Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurder å kjøpe min første el bil

Startet av Rav4_EV, lørdag 05. mai 2007, klokken 11:48

« forrige - neste »

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

bosonic

Ja det er ikke tvil om hvilken teknikk som vinner, nemlig "hjulmotorer"
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

På 60 tallet kom "innebygde" skivebremser på Jaguar E-type, for å spare på uavfjøret vekt. I ettertid er ikke prinsippet fulgt opp.

Med slike hjulmotorer som denne bilen bruker, spørs det om det ikke begynner å bli vel mye uavfjøret vekt, og Jaguar sin ide bør vurderes. Det burde ikke gå ut over effektiviteten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Stor uavfjæret vekt er uten tvil en ulempe. Dette krever også kraftigere støtdempere og hjuloppheng for å holde alt på plass.....

Jeg ville foretrukket en kort drivaksel fra motoren til hjulet, men fortsatt en motor til hvert hjul. Du vil da få litt tap ved svingkjøring, men vesentlig bedre driftsforhold til motoren. Og man slipper mange ledninger ut til hjulet (feilkilder).

Bremseskiver inne ved diffen har både Audi og Citröen hat på div. modeller. Det største problemet her var varmen, ved bremsing kan skivene bli rødglødende og den varmen må ledes bort. Et annen problem var oljelekkasjer fort kom på bremseskivene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Under andre elbiler her er et innlegg om råskinn morris mini el-bil.
Om en går til peker og leser om motoren mini står det at den uavfjæret vekten ikke er mer enn 2kg mer enn original standard Mini, så kravene hjuloppheng skulle ikke bli så alt for store. (jeg synes presonlig det høres lite ut)

"The unsprung weight has increased by less than 2 kg over the original standard Mini. This has been achieved in the first part by removal of the disc, brake caliper, half shafts and cv joints"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Så vidt jeg husker var det ikke bremseskiver på den minien. Og bremseskiver og caliper i jern veier ganske mange kilo.
Så hvis vi sier 8 kilo spart i bremser + 2 kilo = 10 kilo til elmotor, mulig det stemmer??
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA