Kan man hurtiglade med Type2 adapter på en Kia Soul EV?

Startet av Boga, torsdag 20. august 2015, klokken 17:36

« forrige - neste »

Boga

Jeg er fortiden på utkikk etter ny Elbil, og funnet Kia Soul EV som jeg ønsker å gå for.
Men jeg har fått vite at bilen er importert, og derav mangler bilen hurtiglade-kobling i front. Men jeg hadde muligheten til å lade med type 2 adapter på vanlig ladestasjon. Spørsmålet mitt er da om jeg kan benytte Type2 hurtigladestasjoner (I utgangspunktet hurtiglades Kia Soul EV med CHAdeMO) med Kia'en. Hurtiglading er vesentlig for meg ved kjøp av elbil.

Håper noen kan hjelpe en elbil-fersking.
- 2019 Tesla model 3 LR AWD (Venter levering)
- 2015 Nissan e-NV200 Evalia
- 2015 Kia Soul EV

svingen

hvis bilen ikke har hurtiglader (chademo er på den her tror jeg)
vil du maksimalt få ladet på 7.2kw mener jeg,batteriet er vel på nesten 30kw  så på 4 timer blir den fullaldet.
hurtiglader som ikke følger med på bilen sier du kan lade på 50kw,så du har 80% full på kanskje 20 min.
hvis du skal kjører noe som helt langt med bilen og ikke vil ta en pause på flere timer må du har hurtiglader.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: Boga på torsdag 20. august 2015, klokken 17:36
Jeg er fortiden på utkikk etter ny Elbil, og funnet Kia Soul EV som jeg ønsker å gå for.
Men jeg har fått vite at bilen er importert, og derav mangler bilen hurtiglade-kobling i front. Men jeg hadde muligheten til å lade med type 2 adapter på vanlig ladestasjon. Spørsmålet mitt er da om jeg kan benytte Type2 hurtigladestasjoner (I utgangspunktet hurtiglades Kia Soul EV med CHAdeMO) med Kia'en. Hurtiglading er vesentlig for meg ved kjøp av elbil.

Håper noen kan hjelpe en elbil-fersking.

Du kan bruke 32A Type 2 ladestasjoner, men det vil ta deg ca. 4 timer å fullade bilen på en slik.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Boga

Takk for svar.
Da tolker jeg det som at "hurtiglading" med type 2, når CHadeMO er den originale ikke egentlig er hurtig.
Og at jeg da burde si fra meg den bilen og heller gå for en med hurtiglading ferdig installert.
- 2015 Kia Soul EV

OlavEmil

Absolutt. Eg ville styrt unna denne. Må vere ein superbilligutgåve frå USA eller liknande. Alle Kia Soul EV solgt til Europa har hurtigladar som standard. Type 2 er ikkje hurtiglading.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Arha

Sitat fra: Boga på torsdag 20. august 2015, klokken 18:34
Takk for svar.
Da tolker jeg det som at "hurtiglading" med type 2, når CHadeMO er den originale ikke egentlig er hurtig.
Og at jeg da burde si fra meg den bilen og heller gå for en med hurtiglading ferdig installert.
Det kan også hende at de med "hurtiglading med type2" mener at den kan lade med 6,6 kw og ikke bare 3,3.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

OlavEmil

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ludo

Har aldri hørt om Kia Soul EV uten Chademo!?

Kan noen bekrefte at dette finnes?

Gnilre

Sitat fra: Boga på torsdag 20. august 2015, klokken 17:36
Men jeg har fått vite at bilen er importert, og derav mangler bilen hurtiglade-kobling i front.
Det her tror jeg ikke på.
Etter hva jeg vet er alle Kia Soul EV i alle markeder utstyrt med Chademo i front som gir deg 40-50 kW ladeeffekt og en fullading fra 0-83% på ca 30 minutter.
Hvis den mangler Chademo må det være fordi det er ødelagt på den bilen du har sett på.
Jeg ville anbefale deg å sjekke litt mer omkring dette vedrørende bilen du har sett på.

Jeg leser litt om Kia Soul siden jeg har bilen selv.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

tutti

Soul EV selges m/u hurtigladning i Canada. Med hurtigladning er ventetiden som i Norge, uten kan man få den kjapt..

Soul EV er den uten.
Soul EV Luxury er den med.

Se mer info hva som følger med på denne siden:

http://www.kia.ca/build-and-price-kia/soulev/trim-package?sourceid=modellandingpage

Gnilre

OK.
Da hadde jeg feil.

Kia Soul EV har bra rekkevidde i utgangspunktet. Bruksområdet blir kraftig utvidet med hurtigladekontakten fordi du kan kjøre langt uten altfor mage ladestopp. Jeg ville aldri kjøpt en elbil uten hurtiglademulighet.
Så hvis det er en Soul EV fra Canada trådstarter har tenkt på, er det bare å droppe det.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Boga

Takk for veldig mange gode svar.
Slik jeg forstod selger hadde bilen leverandør feil, men det viste seg også at den manglet varmepumpe.
Dårlig inntrykk av forhandleren med triksing i priser osv.. Jeg fikk heldigvis kommet meg bort i fra avtalen før det var for seint.
- 2015 Kia Soul EV

moby666

Mangler bilen både hurtiglader og varmepumpe? Det høres ut som en MB B-electric ;)

OlavEmil

Leverandørfeil? Det er då openbart at dette er den amerikanske billigutgåva. Kva forhandlar var dette?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016

Mikrobil AS

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA