Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: Havebigfun på mandag 07. desember 2015, klokken 17:17
Epleskreller- har det slått deg at Tesla anga 5,6 for 85 D kun får å få flere til å bestille P85D? Bilen hadde objektivt aldri den ytelsen.

Blekansiktet taler med kløyv tunge...

Min bil hadde 5,6 de to første ukene. Så kom en oppdatering som lagde en egen valgfri "sport"-modus som kunne gir mer hester/lavere tid på aks, så kom en oppdatering som satte bilen i permanent "sport"-modus.

Disse oppdateringene kom 6 måneder etter lansering, og er altså ikke en del av en hemmelig konspirasjon. Om dette hadde vært en slik konspirasjon, hadde sport-mode kostet ekstra, så kunne de presset mer penger ut av 85D-eiere, det er tross alt solgt mange fler 85D enne P85D???
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Epleskreller

Sitat fra: Havebigfun på mandag 07. desember 2015, klokken 17:17
Sitat fra: Epleskreller på mandag 07. desember 2015, klokken 16:54
Når de fleste klagerne bestilte sto 85D oppført med en 0-100 på 5,6sek (eller noe deromkring), det er ytelsene utover dette P85D-kjøperne betalte for. At Tesla senere oppgraderte 85D gjør ikke P85D dårligere. Å klage på at 85D ble såpass mye bedre enn forespeilet (og forskjellen mindre) virker på meg furtende, men å klage på at bilen ikke yter som lovet er helt greit..
Epleskreller- har det slått deg at Tesla anga 5,6 for 85 D kun får å få flere til å bestille P85D? Bilen hadde objektivt aldri den ytelsen.
For de som husker informasjonen som var tilgjenlig den gangen virker det iallefall (med stor sannsynlighet) målrettet at man overselger den ene bilen og underselger den andre- ved å anngi feil/forvrengte data med det målet at man selger den bilen som gir mest på bunnlinjen. Det er det vi provoseres av- synd at man dytter oss i skuffen "furten".

Poenget er at man har ikke fått noe mindre produktet man kjøpte fordi et annet produkt er blitt bedre. Og det kan godt hende 85D ble underdrevet for å få flere til P85D,  men det hjelper ikke de som kjøpte verstingen.. Kun en sammenligning på hva som ble bestilt mot det som ble levert er relevant. "Jommen de fikk mer enn de skulle " er ikke produktivt.

Vi ser med Mod X nå at Tesla leverer kun P90D på Founder og Sig, for production bestillinger leveres de i rekkefølge P90/90/70. Dette er naturligvis for å lokke kjøperne over på dyrere biler for tidligere levering. For S var det likt i tillegg til overdrivelse av forskjellene.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

Sitat fra: Mippen på mandag 07. desember 2015, klokken 17:37
Det er dreiemoment sammen med hk som får bilen til å flytte seg. Den kan ikke sammenlignes med en 85/90D, selv om det i praksis ikke er så stor forskjell i effekt i HK.
Da får vi igjen minne om de fysiske sammenhenger:

Effekt = Dremoment x vinkelhastighet

(Effekt (hk,kW) Derimoment (Nm))
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

o.b.lix

Sitat fra: Griffel på mandag 07. desember 2015, klokken 17:51

Effekt = Dremoment x vinkelhastighet

(Effekt (hk,kW) Derimoment (Nm))

Burde ikke da effekt- og dreiemomentkurvene følge hverandre i alle settinger?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mr.Hansen

Å gud dere diskuterer her...

Jeg klagde bare på at jeg kjøpte en bil som skulle gå 0-100 på 3,4 sek. Det fikk jeg ikke, den klarer det på 3,7 sek.

Om de 0,3 sek betyr noe særlig, nei. Men Tesla har ikke levert det de solgte.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

kos

Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 07. desember 2015, klokken 18:01
Å gud dere diskuterer her...

Jeg klagde bare på at jeg kjøpte en bil som skulle gå 0-100 på 3,4 sek. Det fikk jeg ikke, den klarer det på 3,7 sek.

Om de 0,3 sek betyr noe særlig, nei. Men Tesla har ikke levert det de solgte.

Det jeg lurer på er hvordan du har klart å måle det på din bil 0,3 sekunder eller 0,2 sekunder er faktisk for oss mennesker vanskelig å fastsette - om du har fått bilen din testet, så igjen er det underlag , temperatur og batteriets temp osv som faktisk vil fastsette tiden du får. Og da er plutselig o,2- 0,3 en helt tullete sak på en familiebil.

691

#1701
Sitat fra: kos på mandag 07. desember 2015, klokken 18:13
Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 07. desember 2015, klokken 18:01
Å gud dere diskuterer her...

Jeg klagde bare på at jeg kjøpte en bil som skulle gå 0-100 på 3,4 sek. Det fikk jeg ikke, den klarer det på 3,7 sek.

Om de 0,3 sek betyr noe særlig, nei. Men Tesla har ikke levert det de solgte.

Det jeg lurer på er hvordan du har klart å måle det på din bil 0,3 sekunder eller 0,2 sekunder er faktisk for oss mennesker vanskelig å fastsette - om du har fått bilen din testet, så igjen er det underlag , temperatur og batteriets temp osv som faktisk vil fastsette tiden du får. Og da er plutselig o,2- 0,3 en helt tullete sak på en familiebil.
Det behøver han ikke, Tesla har selv fortalt ham at den ikke kan køre 0-100 på 3,3 eller 3,4, men at den skal bruge 0,3s yderligere. Ligesom Tesla selv har fortalt ham at de har rigtig nok leveret ham 700 hk, men at de har begrænset hans brug til kun 469 hk.

At du synes det er rimeligt at Tesla efter at have solgt noget fortæller at de har solgt noget andet, ændre jo ikke ved fakta - at han ikke har fået hvad han har købt.

kos

Sitat fra: 691 på mandag 07. desember 2015, klokken 18:20
Sitat fra: kos på mandag 07. desember 2015, klokken 18:13
Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 07. desember 2015, klokken 18:01
Å gud dere diskuterer her...

Jeg klagde bare på at jeg kjøpte en bil som skulle gå 0-100 på 3,4 sek. Det fikk jeg ikke, den klarer det på 3,7 sek.

Om de 0,3 sek betyr noe særlig, nei. Men Tesla har ikke levert det de solgte.

Det jeg lurer på er hvordan du har klart å måle det på din bil 0,3 sekunder eller 0,2 sekunder er faktisk for oss mennesker vanskelig å fastsette - om du har fått bilen din testet, så igjen er det underlag , temperatur og batteriets temp osv som faktisk vil fastsette tiden du får. Og da er plutselig o,2- 0,3 en helt tullete sak på en familiebil.
Det behøver han ikke, Tesla har selv fortalt ham at den ikke kan køre 0-100 på 3,3 eller 3,4, men at den skal bruge 0,3s yderligere. Ligesom Tesla selv har fortalt ham at de har rigtig nok leveret ham 700 hk, men han de har begrænset hans brug til kun 469 hk.

At du synes det er rimeligt at Tesla efter at have solgt noget fortæller at de har solgt noget andet, ændre jo ikke ved fakta - at han ikke har fået hvad han har købt.

Kan du fortelle meg hva du skal bruke 0.3 sek til i en familie bil - og når er det en vesentlig mangel ?

Mippen

Sitat fra: Griffel på mandag 07. desember 2015, klokken 17:51
Sitat fra: Mippen på mandag 07. desember 2015, klokken 17:37
Det er dreiemoment sammen med hk som får bilen til å flytte seg. Den kan ikke sammenlignes med en 85/90D, selv om det i praksis ikke er så stor forskjell i effekt i HK.
Da får vi igjen minne om de fysiske sammenhenger:

Effekt = Dremoment x vinkelhastighet

(Effekt (hk,kW) Derimoment (Nm))

Hva er poenget ditt? P85D har både mye høyere dreiemoment og litt høyere antall hk. Det sier seg selv at bilen er raskere enn de andre. Hvis man ser på bensin vs diesel kan en diesel bil med moderat ytels i hk være like rask eller raskere i enkelte øvelser i forhold til en bensin bil med høyere ytelse i hk, men som har lavere dreiemoment. Mye dreiemoment og mye hk gir bra prestasjoner.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

#1704
Sitat fra: o.b.lix på mandag 07. desember 2015, klokken 17:59
Sitat fra: Griffel på mandag 07. desember 2015, klokken 17:51

Effekt = Dremoment x vinkelhastighet

(Effekt (hk,kW) Derimoment (Nm))

Burde ikke da effekt- og dreiemomentkurvene følge hverandre i alle settinger?
Har du kurven dremoment/turtall kan du kalkulere effektkurven og omvendt.
Sitat fra: Mippen på mandag 07. desember 2015, klokken 18:39
Hva er poenget ditt? P85D har både mye høyere dreiemoment og litt høyere antall hk.
Poenget er at hverken effekt (hk) eller dreimoment (Nm) som et enkelt tall forteller særlig mye. Det gjør derimot sammenhengen dreimoment turtall.
hk tallet sier oss bare noe fordi bensinmotorer til en viss grad kan sammenlignes, slik at vi har et erfaringsmessig forhold til hk og bensinmotor og gear. Vi har ikke det samme erfaringsmessige forhold til gearløse elmotorer. 

El-motoren i Tesla leverer sitt dreimoment mens effekten øker med turtall til den stanger hode i effekttaket, deretter reduseres momentet mens hastighet fortsetter å øke, nå altså begrenset av effekttaket. Akselerasjonen følger (omtrent) momentet.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mr.Hansen

Sitat fra: kos på mandag 07. desember 2015, klokken 18:23
Sitat fra: 691 på mandag 07. desember 2015, klokken 18:20
Sitat fra: kos på mandag 07. desember 2015, klokken 18:13
Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 07. desember 2015, klokken 18:01
Å gud dere diskuterer her...

Jeg klagde bare på at jeg kjøpte en bil som skulle gå 0-100 på 3,4 sek. Det fikk jeg ikke, den klarer det på 3,7 sek.

Om de 0,3 sek betyr noe særlig, nei. Men Tesla har ikke levert det de solgte.

Det jeg lurer på er hvordan du har klart å måle det på din bil 0,3 sekunder eller 0,2 sekunder er faktisk for oss mennesker vanskelig å fastsette - om du har fått bilen din testet, så igjen er det underlag , temperatur og batteriets temp osv som faktisk vil fastsette tiden du får. Og da er plutselig o,2- 0,3 en helt tullete sak på en familiebil.
Det behøver han ikke, Tesla har selv fortalt ham at den ikke kan køre 0-100 på 3,3 eller 3,4, men at den skal bruge 0,3s yderligere. Ligesom Tesla selv har fortalt ham at de har rigtig nok leveret ham 700 hk, men han de har begrænset hans brug til kun 469 hk.

At du synes det er rimeligt at Tesla efter at have solgt noget fortæller at de har solgt noget andet, ændre jo ikke ved fakta - at han ikke har fået hvad han har købt.

Kan du fortelle meg hva du skal bruke 0.3 sek til i en familie bil - og når er det en vesentlig mangel ?

Jeg mener at Mr.Tesla forklarte det godt i hans innlegg.
Sitat fra: Mr.Tesla på søndag 06. desember 2015, klokken 19:38
Etter å ha lest en del i denne tråden virker det fortsatt som om det er mange som ikke egentlig skjønner hvorfor mange av P85D kundene er oppgitt. Siden de fleste sier at de er fornøyd med bilen er det ikke nødvendigvis de siste 0,2 sekundene som er så veldig viktig, men hvordan tesla åpenbart har lekt seg med fremstilling av data slik at flest mulig skulle kjøpe performance fremfor vanlig 85D. Da valget om å kjøpe ble tatt hadde ingen fått prøvekjøre en 85D og med informasjonen som var tilgjengelig så stod man mellom valget mellom en Tesla som gjorde 0-100 på 3,4 og 5,2 sekunder. For mange var det da verdt å betale de 100 000+ kronene for å få bilen som gjør 0-100 på 3,4. Det er også mange av de som kjøpe bilen som eide eksisterende p85 og ønsket og oppgradere til firehjulsdrift. For mange var det da uaktuelt å nedgradere til en tregere bil. Når bilene så blir levert viser det seg altså at 85D har identiske ytelser som tidligere P85 mens P85D ikke greier å levere de aksellerasjonstidene man kunne forvente mtp Tesla sin tidligere praksis mtp rapportering av effekt og aksellerasjonstider. Jeg kan godt forstå at kundene da føler seg lurt. For mange handler det altså ikke om bilen faktisk har 700 hk og gjør 0-100 på 3,4 sekunder, for jeg tror det er få som egentlig mener at  den ikke er rask nok, det handler mer om villedende markedsføring.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

691

#1706
Sitat fra: kos på mandag 07. desember 2015, klokken 18:23
Sitat fra: 691 på mandag 07. desember 2015, klokken 18:20
Sitat fra: kos på mandag 07. desember 2015, klokken 18:13
Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 07. desember 2015, klokken 18:01
Å gud dere diskuterer her...

Jeg klagde bare på at jeg kjøpte en bil som skulle gå 0-100 på 3,4 sek. Det fikk jeg ikke, den klarer det på 3,7 sek.

Om de 0,3 sek betyr noe særlig, nei. Men Tesla har ikke levert det de solgte.

Det jeg lurer på er hvordan du har klart å måle det på din bil 0,3 sekunder eller 0,2 sekunder er faktisk for oss mennesker vanskelig å fastsette - om du har fått bilen din testet, så igjen er det underlag , temperatur og batteriets temp osv som faktisk vil fastsette tiden du får. Og da er plutselig o,2- 0,3 en helt tullete sak på en familiebil.
Det behøver han ikke, Tesla har selv fortalt ham at den ikke kan køre 0-100 på 3,3 eller 3,4, men at den skal bruge 0,3s yderligere. Ligesom Tesla selv har fortalt ham at de har rigtig nok leveret ham 700 hk, men han de har begrænset hans brug til kun 469 hk.

At du synes det er rimeligt at Tesla efter at have solgt noget fortæller at de har solgt noget andet, ændre jo ikke ved fakta - at han ikke har fået hvad han har købt.

Kan du fortelle meg hva du skal bruke 0.3 sek til i en familie bil - og når er det en vesentlig mangel ?

Tesla har værdisat 0.2s til ca. 80.000 kr. hvilket er det ludicrous opgraden koster, så 0,3s må være ca. 120.000 kr. - det er en væsentlig mangel, når der er betalt så meget.

0,3 vil aldrig være en væsentlig mangel på en Citröen Berlingo, men på en bil som en P85D er det klart en væsentlig mangel.

En P85D er lige så meget familiebil som en Porsche Panemera, en Audi RS7, en BMW M5, en MB CLS AMG 63 osv osv osv

kos

#1707
Hva er så problemet ? Burde være en lett sak - bilen går  0 - 100 0, 2- 0,3 sekunder for seint. Og så har man i forbruker rådet ikke forstått dette vesentlige poenget og konkludert.

Hva er så vanskelig med denne saken om det er så enkelt som det - her er det noe som skurrer og som ikke er helt til å bli klok på.

Her er det en diskusjon om bilen faktisk har en mangel eller ikke. Og så har man egentlig fått de 0.2 sekundene blitt en kjempe stor sak - som veldig få klarer å omsette i noe praktisk og vesentlig. Hvor er det vesentlige og hva betyr de 0,3 sekundene. I en praktisk verden som bilkjøring  er det ingenting. Om bilen skulle kjøre løp ville det vært vesentlig.

Men en P85D er da ikke lik en 85D - det er vesentlige andre forskjeller der.

lunitiks

Folkens: Prøv å holde begrepene "villedende markedsføring" og "opplysningssvikt" fra hverandre:
- Markedsføringsloven og forbrukerkjøpsloven er to vidt forskjellige lover.
- Forbrukerkjøpsloven (stikkord: mangel, reklamasjonsfrist, prisavslag, erstatning, heving) er en lov som hver enkelt forbrukerkjøper kan påberope seg mot selger dersom man mener at det foreligger mangel eller forsinkelse. Grunnvilkåret er at det er en feil ved produktet; et avvik mellom det selger har opplyst om varens egenskaper og det forbrukeren faktisk har fått levert til seg. Mao en sammenligning av annonsert og levert ytelse. Da må man helt konkret inn og se på om opplysningen som er gitt av selger er positivt og objektivt sett uriktig, eller om selger har tilbakehold opplysninger som kjøperen hadde grunn til å regne med å få. I tillegg må det bevises at opplysningssvikten må antas å ha innvirket på kjøpet.
- Markedsføringsloven håndheves av forbrukerombudet og markedsrådet, ikke av enkeltindivider slik som i denne saken. Sanksjonene etter markedsføringsloven er primært overtredelsesgebyr, eventuelt straffansvar.
Begge lovene ligger lett og søkbart tilgjengelig på lovdata.no.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Griffel

Sitat fra: 691 på mandag 07. desember 2015, klokken 18:54
Tesla har værdisat 0.2s til ca. 80.000 kr. hvilket er det ludicrous opgraden koster, så 0,3s må være ca. 120.000 kr. - det er en væsentlig mangel, når der er betalt så meget.
Jøss, da er jo oppgraderingen 0,8S fra 85D (4,4S) til P85D (3,3+0,3=3,6S) rene røverkjøpet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA