Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte bremser

Startet av Diravi, lørdag 05. september 2015, klokken 23:20

« forrige - neste »

krokhol

Da har jeg reservert en S85D og er i tenkeboksen 14 dager. Klarte å bestille rett før siste prisstigning, men er i tvil om jeg skal nøye meg med 70D, pga pris.  Har fulgt med på forumet en tid og fint å lese Tesla-folkets erfaringer. Hva tror dere om verdifall 85D kontra 70D? Billigvarianten virker som et bedre kjøp kronemessig, men det var det med rekkevidden da..Har bestilt med levering mai-16, med håp om at barnesykdommene har roet seg, og kanskje er også da 90D-tillegget blitt standardutstyr på 85D og AP-softvaren også er blitt det(har bestilt uten denne), og bedre lys, er jo lov å håpe. Jeg har prøvekjørt, og det er jo ikke lurt å prøvekjøre en slik bil, mtp må ha. For en bil! Men hva tror dere om verdifallet 85D kontra 70D?

Epleskreller

Hittil har det vist seg at jo billigere Model S, jo mindre verdifall. En 85 uten ekstrautstyr kostet 507k når den ble lansert, den kunne sikkert blitt solgt for samme pris nå om den ikke hadde voldsomt mye km.

Du får neppe større batteripakke gratis, ei heller autopilotfunksjonene som koster. Jeg fikk bil i går (bestilt i november i fjor) og den kom uten DAB, selvom det var standard tidlig i år.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Dennis

Hadde ikke vært så bekymret for bil uten DAB og framtidig verditap. Tar nok ikke mange år før internettradio tar over uansett.

Kjørte til nord norge i sommer og fy f.... for noe drit det dab opplegget er. Takk og pris for at bilen har internettradio selv om også datatrafikk dekningen ikke akkurat er super bra i mange områder enda.

Dab dekningen fungerer så dårlig i bebyggelse at jeg rekker ikke å kjøre mer enn halve bilen inn i garasjen før dab slutter å fungere ;D

pej

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 13. august 2015, klokken 08:37
Hadde ikke vært så bekymret for bil uten DAB og framtidig verditap. Tar nok ikke mange år før internettradio tar over uansett.

Kjørte til nord norge i sommer og fy f.... for noe drit det dab opplegget er. Takk og pris for at bilen har internettradio selv om også datatrafikk dekningen ikke akkurat er super bra i mange områder enda.

Dab dekningen fungerer så dårlig i bebyggelse at jeg rekker ikke å kjøre mer enn halve bilen inn i garasjen før dab slutter å fungere ;D

Da tror jeg det er noe feil med din DAB. Min 85S måtte inn for en fix for å få bedre dekning. Min nåværende 85D har utmerket DAB. Detter ikke ut annet enn steder åpenbart uten dekning.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Sjøhyene

Verdt å merke seg også at lydkvaliteten på DAB er mye mye bedre enn for tilsvarende kanaler over nett. Vet at det ikke nødvendigvis trenger å være sånn men er utvilsomt tilfelle per i dag for de 3-4 kanalene jeg hører på regelmessig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

MeTesla

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 13. august 2015, klokken 10:04
Verdt å merke seg også at lydkvaliteten på DAB er mye mye bedre enn for tilsvarende kanaler over nett. Vet at det ikke nødvendigvis trenger å være sånn men er utvilsomt tilfelle per i dag for de 3-4 kanalene jeg hører på regelmessig.

Hmmm....  jeg har store problemer med DAB, får veldig dårlig signal. Dårligere enn FM som også egentlig er svak. Har dere andre null problem med dette?

o.b.lix

I Bergen og omegn virker DAB bra på veiene, Tesla er best av alle biler jeg har prøvd, MEN virker IKKE i en eneste tunnel som vi har uendelig mange av her (til tross for konsesjonsvillkårere krever full dekning for lenge siden).

Tror DAB/nødnett/4G blir montert parallelt mange plasser.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nie

Kjører ofte E39 Bergen-Ørsta og DAB er det som gir desidert best radio-kvalitet i bilen men da er det snakk om DAB-radio i en Volvo (enn så lenge  ;) )

I tunellene er det derimot heldødt. Har enda ikke kjørt i en tunnell >300m med DAB-dekning

F_P

Stadig tilbakevendende tema dette med DAB og dekning. Tesla har som flere andre bilprodusenter klart det kunststykke å montere hele eller store deler av antennetrådene horisontalt. Dette passer svært dårlig sammen med det faktum at DAB-signalene sendes med vertikal polarisering.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

erlanddf

Sitat fra: F_P på fredag 14. august 2015, klokken 15:14
Stadig tilbakevendende tema dette med DAB og dekning. Tesla har som flere andre bilprodusenter klart det kunststykke å montere hele eller store deler av antennetrådene horisontalt. Dette passer svært dårlig sammen med det faktum at DAB-signalene sendes med vertikal polarisering.
Dette er jo helt talentløst og burde fikses på garanti! Har selv merket dårligere DAB-mottak enn jeg er vant med i forrige bil, men var ikke klar over at dette var noe feil fra Tesla. Hvor sitter antenna?
2014 P85+

MeTesla

Sitat fra: erlanddf på fredag 14. august 2015, klokken 15:28
Sitat fra: F_P på fredag 14. august 2015, klokken 15:14
Stadig tilbakevendende tema dette med DAB og dekning. Tesla har som flere andre bilprodusenter klart det kunststykke å montere hele eller store deler av antennetrådene horisontalt. Dette passer svært dårlig sammen med det faktum at DAB-signalene sendes med vertikal polarisering.
Dette er jo helt talentløst og burde fikses på garanti! Har selv merket dårligere DAB-mottak enn jeg er vant med i forrige bil, men var ikke klar over at dette var noe feil fra Tesla. Hvor sitter antenna?

Min er så dårlig fungerende at jeg vil kalle det ikkefungerende. Jeg kommer til å ta det opp med Tesla.

plvr

#41
Min detter også ut for et godt ord straks man er utenfor byen (bergen) og i alle tunneller som nevnt. Trodde dette var normen i likhet med rustne rotorer og dugg i tåkelykter? noen som har klaget og faktisk endt opp med bedre dekning?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 13. august 2015, klokken 13:14
I Bergen og omegn virker DAB bra på veiene, Tesla er best av alle biler jeg har prøvd, MEN virker IKKE i en eneste tunnel som vi har uendelig mange av her (til tross for konsesjonsvillkårere krever full dekning for lenge siden).

Tror DAB/nødnett/4G blir montert parallelt mange plasser.

Jeg syns det fungerer greit nok i Bergen, men man klarer ikke å kjøre så lenge i Bergen omegn uten og kjøre i masse tunneler..

o.b.lix

Sitat fra: plvr på fredag 14. august 2015, klokken 18:50
Min detter også ut for et godt ord straks man er utenfor byen (bergen) og i alle tunneller som nevnt.

Klart det er Tesla sin feil at det ikke er montert DAB-sendere i tunnelene...

Forøvrig sendes DAB på frekvenser som gir vesentlig dårligere rekkevidde enn FM, så man må ha MANGE flere sendere enn FM for å få samme dekning, noe fagfolk har advart mot før DAB ble besluttet som standard radiosystem her i landet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

plvr

#44
Oblix da. Nå misforstod du bare. Vi er enige.

:-)
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA