Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av fremtidsrettet ladeløsning til E-Golf - Blå CEE16? CEE32? Noe annet?

Startet av Pettero, tirsdag 25. august 2015, klokken 14:20

« forrige - neste »

Pettero

Har import bil uten DAB.. Er det noen noen som har fått etter montert dab+?

Dykkern

Har dessverre ikke noe løsning eller svar, men er i samme situasjon som deg Pettero - håper noen vet svar.

Pluto9

Dette er et alternativ:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17280&katid=1132&id=

Kobles i usb inngangen og kommer opp som usb / mp3 spiller.

Dykkern

Nå fikk jeg tilbud fra Motor Forum Bergen om oppdatering av den innebygde radioen til DAB. Pris snaut 5000 kr (4886,-). Jeg har ikke fått snakket med kundebehandleren og før jeg hiver meg på vil jeg forsikre meg om evt konsekvenser - spesielt om de må legge inn en ekstra glassantenne. Skal oppdatere posten når jeg har fått svar.

Pettero

Takk for info.. Hold oss oppdatert.

Dykkern

Siste beskjed er at installasjonen ikke vil kreve noen ytterligere modifikasjon (vindusantenne e.l.). Jeg kommer til å tenke over det litt, hvis den blir installert så vil jeg selvsagt poste resultatet.

Dykkern

Så er DAB-modulen montert av merkeforhandleren i Bergen (Motor Forum). For det er det som ble gjort. En ekstra modul - ikke en oppdatering av selve radioen. Hadde jeg visst dette hadde jeg utsatt hele prosjektet. DAB-modulen er en "Dension Dab+U" - dere kan google den greit selv. Den kobles til radioen via USB kontakten i midtkonsollen. De borret et lite hull i midtkonsollen som de trakk USB-kabelen opp gjennom. Jeg antar (men vet ikke) at modulen ligger i bunn av midtkonsollen.
Men det er mange negative ting ved denne løsningen som gjør at dere bør tenke dere om:
1. Jeg har fått montert en innvendig antenne. På tross av at jeg ble LOVET at det ikke var nødvendig.
2. Man hører DAB-radio ved å velge USB som signalkilde. Radiostasjonene framkommer som navnet på MP3-filer på et USB-minne.  Men man har ingen mulighet til å endre rekkefølge eller velge favoritter. Hver eneste gang bilen starter så må jeg høre "Norge Soft". Så må jeg bla nedover. Det er ca 30 kanaler så utrolig mye fikling hvis man liker å veksle mellom mange kanaler. Heldigvis vil kanalen man sist hørte på komme på posisjon 3 - det gjør at klikkingen begrenses noe.

En ting er positiv: Lydkvaliteten. Helt utmerket. Blir spennende å sjekke dette på langtur.

Men mitt råd til dere som lurer på det: Sjekk ut andre og forhåpentligvis mer brukervennlige DAB-løsninger og hvis dere ikke føler at dere MÅ ha det så vent og se om det kommer bedre løsninger ila 2016. Vedlegger noen bilder av løsningen slik den ble hos meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA