Verditap 3-5 år - oppdatert vurdering 2015

Startet av Diravi, fredag 07. august 2015, klokken 11:38

« forrige - neste »

Diravi

Hei! Dette er en tråd om verditap på Model S. Nå er det 13 innlegg på rad som handler om DAB i stedet. Foreslår at moderator skiller ut disse i en egen tråd, evt. flytter dem over i en eksisterende DAB-tråd. Takk for hjelpen.  8)

Mvh trådstarter.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

o.b.lix

Sitat fra: Diravi på fredag 14. august 2015, klokken 21:53
Hei! Dette er en tråd om verditap på Model S. Nå er det 13 innlegg på rad som handler om DAB i stedet.
Grunnen var vel om mangel på DAB montert i bil utgjorde at bilen ble mindre verdt?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

pej

Verditapet på Tesla kan bli stygt dersom selskapet går over ende. Akkurat nå ser det mørkt ut, men økonomien kan jo bedre seg om 4-5 år hvis de klarer å levere Model 3.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Toonster

Sitat fra: pej på søndag 16. august 2015, klokken 21:30
Verditapet på Tesla kan bli stygt dersom selskapet går over ende. Akkurat nå ser det mørkt ut, men økonomien kan jo bedre seg om 4-5 år hvis de klarer å levere Model 3.

Hvorfor ser det mørkt ut nå?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Tuxedo

Sitat fra: pej på søndag 16. august 2015, klokken 21:30
Verditapet på Tesla kan bli stygt dersom selskapet går over ende. Akkurat nå ser det mørkt ut, men økonomien kan jo bedre seg om 4-5 år hvis de klarer å levere Model 3.
De har jo akkurat hentet inn 642 mill $, så det ser vel ikke så veldig mørkt ut.

christian1986

Ikke alle ser ut til å forstå at den voldsomme ekspansjonen Tesla holder på med nå koster mye. Egentlig veldig imponert over at behovet for kapital ikke har meldt seg tidligere.

pej

#52
Vi kan se på denne tråden om 5 år, så kan vi se hvem som forsto hva;) Jeg tror vi kjører GM eller Apple. Tesla blir kjøpt opp. Det er jeg helt sikker på.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Toonster

Sitat fra: pej på søndag 16. august 2015, klokken 21:51
Vi kan se på denne tråden om 5 år, så kan vi se hvem som forsto hva;) Jeg tror vi kjører GM...

Er det ikke naturlig å kunne svare på hvorfor det ser mørkt ut? istedenfor å si at vi skal møtes her om 5 år - hva er poenget med å diskutere når man ikke vil begrunne?

Jeg er nysgjerrig på hva folk mener, og det kan jo hende du har svært gode poenger - da setter jeg pris på at du deler det :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

pej

Slik situasjonen er i Tesla nå (de taper enorme summer) så har de 2 valg. Gi gass eller gi opp. De velger selvsagt det første så lenge det finnes folk som er villige til å kjøpe aksjer. Men før eller siden må det leveres resultater. Dette minner veldig om et .com selskap som blåses opp med kunstige verdier. Før eller siden sprekker boblen, og da kommer noen inn å kjøper selskapet.

Jeg tror likevel Tesla holdes i live med kunstig åndedrett frem til 2020. Da er nok Model 3 rett rundt hjørnet. Derfra blir det veldig spennende. Da er det være eller ikke være.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

cairnz

Sitat fra: pej på søndag 16. august 2015, klokken 22:09
Slik situasjonen er i Tesla nå (de taper enorme summer) så har de 2 valg.

Kan du utdype dette? Hvor ser du at de taper enorme summer?
Elbilist

pej

Husker ikke helt nøyaktig, men de rapporterte vel ca $60milloner i tap 2. kvartal. Jeg syns det er store summer.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Øyvind.h

Det taper selfølgelig fordi de gir gass. De kunne alltids roet ned tempo for å generere overskudd, men de fleste med litt innsikt forstår at det ville vært idioti.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pej

De kunne ikke roet ned tempoet for å tjene penger. De MÅ gi gass. Det er mitt poeng. De er ved et slags, point of no return.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pej på søndag 16. august 2015, klokken 22:28
De kunne ikke roet ned tempoet for å tjene penger. De MÅ gi gass. Det er mitt poeng. De er ved et slags, point of no return.
Hvis de slutter med investeringene kan de tjene gode penger frem til 2020. Men etter hvert vil konkurrentene klare å ta inn forspranget, og Tesla vil bli utkonkurrert på volum.

Det er trolig også mulig for Tesla å opprettholde et visst nivå av investeringer, tjene ca 1 dollar per kvartal og fortsatt klare å beholde et visst forsprang.

Men det aller beste for Tesla er å gi gass, øke forspranget og tjene enormt med penger om få år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA