Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sagnomsuste Zaptec - spesifikasjoner (Er den på 10A eller 16A?)

Startet av turfsurf, mandag 21. september 2015, klokken 13:01

« forrige - neste »

turfsurf

Har ca 50000km bak meg i Model S (har nå en 85D), og har nå 500km i i3. Tenkte jeg skulle bidra med noen erfaringer av hvordan jeg opplever bruken av de to bilene i det daglige.


  • Lading - her er Model S overlegen. Utenom det åpenbare med Superlader, så savner jeg mulighet til å stille ladestrøm trinnløst, og å kunne begrense ladingen i det daglige til f.eks 70%. Sette avgangstid er en fordel i3 dog.
  • Strømforbruk - her er i3 selvfølgelig bedre, men mindre forskjell enn forventet, 10-20% på langtur og kanskje 30% på småkjøring.
  • Støy - litt mere hjulstøy i i3, ellers ganske like.
  • Opplevd kvalitet - i3 oppleves som tightere og vesentlig mere gjennomført, men har ett pinglete ratt.
  • Brukergrensesnitt - kjenner iDrive godt (hadde en 318d tidligere), synes fremdeles det er knotete, men pluss for tocuh på scrollhjulet. Spesiellt bruk av navigering er tungvindt. Fordel i3 er muligheten for ruteplanlegging dog, og alternative ruter.
  • Daglig bruk - Her er Model S mye mere hjelpsom. Gå til bilen og sett deg inn, sett foten på bremsen, velg gir og kjør. Stopp, sett bilen i P og gå avgårde. Samme på i3 blir: gå bort til bilen, ta riktig grep på dørhåndtaket, sett deg inn og foten på bremse. Trykk start, for så å velge gir og kjør. Stopp, sett bilen i P, slå på parkbrems, trykk på stopp. Husk så å trykk på dørhåndtaket etter å ha gått ut. Spesielt den siste biten er irriterende, har flere ganger godt fra bilen ulåst.
  • Lydanlegg - begge bilene spiller godt, men BMW har en DAB implementasjon som er fornuftig, ikke den kanalorienterte idiotløsningen til Tesla. Savner internettradio litt i i3.
  • Kjøring - begge bilene er raske og gode å kjøre, men selvfølgelig klar fordel til i3 i tettbebygd strøk, og Model S på landevei og motorvei, selv om i3 er veldig god på det og!

Superfornøyd med begge bilene i det store og hele, med sine fordeler og ulemper :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Anterialis

Flott at du har tatt deg tid til en sammenligning!

Om du kan svare:

1 - Hva slags gjennomsnittsforbruk (kwh) får du på de to bilene på hhv. bykjøring, landeveiskjøring og motorveiskjøring i ca. 110 kmh?

[Teslasyting] (Spoiler: Jeg er inhabil da jeg har i3 selv, dette er min personlige mening)
Min far kjører Tesla 90D og jeg merket øyeblikkelig at kvaliteten var dårligere i Teslaen (syns jeg). Dashbordet knirker og er av billig-utseende plast. I baksetet ser man jo rett opp i soltakmekanisme. Dørene lager ikke god lyd når man lukker dem. Styringen virket på meg som mindre presis (jeg har ikke kjørt denne bilen mye). I baksetet er hodestøtten vinklet fremover slik at jeg fikk nakkesmerter etter 15 minutter (jeg overdriver ikke..).
[/Teslasyting]

Men gud for en kraft!! Og rekkevidden er jo fantastisk =) Men nå er jo pris og bruk på disse bilene helt forskjellig =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Ingeniøren

Som lesebrille bruker har i3 en stor fordel idet styrepanelet har god avstand til fører. En liten, men VELDIG viktig faktor for meg.

Tesla med mange andre har det mye nærmere. Har kun sittet i en Tesla men la merke til at jeg grep etter brillene og slik kan man ikke holde på i bil  :-\. Dessuten blir touch panel veldig fort stygge.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 22. august 2015, klokken 09:46
Dessuten blir touch panel veldig fort stygge.
Nå har jeg ganske fet hud, men liker å være ren på hendene når jeg kjører bil. "Touch panel blir veldig fort stygge" er utsagn som ofte kommer fra de som ikke har erfaring med bilen. Tørker støv såpass ofte uansett at det ikke er noe problem. Støv må man tørke uansett.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

bromm

Fin sammenligning, turfsurf - men det er en del småfeil og ting du tydeligvis ikke har oppdaget, så her er noen kommentarer i rødt ;)

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. august 2015, klokken 09:08

  • Lading - her er Model S overlegen. Utenom det åpenbare med Superlader, så savner jeg mulighet til å stille ladestrøm trinnløst, og å kunne begrense ladingen i det daglige til f.eks 70%. Sette avgangstid er en fordel i3 dog. Du glemmer å snakke om begrepet "ladefart" (som jo er direkte forårsaket av forbruket). Både hjemme og på hurtiglader har i3 et overtak på TMS her. Med 32A veggboks hjemme, lader jeg på 50-60 km på under timen (noe som dekker tur-retur utkantene i hvilken som helst by) - hva hadde TMS klart på den tiden (selvølgelig forutsatt samme strømkilde) ? På hurtiglader tar 20-80% bare 15 min på i3 - dette er perfekt på langtur hver 1,5-2 timer, istedet for sitte å ruge i 4-5 timer og så må sitte nesten timen for å rekke neste SC ;) PS! i3'en er ikke fysisk 100% ladet når den stopper å lade - det anbefales derfor å alltid ha den så fullt oppladet som mulig - derfor faller "70%-argumentet" helt bort
  • Strømforbruk - her er i3 selvfølgelig bedre, men mindre forskjell enn forventet, 10-20% på langtur og kanskje 30% på småkjøring.Husk nå for all del at det meste av bilbruk er småkjøring for de fleste av oss - 30% er faktisk ganske mye på sommeren - mål gjerne forskjellen på vinter også ;)
  • Støy - litt mere hjulstøy i i3, ellers ganske like.Karbonfiberens dårligste egenskap er lydisolering, så her har nok ikke i3 sjans, nei - men det er gjort en brukbar jobb som fungerer i lave hastigheter
  • Opplevd kvalitet - i3 oppleves som tightere og vesentlig mere gjennomført, men har ett pinglete ratt. Ja, det blir rattet mot "resten" det ;) PS! vekta er viktig på elbil
  • Brukergrensesnitt - kjenner iDrive godt (hadde en 318d tidligere), synes fremdeles det er knotete, men pluss for tocuh på scrollhjulet. Spesiellt bruk av navigering er tungvindt. Fordel i3 er muligheten for ruteplanlegging dog, og alternative ruter.Her burde du kanskje tatt med at det er en vesentlig forskjell i trafikksikkerhet mellom å styre en skjerm som befinner seg som en naturlig del av synsfeltet med en håndholdt kontroller - istedet for å ha en svær touchbasert skjerm som befinner seg under synsfeltet, og som av og til krever at man lener på ryggen og mister fokus på veien ;)
  • Daglig bruk - Her er Model S mye mere hjelpsom. Gå til bilen og sett deg inn, sett foten på bremsen, velg gir og kjør. Stopp, sett bilen i P og gå avgårde. Samme på i3 blir: gå bort til bilen, ta riktig grep på dørhåndtaket, sett deg inn og foten på bremse. Trykk start, for så å velge gir og kjør. Stopp, sett bilen i P, slå på parkbrems, trykk på stopp. Husk så å trykk på dørhåndtaket etter å ha gått ut. Spesielt den siste biten er irriterende, har flere ganger godt fra bilen ulåst. Ser ut til at du har hengt deg for mye opp i CA - du burde heller prøvd med nøkkelen i lomma. Her er den egentlige fremgangsmåten på i3: Gå mot bilen, hånd i lomme som finner riktig knapp enkelt og åpner dørene. Gå inn, ta et dobbeltgrep på konsollvrideren og Start-Drive aktiveres i én og samme bevegelse (jada, man kan faktisk bruke tommeltotten, mens man vrir bilen i D med et lengre vridning gjennom "N"). Stopping av i3 skjer at man (følg med) åpner døra, går ut, nøkkel ned i lomma, lås ! (man trenger ikke trykke stopp eller park i det hele tatt - dette er automatisk når dør åpnes og fører går ut)
  • Lydanlegg - begge bilene spiller godt, men BMW har en DAB implementasjon som er fornuftig, ikke den kanalorienterte idiotløsningen til Tesla. Savner internettradio litt i i3.Med den sterkt anbefalte opsjonen 6AK (CD services) til 2.400 kr, så har man ikke bare web-radio fra den største av dem alle (TuneIn), men man har også et hav av tilgang til andre Internett-tjenester som f.eks Spotify, Twitter, Napster, Deezer, Wiki Local, Glympse, GoPro control-app, Life360 med flere. Man kan også spille høy studiokvalitet av lyd i 24-bit/192kHz vha. FLAC lydfiler i i3 - dette er helt fantastisk i kombinasjon med HarmanKardon-pakken. MKV-video i full HD-oppløsning (BD-rip) støttes også fra USB
  • Kjøring - begge bilene er raske og gode å kjøre, men selvfølgelig klar fordel til i3 i tettbebygd strøk, og Model S på landevei og motorvei, selv om i3 er veldig god på det og! Her burde du vel tatt med litt om parkering ;) ;) ;)

Superfornøyd med begge bilene i det store og hele, med sine fordeler og ulemper :)

Anterialis

De få gangene jeg har prøvekjørt Tesla har jeg motsatt inntrykk, at den store skjermen er for langt unna. Jeg må strekke meg for å kunne justere elementære ting. Det syns jeg var mindre bra.

Jeg legger mer og mer merke til hvor vanskelig det er å få en nøytral debatt mellom bilene på et i3-forum :P
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

turfsurf

Takk for inspill bromm, men de er preget av at du eier kun en av bilene. Se kommentar under.

Sitat fra: bromm på lørdag 22. august 2015, klokken 11:15
Fin sammenligning, turfsurf - men det er en del småfeil og ting du tydeligvis ikke har oppdaget, så her er noen kommentarer i rødt ;)

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. august 2015, klokken 09:08

  • Lading - her er Model S overlegen. Utenom det åpenbare med Superlader, så savner jeg mulighet til å stille ladestrøm trinnløst, og å kunne begrense ladingen i det daglige til f.eks 70%. Sette avgangstid er en fordel i3 dog. Du glemmer å snakke om begrepet "ladefart" (som jo er direkte forårsaket av forbruket). Både hjemme og på hurtiglader har i3 et overtak på TMS her. Med 32A veggboks hjemme, lader jeg på 50-60 km på under timen (noe som dekker tur-retur utkantene i hvilken som helst by) - hva hadde TMS klart på den tiden (selvølgelig forutsatt samme strømkilde) ? På hurtiglader tar 20-80% bare 15 min på i3 - dette er perfekt på langtur hver 1,5-2 timer, istedet for sitte å ruge i 4-5 timer og så må sitte nesten timen for å rekke neste SC ;) PS! i3'en er ikke fysisk 100% ladet når den stopper å lade - det anbefales derfor å alltid ha den så fullt oppladet som mulig - derfor faller "70%-argumentet" helt bort
  • Strømforbruk - her er i3 selvfølgelig bedre, men mindre forskjell enn forventet, 10-20% på langtur og kanskje 30% på småkjøring.Husk nå for all del at det meste av bilbruk er småkjøring for de fleste av oss - 30% er faktisk ganske mye på sommeren - mål gjerne forskjellen på vinter også ;)
    Ladefart hjemme er ganske uinteressant pga batteristørrelse på TMS. Har aldri hatt behov for mere enn 16A hjemme. Sammenligner man biler med mindre batteri så er jeg enig, og en av grunnene til at jeg valgte i3 var nettopp dette.
  • Opplevd kvalitet - i3 oppleves som tightere og vesentlig mere gjennomført, men har ett pinglete ratt. Ja, det blir rattet mot "resten" det ;) PS! vekta er viktig på elbilVekten på ett litt tykkere ratt hadde jeg kunnet svelge greit ;)
  • Brukergrensesnitt - kjenner iDrive godt (hadde en 318d tidligere), synes fremdeles det er knotete, men pluss for tocuh på scrollhjulet. Spesiellt bruk av navigering er tungvindt. Fordel i3 er muligheten for ruteplanlegging dog, og alternative ruter.Her burde du kanskje tatt med at det er en vesentlig forskjell i trafikksikkerhet mellom å styre en skjerm som befinner seg som en naturlig del av synsfeltet med en håndholdt kontroller - istedet for å ha en svær touchbasert skjerm som befinner seg under synsfeltet, og som av og til krever at man lener på ryggen og mister fokus på veien ;)
    Her skinner det greit igjennom at du ikke har brukt begge systemene over tid. Begge systemene tar fokus vekk i fra veien omtrent like mye. Det er ikke betjeningen som stjeler fokus, men det å faktisk se på skjermen og hva som skjer der. TMS har og ett multifunksjonsratt hvor man kan betjene det meste, som gjør at man slipper å flytte synet vesentlig.
  • Daglig bruk - Her er Model S mye mere hjelpsom. Gå til bilen og sett deg inn, sett foten på bremsen, velg gir og kjør. Stopp, sett bilen i P og gå avgårde. Samme på i3 blir: gå bort til bilen, ta riktig grep på dørhåndtaket, sett deg inn og foten på bremse. Trykk start, for så å velge gir og kjør. Stopp, sett bilen i P, slå på parkbrems, trykk på stopp. Husk så å trykk på dørhåndtaket etter å ha gått ut. Spesielt den siste biten er irriterende, har flere ganger godt fra bilen ulåst. Ser ut til at du har hengt deg for mye opp i CA - du burde heller prøvd med nøkkelen i lomma. Her er den egentlige fremgangsmåten på i3: Gå mot bilen, hånd i lomme som finner riktig knapp enkelt og åpner dørene. Gå inn, ta et dobbeltgrep på konsollvrideren og Start-Drive aktiveres i én og samme bevegelse (jada, man kan faktisk bruke tommeltotten, mens man vrir bilen i D med et lengre vridning gjennom "N"). Stopping av i3 skjer at man (følg med) åpner døra, går ut, nøkkel ned i lomma, lås ! (man trenger ikke trykke stopp eller park i det hele tatt - dette er automatisk når dør åpnes og fører går ut)
    Det du beskriver ifm start er en workaround, og gjør ikke situasjonen bedre. Poenget er at jeg vil ikke betjene nøkkelen. Når det gjelder ankomst, går parkeringsbremsen på når man låser? Har lagt merke til at bilen stopper når man låser (hvis man husker det)
  • Lydanlegg - begge bilene spiller godt, men BMW har en DAB implementasjon som er fornuftig, ikke den kanalorienterte idiotløsningen til Tesla. Savner internettradio litt i i3.Med den sterkt anbefalte opsjonen 6AK (CD services) til 2.400 kr, så har man ikke bare web-radio fra den største av dem alle (TuneIn), men man har også et hav av tilgang til andre Internett-tjenester som f.eks Spotify, Twitter, Napster, Deezer, Wiki Local, Glympse, GoPro control-app, Life360 med flere. Man kan også spille høy studiokvalitet av lyd i 24-bit/192kHz vha. FLAC lydfiler i i3 - dette er helt fantastisk i kombinasjon med HarmanKardon-pakken. MKV-video i full HD-oppløsning (BD-rip) støttes også fra USB
    Visste ikke det om video, må testes!
  • Kjøring - begge bilene er raske og gode å kjøre, men selvfølgelig klar fordel til i3 i tettbebygd strøk, og Model S på landevei og motorvei, selv om i3 er veldig god på det og! Her burde du vel tatt med litt om parkering ;) ;) ;)En par ting er litt selvfølgelige;) Nevnte heller ikke at Tesla har en svingradius som en middels trailer.

Superfornøyd med begge bilene i det store og hele, med sine fordeler og ulemper :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Kristian O

Fornuftig tråd (enn så lenge  ;) )
Vi har i dag en TMS, men har veldig lyst på en mindre elbil i tillegg om vi blir kvitt diesel- dyret. I3 er neppe aktuell av grunner allerede nevnt i tråden om "grunner til at det ikkje selges meir I3". Legg gjerne ut denne tråden i Tesla- forumet, sidan den hører like mykje heime der som her.

Kunne tenkt meg ein lignende tråd om Tesla vs Eup, eGolf, Leaf, Zoe og Kia også starta av nokon som har begge deler.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

turfsurf

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. august 2015, klokken 12:44
Takk for inspill bromm, men de er preget av at du eier kun en av bilene. Se kommentar under.

Glemte dette, som er helt feil:
Sitat fra: bromm
På hurtiglader tar 20-80% bare 15 min på i3 - dette er perfekt på langtur hver 1,5-2 timer, istedet for sitte å ruge i 4-5 timer og så må sitte nesten timen for å rekke neste SC
Typisk (og mest effektivt) kjøremønster med Tesla på langtur er å kjøre 20-25mil for så å lade i 20-25 minutt (nøyaktige tall varierer jo med føre og fart). I går kjørte jeg 25 mil med i3, og hadde ladestopp på 15 og 20 minutt med en snittfart på 70km/t (900m høydeforskjell). På 25 mil med Tesla stopper man ikke i det store og hele. Hvis vi ekstrapoler dette til 100 mil, så vil jeg ha 10 ladestopp på 15 min (2t 30 min), med pause hver 1t 20 min ca. Med Tesla ville nok snittfarten ligget på nærmere 80km/t, og behov for 3-4 stopp på 15-25 minutt med en kjøretid på 2,5-3,5 timer mellom hver stopp.

Det jeg egentlig vil til livs er det flåsete utsagnet om at man "må lade 1 time for å nå neste SC". Man må mest sannsynlig lade maks 25 minutt for å nå neste SC, siden de står med mindre enn 20 mils avstand. Kanskje velger man å spise lunsj på en ladestopp for å hoppe over neste SC. Fleksibiliteten med Tesla er uovertruffen på langtur, å påstå at det er bedre med i3 blir bare tøysete. Å måtte stoppe etter kun en drøy time i bilen er i overkant for ofte for min smak. 2 timer er greit, skal jeg greie det med i3 må det enten gå veldig sakte, eller være helt optimale forhold. I tillegg så får man håpe at det ikke er kø på den ene laderen man er avhengig av (og at den er operativ).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

skoct

Turfsurf skriver at han går rett ut av bilen - med anlegget påslått istedet for å trykke på stoppknappen en ekstra gang for å slå av hele systemet. Jeg forsto det slik at anlegget slo seg av da man låser bilen. Prøvde dette, men anlegget spilte også etter låsing.

LMOR

1 time mellom hver lading var vel ikke helt realistisk. Det kommer vel litt an på hvor en kjører.
Jeg kjører ofte til Bergen. Det tar 3 timer og jeg lader ikke på veien.
Kjører også tur retur Stananger på 1 lading, og det tar også minst 3 timer.
Mange steder på Vestlandet tar det 2 timer kjøring å bruke opp en 20min hurtiglading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: LMOR på søndag 23. august 2015, klokken 22:56
1 time mellom hver lading var vel ikke helt realistisk. Det kommer vel litt an på hvor en kjører.
Jeg kjører ofte til Bergen. Det tar 3 timer og jeg lader ikke på veien.
Kjører også tur retur Stananger på 1 lading, og det tar også minst 3 timer.
Mange steder på Vestlandet tar det 2 timer kjøring å bruke opp en 20min hurtiglading.
Kanskje hvis man kjører helt tom, det passer bra med ladestasjoner, og farten er relativt lav. En drøy time er kanskje 8 mil, og med litt under optimale forhold, 80 sone og litt uheldig plasserte hurtigladere, så blir det fort realiteten. Ja, man kan kjøre lengre (kjørte jo selv 2t20m i ett strekk), men det kan man ikke regne med.

På lange turer vil jo dette variere, sikkert alt fra under 1 time til over 2. Så om typisk er 1t15m, eller 1t30m, det har jeg ikke statistikk på :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Det er vel total ladetid som betyr noe, og den blir lik så lenge du ikke ladere over ca 90%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: LMOR på mandag 24. august 2015, klokken 07:10
Det er vel total ladetid som betyr noe, og den blir lik så lenge du ikke ladere over ca 90%.

Lader i3 med maks opp til 90%? Spør fordi jeg egentlig ikke aner :) De få gangene jeg har hurtigladet har jeg avbrutt på noen og 80%, og fått 35-40kW snitteffekt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. august 2015, klokken 08:13
Sitat fra: LMOR på mandag 24. august 2015, klokken 07:10
Det er vel total ladetid som betyr noe, og den blir lik så lenge du ikke ladere over ca 90%.
Lader i3 med maks opp til 90%? Spør fordi jeg egentlig ikke aner :) De få gangene jeg har hurtigladet har jeg avbrutt på noen og 80%, og fått 35-40kW snitteffekt.
Sjekk denne siden:
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading
mange faktorer spiller inn, inkl.type ladestasjon, men den lader betydelig fortere enn f.eks. Leaf. Men som du ser er det 2 knekkpunkt. Mer enn 95 er unødvendig, men det går faktisk greit opp til 99%, hvis en betaler fast pris og har tid.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA