Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av frodeh, onsdag 16. september 2015, klokken 15:53

« forrige - neste »

frodeh

Hei! Ny på forumet og introduserer meg herved som elbileier selv om den ikke er levert ennå.
Jeg fant at 95% av min kjøring er småkjøring og bytter derfor til elbil. Det er rett og slett det eneste smarte med de insentivene jeg ser ligger på markedet. Og for meg personlig gikk I3 foran de opplagte alternativene, pga konseptet den presenteres som en del av, og ikke minst at prøvekjøringen var en aha-opplevelse. Håper ikke jeg har gått i baret.. :-)

Jeg har base på Hamar, så noen ting jeg lurer på nå mens jeg venter på levering er:

Når jeg en sjelden gang skal sørover på E6, f. eks. til Askim, totalt noe slikt som 18 mil via Oslo:
Siden store deler av strekningen er 100 og 110, kan jeg forvente mye dårligere rekkevidde pga hastighet, kanskje to ladestopp underveis?

Er 20% reduksjon av rekkevidde på slike lengre turer om vinteren med -5 til -10 grader optimistisk/pessimistisk?

Hva slags huskeregler og verktøy bruker dere når dere skal planlegge litt lengre turer hvor tomt batteri er "not an option"?

(i tilfelle spørsmålene oppfattes som overfødige eller tidligere behandlet: jeg fant ikke direkte svar på dem når jeg leste over de første par sidene i alle fall)

Klykken

Gratulerer med godt valg! :)

18 mil skal gå med minst ett ladestopp på sommeren.

Rekkevidde på vinteren kan du i verste fall regne med ligge 8-9 mil med fulladet bil og forvarmet batteri/kupé. Jeg var nede i det på de hardeste dagene her i trøndelag i alle fall (over 20-).

Ved lengre turer så benytt hurtigladekartet og ikke vær for optimist. Ha ladealternativer klar. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas81

Å kjøre fra Hamar til Oslo er ingen problem, hurtiglade på Minnesund eller Jessheim. Om vinteren er det nok litt verre, usikker på om man når til Minnesund hvis man ligger i 110kmt, iallfall hvis det er -10 eller kaldere.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

frodeh

Takker for raske svar med gode råd. Nei, det gjelder vel å "safe" litt til man kjenner bil og infrastruktur. Hamar - Minnesund er vel ca 55km så det skulle vel gå med noen kuldegrader og forvarmet ekvipasje.

Anterialis

I min erfaring er det ingen problem å kjøre Hamar - Minnesund om vinteren i ca 10 minus med precondition, selv med bagasje og på full mage. Det kanskje viktigste med elbil - som BMW har klart - er at rekkeviddeestimatet er så korrekt som mulig. Sier bilen at den skal klare det, så gjør den det. Det får være tommelfingerregelen. I området Dovre - Tønsberg langs europaveiene  (og kanskje lenger sørover) er det såpass mange ladestasjoner at det sjeldent oppstår overraskelser.

Lykke til med riktig så fornuftig bilkjøp!
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA