Nyinnkjøpt Nissan Leaf Tekna 2013

Startet av tombjer, fredag 07. august 2015, klokken 00:55

« forrige - neste »

tombjer

Hei
Vi har gått til innkjøp av en 2013 modell Nissan Leaf Tekna,og er veldig fornøyde foreløpig :D :D
Det vi egentlig lurte litt på er hva det kan være lurt og til innskaffelse av.
Er det sånn at man bør skaffe seg en 32 Ampers kabel og ha liggende med seg i bilen eller har alle hurtigladestasjoner dette på seg?
Ellers tar vi imot tips og gode råd med ett stort takk :D :D

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61482996&searchclickthrough=true

3irikur

Alle hurtigladere har egen kabel, så det er ikke noe problem.

Men hvis du vil lade med type 2 på offentlige ladestasjoner (Alle nye som bygges i Oslo for eksempel) så må du ha egen kabel. På min 2014 Leaf bruker jeg kabel fra elbilhjelpen med nummer 3215321. Jeg vil anbefale å ha 32A kabel selv om du bare skal lade med 16A,  for det er noen ladestasjoner som nekter å bruke kabel som er kodet for 16A. Lykke til! :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

tombjer

Tror jeg bare har fått med en blue spark kabel med 6-10-16 amper i håndtaket.
Er dette en type 2 kabel?
Hvis ikke, hva koster en sånn kabel

emil

Sitat fra: tombjer på fredag 07. august 2015, klokken 11:11
Tror jeg bare har fått med en blue spark kabel med 6-10-16 amper i håndtaket.
Er dette en type 2 kabel?
Hvis ikke, hva koster en sånn kabel

Blue Spark/Charge-Amps er den beste sakteladekabelen på markedet. Brukes der man ville brukt den originale ladekabelen med kladd de fleste biler leveres med, men gir mulighet for å justere ladehastighet i tillegg til lang kabel og ingen kladd.

Type2 kabel (Mode3) må kjøpes i tillegg. Den vil ha samme kontakt i bil-enden som Blue Spark, men den vil ha en annen kontakt iden andre enden så den passer inn i ladekontakter med Type2 kontakt. BlueSpark og kladd-kabler har styringselektronikk i kladd/håndtaket, en Mode3-kabel har ingen elektronikk for der ligger alt i ladestolpen. Fortsatt snakker vi saktelading. Skal man snakke hurtiglading er det un CHAdeMO som gjelder, og der sitter alltid kabelen fast på ladestasjonen.

En Type2-Type1 kabel bør ikke koste mer enn 2000kr, og du ser det ned mot 1500kr.

tombjer

Hvor lang tid bruker det å ta å lade med type 2 mode 3 kabel da,kontra for. Eks 16 amp

leafnor

Sitat fra: tombjer på lørdag 08. august 2015, klokken 14:03
Hvor lang tid bruker det å ta å lade med type 2 mode 3 kabel da,kontra for. Eks 16 amp
Halve tiden av 16A, fra tom til full på 3 til 3,5 time, gitt at ladepunkt leverer 32A.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tombjer

Ok.
Da er det gull verdt å gå tak på en sånn.
Skulle kjøre til grums i Sverige, ett sted like før Karlstad.  Hurtigladeren på McDonald's i töcksfors funketil ikke og kjøpesenteret så jeg hadde flere 32 Ampers 3 fast utganger hvor jeg tror en sånn kabel vi snakker om kommer til nytte.

Hvor lønner der seg å bestille fra med tanke på kvalitet etc?

emil

Sitat fra: leafnor på lørdag 08. august 2015, klokken 15:17
Halve tiden av 16A, fra tom til full på 3 til 3,5 time, gitt at ladepunkt leverer 32A.

Dette gitt at både ladekontakt, ladekabel og lader i bilen takler 32A. Har du kun 3.3kW lader i bilen, som de fleste Leaf er levert med, vil du ikke få noen raskere lading med 32A Mode3 kontakt enn med 16A Mode3 kontakt. Selv BlueSpark kabelen vil være nøyaktig like rask når den er satt til 16A.

Det er derimot en liten anbefaling her på forumet ute og går om å kjøpe 32A ladekabel selv om man kun har 16A (3.3kW) lader fordi enkelte 32A ladekontakter nekter å starte lading hvis det kobles til en 16A kabel.

Liten oversikt over enkelte nettbutikker som selger ladeutstyr
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19092.msg313411.html#msg313411

elbilhjelpen.no, gronnemil.no og nofuel.no er bl.a nettbutikker som også tidvis er aktive her på forumet.

leafnor

Sitat fra: emil på lørdag 08. august 2015, klokken 16:23
Sitat fra: leafnor på lørdag 08. august 2015, klokken 15:17

Dette gitt at både ladekontakt, ladekabel og lader i bilen takler 32A. Har du kun 3.3kW lader i bilen, som de fleste Leaf er levert med, vil du ikke få noen raskere lading med 32A Mode3 kontakt enn med 16A Mode3 kontakt. Selv BlueSpark kabelen vil være nøyaktig like rask når den er satt til 16A.

Det er derimot en liten anbefaling her på forumet ute og går om å kjøpe 32A ladekabel selv om man kun har 16A (3.3kW) lader fordi enkelte 32A ladekontakter nekter å starte lading hvis det kobles til en 16A kabel.

Liten oversikt over enkelte nettbutikker som selger ladeutstyr
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19092.msg313411.html#msg313411

elbilhjelpen.no, gronnemil.no og nofuel.no er bl.a nettbutikker som også tidvis er aktive her på forumet.
Tombjer, jeg forutsatte at bilen du har kjøpt er med 6,6kW lader (32A). Men som Emil legger til, så må bilen og kabel også være 32A, så sjekk nå først om din bil er med 6,6 lader.
Jeg leste kjapt gjennom finn annonsen du linket til, er ikke nevnt at den har det (Så det i alle fall ikke), og litt rart, tenker at selger ville lagt til om den hadde 6,6kW lader.
Så sjekk opp det, men greit uansett å kjøpe en (32A) kabel, så du kan lade fra alle kompatible stolper også, selv om det ikke blir mer enn 3,3kW. (Altså om bilen ikke har 6,6kW lader)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

emil

Se på bildet i denne posten:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19884.msg386480.html#msg386480

Står det kun ladetid for 3kW har du ikke 6.6kW lader

Den lille ladekkontakten er for saktelading, den store er for hurtiladingen (CHAdeMO)

tombjer

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km

tombjer

Sånn ser det ut på Nissan Carwings appen ihvertfall..
Og jeg mener at jeg har sett både 3 og 6 kwh på displayet i bilen men er brått mulig det var på en demobil..

Men bør jeg da få dette ettermontert eller er det ikke verdt investeringen

tombjer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA