august 2015, klokken 09:16
Det er ikke en trykksensor, og det kan stemme at du må åpne med hånden.
Hm, må teste litt mere for å finne ut hva slags sensor det er  :) Ville jo trodd at den kunne låse opp når dørhåndtaket blir dradd i, uansett.
Fint initiativ av deg turfsurf å starte denne tråden, men det burde kanskje vært en fordel om du satte deg inn i i3'ens funksjonalitet før du hagler ivei med dine "traumatiske" låse-opplevelser (500 km er ikke nødvendigvis nok til å kjenne i3'ens detaljer - ikke 5.000 km heller, for den del). Vedlagt er Owner's Handbook, og der kan du lese hele kapitlet om Comfort Access på side 42, siden det ikke ser ut til at du har lest det tidligere ;) (sorry, det er på engelsk siden jeg nekter å samle på norske oversettelser som er fulle av feil fra lett-sekretærer på Fornebu ;) ).

Noen flere kommentarer:

SitatMusikken var ikke det vesentlige her, men at bilen fortsatt er "på". Dvs at den ikke slår seg av selv. Men så var det jo den nøkkelen selvfølgelig. Den løser jo alt. Mye vits i CA når man må bruke nøkkelen allikevel.
I bruksanvisningen (som nevnt over) så står det at CA tilbyr funksjonen "Restore Ready to Drive function", og det er dette som gjør at bilen er "på" når du så åpner og setter deg inn igjen (når den er låst så er den Off+P - det kan jeg love deg). Så nå må du snart bestemme deg her - du ønsker altså at "bilen jobber" for deg som du skrev tidligere, men så klager du på at du slipper å slå den på ?!  :o

SitatHm, har da hatt noen Audier som koblet inn brekket automatisk, men de er kanskje ikke premium lengre? Godt å høre at det holder å la girvelgeren stå i P. Det regnet jeg forsåvidt med. Problemet er at den fortsatt gynger noen cm når man slipper bremsen og brekket ikke står på.
Og hva er problemet med at den "gynger" ? Bor du på et sted med unormalt mye kastevind ? Eller parkerer du oftest på bilferger (hvor man selvfølgelig må sette på håndbrekket) ;)

SitatVel, TMS lar deg faktisk velge om speilene skal foldes inn automatisk. Kanskje ett vanskelig konsept. Liker egentlig å ha speilene inne på i3 og, smal eller ei, så er det nok uforsiktige personer med skulderveske eller bag som gnikker seg inntil speilene...
Igjen, en smakssak som garantert har vært screenet av BMW ift. kundenes ønsker. De fleste (altså ikke inkludert deg), vil ha muligheten til å styre dette hver gang de låser. Du vil for alt i verden ikke ta på fob'en din (som uansett må være på kroppen din et sted), men heller snu deg og stå ved døra de 4 ekstra sekundene. Vi andre går rolig vekk fra bilen (evt. beinflyr, hvis vi er sent ute til noe), mens vi bruker 10 microsekunder på å besteme oss for et "kort klikk" eller "holde 4 sekunder", til vi hører speilene slå... PS! Dette gjelder uansett om du har CA eller ikke, så bare fortsett å stå der ved døra du ;)

SitatLeste innlegget ditt om ferie. Ferie er vel ett dårlig argument mot elbiler, siden man da både har god tid til å planlegge og god tid til kjøringen. Var på ferie selv i sommer, kjørte 4600km, deriblant en rute over Stelvio passet. Tror rett og slett jeg ikke ville prøvd på det med i3. Stoppet for å spise lunsj litt før, og tenkte å fylle opp på en hurtiglader med bl.a Chademo og type 2. Ingen av de virket. Hvis AR får bygd ut etter planene (ett veldig stort hvis IMO), så er det jo ett velkomment supplement til SC (Tesla kan lade over 60kWt med full fart på Chademo). Men med de prisene de operer med, så blir det nok bare nødbruk. Men takke meg til SC, slippe betalingskrøll og usikkerheten med om den ene laderen er operativ eller ikke. Forhåpentligvis forbedrer situasjonen seg hvis de store produsentene får ut fingeren og tilbyr større biler med mere kapasitet.
Her kommenterer du en "metafor" fra meg som gikk på at selve "jokeren" til Tesla kan bli til sorteper-kortet i den store sammenhengen - husk nå endelig på at dere har betalt ganske så mye penger for fri lading (det er altså IKKE gratis, slik som alle TMS-eiere alltid passer på å nevne). Alle vet da at TMS kan kjøre både hit og dit og atpåtil til Barcelona, men det kan også alle andre Elbiler gjøre veldig snart (uten å drasse på 6-700 kg ekstra i hverdagen ;) ). Om turen min var ferie, så kan jeg forsikre deg om at jeg kunne ha tatt samme tur når som helst til hvilket som helst "oppdrag". Jeg ser det faktisk som helt naturlig med 10-20 min pause hver 1,5-2 time kjøring. Du som eier begge bør vel kanskje heller se positivt på at du kan kjøre langt med begge bilene, istedet for å favorisere den du åpenbart har et "tyngre" forhold til  ;D

Øyvind.h

#43
Poenget med nøkkelløs bruk bør være at man normalt ikke trenger tenke på nøkkelen. Dvs man går frem til bilen, setter seg inn, tar på seg beltet mens man setter foten på bremsen. Fot på brems er etablert standard for at biler med automatgir skal la brukeren sette bilen i gir. Dette for å unngå at den kjører avsted utilsiktet og ukontrollert. I motsatt rekkefølge: Trykk på park, gå ut av bilen og bilen ordner resten.
Ekstra fomling/workarounds ut over dette er enkelt og greit mindre sømløst.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Fint om du fremover dropper personkarakteriseringen og generaliseringene som du ikke har belegg for. TMS eiere er like forskjellige som BMW eiere, er min erfaring.

Sitat fra: bromm på tirsdag 25. august 2015, klokken 11:39
I bruksanvisningen (som nevnt over) så står det at CA tilbyr funksjonen "Restore Ready to Drive function", og det er dette som gjør at bilen er "på" når du så åpner og setter deg inn igjen (når den er låst så er den Off+P - det kan jeg love deg). Så nå må du snart bestemme deg her - du ønsker altså at "bilen jobber" for deg som du skrev tidligere, men så klager du på at du slipper å slå den på ?!  :o
Hvis du leser riktig, så ser du at jeg klager ikke på at bilen er klar når jeg setter meg inn, men at den ikke låser seg selv når jeg går. Ingen motsetninger der, selv om du ønsker å karakterisere det sånn.


Sitat fra: bromm på tirsdag 25. august 2015, klokken 11:39
SitatProblemet er at den fortsatt gynger noen cm når man slipper bremsen og brekket ikke står på.
Og hva er problemet med at den "gynger" ? Bor du på et sted med unormalt mye kastevind ? Eller parkerer du oftest på bilferger (hvor man selvfølgelig må sette på håndbrekket) ;)
Nei, men det hender seg at jeg parkerer ganske nært ting (veldig nært) og da er det uheldig at den gynger. Og som du sier, det er flere ganger man faktisk har bruk for brekket, så hvorfor kan det ikke bare gå på automatisk. Så slipper jeg å huske det. Kanskje gjøre dette og konfigurerbart, så kan man faktisk gjøre ett valg. Kan t.o.m stå av som default.

Sitat fra: bromm på tirsdag 25. august 2015, klokken 11:39
SitatVel, TMS lar deg faktisk velge om speilene skal foldes inn automatisk. Kanskje ett vanskelig konsept. Liker egentlig å ha speilene inne på i3 og, smal eller ei, så er det nok uforsiktige personer med skulderveske eller bag som gnikker seg inntil speilene...
Igjen, en smakssak som garantert har vært screenet av BMW ift. kundenes ønsker. De fleste (altså ikke inkludert deg), vil ha muligheten til å styre dette hver gang de låser. Du vil for alt i verden ikke ta på fob'en din (som uansett må være på kroppen din et sted), men heller snu deg og stå ved døra de 4 ekstra sekundene. Vi andre går rolig vekk fra bilen (evt. beinflyr, hvis vi er sent ute til noe), mens vi bruker 10 microsekunder på å besteme oss for et "kort klikk" eller "holde 4 sekunder", til vi hører speilene slå... PS! Dette gjelder uansett om du har CA eller ikke, så bare fortsett å stå der ved døra du ;)
Hadde CA virket som jeg vil så hadde jeg sluppet både å stå ved døra eller bruke nøkkelen. Så kan du gjerne gå med hånda i lomma hvis du vil. Og hvis det er screenet av BMW (du kommer med mange antagelser), så har de sikkert avdekket at det er delte meninger om dette, og vi er da tilbake til at det kan være konfigurerbart (som på mange andre biler).

Sitat fra: bromm på tirsdag 25. august 2015, klokken 11:39
SitatLeste innlegget ditt om ferie. Ferie er vel ett dårlig argument mot elbiler, siden man da både har god tid til å planlegge og god tid til kjøringen. Var på ferie selv i sommer, kjørte 4600km, deriblant en rute over Stelvio passet. Tror rett og slett jeg ikke ville prøvd på det med i3. Stoppet for å spise lunsj litt før, og tenkte å fylle opp på en hurtiglader med bl.a Chademo og type 2. Ingen av de virket. Hvis AR får bygd ut etter planene (ett veldig stort hvis IMO), så er det jo ett velkomment supplement til SC (Tesla kan lade over 60kWt med full fart på Chademo). Men med de prisene de operer med, så blir det nok bare nødbruk. Men takke meg til SC, slippe betalingskrøll og usikkerheten med om den ene laderen er operativ eller ikke. Forhåpentligvis forbedrer situasjonen seg hvis de store produsentene får ut fingeren og tilbyr større biler med mere kapasitet.
Her kommenterer du en "metafor" fra meg som gikk på at selve "jokeren" til Tesla kan bli til sorteper-kortet i den store sammenhengen - husk nå endelig på at dere har betalt ganske så mye penger for fri lading (det er altså IKKE gratis, slik som alle TMS-eiere alltid passer på å nevne). Alle vet da at TMS kan kjøre både hit og dit og atpåtil til Barcelona, men det kan også alle andre Elbiler gjøre veldig snart (uten å drasse på 6-700 kg ekstra i hverdagen ;) ). Om turen min var ferie, så kan jeg forsikre deg om at jeg kunne ha tatt samme tur når som helst til hvilket som helst "oppdrag". Jeg ser det faktisk som helt naturlig med 10-20 min pause hver 1,5-2 time kjøring. Du som eier begge bør vel kanskje heller se positivt på at du kan kjøre langt med begge bilene, istedet for å favorisere den du åpenbart har et "tyngre" forhold til  ;D
De fleste TMS eiere er klar over at SC er innbakt i kjøpsprisen, men liker å slippe å forholde seg til betaling for lading i hverdagen. Mener det var ca 13000NOK på S60. Dvs at man kan hurtiglade for 13000 på i3 før man er break even. La oss si at det tar ca 30 min å lade nok til 150km i snitt. 30 min koster kanskje 75NOK. Dvs ca 26000km på hurtiglader med i3. Det er vel ca det jeg vil kjøre på SC i løpet av 3 år. For noen kanskje lengre tid, for andre vesentlig kortere. Uansett liten mulighet til å slippe unna billigere med i3.

Visst ser jeg positivt på mulighet til langtur med i3, og kommer forhåpentligvis til å bruke den til det og, men håper ladetilbudet blir bedre.

Når det gjelder å bruke i3 til hvilket som helst oppdrag, så får du bare "put your money where your mouth is". Hva med en oval weekend til Verona gjennom alpene (gjerne over Stelvio passet)?

i3 er en fantastisk bil, og kan brukes til mye. Men den er ikke best til alt. Å komme seg hurtig gjennom Europa er ikke dens sterke side. Ikke noe galt i det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA