Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Ask_Me, søndag 16. august 2015, klokken 16:09

« forrige - neste »

Ask_Me

På tur med elbil (Nissan Leaf) Stjørdal – Stockholm juni/juli 2015

Vi sjekket å kjøre sørover mot Oslo og deretter E15 til Stockholm. Vi synes det er vel tøft å kjøre den turen før det blir flere lademuligheter over Dovre. Den turen blir noe lengre, men vi vil kanskje velge den ruten en annen gang likevel.
Vi valgte å kjøre vår første langtur med elbil langs E14 til Sundsvall, og deretter E4 til Stockholm. Vi fant at denne ruten har lettest tilgang på lademuligheter. Turen var nyttig med hensyn på å få erfaringer med ulike situasjoner som gjerne oppstår på en slik tur. I perioder valgte vi å kjøre 50/60/70 km/t for å spare strøm. Sånn sett hadde det nok vært lurere å kjøre andre veier enn motorveier – men det var dette med ladestasjoner da. Vi hadde stort fokus på trafikken rundt oss og kjørte til side for å slippe forbi andre biler. Ettersom vi kjørte på motorvei kan det være en utfordring å gjøre dette hele tida. Heldigvis er det ofte to eller flere filer i hver kjøreretning på E4, så det gikk som regel bra. Vi brukte to dager begge veier.
Noen ganger ladet vi 100 %. Andre ganger ladet vi mye mindre, avhengig av hvilke lademuligheter det var i nærheten av ruta. I løpet av turen fikk vi feil info fra GPS da vi skulle finne hurtigladestasjonen i Kvissleby. Det var ingen ladestasjon der GPS sa det skulle være. Vi ladet derfor i Sundsvall istedenfor.
Da vi nærmet oss Hudiksvall var det endringer pga. veiarbeid. Det begynte å bli seint på kvelden, og sammen med kveldsmørket og tykk tåke ble det ekstra sakte kjøring, og det ble seint før bilen stod på ladeplass. Var godt å komme til hotellet og roe ned.
Neste morgen kjørte vi videre på E4 uten å saktelade i  Søderhamn som vi hadde planlagt. Vi stoppet derfor på Tönnebro Värdshus. Der var det egentlig ingen ladestasjon, men vaktmester Pelle var hyggelig og tjenestevillig og vi fikk saktelade 2 timer på vertshuset. Dermed hadde vi nok strøm for å komme oss til Gävle.
Etter hurtiglading i Gävle kjørte vi greit til Uppsala og overnattet hos datter og svigersønn.
Dagen derpå kjørte vi videre til Stockholm, og et fantastisk og trivelig bryllup til barnebarnet og hennes kjære. (Men det er en annen historie)
På retur kjørte vi samme rute, men ladet noen ganger andre steder enn på tur. Begge veier ble det overnatting på hotell og saktelading om natta i Hudiksvall, ettersom det er ingen hurtiglading mellom Hudiksvall og Gävle. På tilbaketuren overnattet vi på et lite hotell som heter Glada Hudik, og ligger rett ved E4. Enkel frokost, men her får du lade elbilen.

Turen ble slik:
Stjørdal – Storlien   (71,5 km)      Hurtiglading (Coop Konsum)
Storlien – Åre      (61 km)      Hurtiglading (Holiday Club)
                               Her er både hurtig-, semihurtig- og saktelading
Åre – Østersund      (100 km)      Hurtiglading (Hagvägen 1b, Lillenge)
Lillenge – Pilgrimstad   (36 km)      Saktelading (jernbanestasjonen)
Pilgrimstad – Bräcke   (35 km)      Saktelading (Riksvegen 25)   
Bräcke – Støde      (76 km)      Hurtiglading (Stödevägen 44)
Støde – Sundsvall   (63 km)      Hurtiglading (Sjøgatan 5)
Sundsvall – Hudiksvall(83 km)      Saktelading (Brandgaraget, Norra Kyrkogatan)
                               Overnatting på hotell
Hudiksvall – Tønnebro   (82 km)      Saktelading (Tönnebro Värdshus)
                                                        v/hyggelig og hjelpsom vaktmester Pelle 

Tønnebro – Gävle   (57 km)      Hurtiglading (Förrådsgatan 6)
Gävle – Uppsala      (106 km)      Hurtiglading (Årstagatan 1)
Uppsala – Stockholm    (80 km)      Hurtiglading (Ulvsundavägen 112)
                               Det er mange hurtig- og saktelademuligheter i Stockholm.
                               Vi hadde første stopp hos Nissan i Ulvsundavägen.


emil

Legg gjerne ut hele teksten som en post i tråden, ikke alle som kan/vil laste ned word-dokumenter. Og så er poster lettere å søke i enn vedlegg.

Uansett flott at folk tar "kort-rekkevidde" elbiler på langtur og viser at de duger til mer enn bare lokalkjøring, og jeg lar meg fortsatt imponere over de som legger ut på tur med lengre sakteladingsstopp. Skal selv Arendal-Trondheim (og tibake) i august med Leafen min og har ennå ikke helt bestemt meg om jeg tar det på en dag eller legger inn en overnatting.

janegils

Respektabel tur det der  :)
Vurderte same turen sjøl, men med 2 unger i baksetet så fant vi ut at det holdt å køyre til Sundsvall.
Gjekk for færre ladestopp (har eGolf):

Tok Stjørdal-Åre i ein jafs, stod 18km i restrekkevidde når vi kom til Åre.
(Føltes bra å passere EV Power sin svindyre hurtigladar på Storlien).

Så vart det Åre-Õstersund, og Õstersund-Stõde.
I Stöde fekk vi ei overrasking da hurtigladaren der ikkje liker eGolf. Den skjønte ikkje at bilen var kopla til så der endte vi opp med å stå ei stund på saktelading før vi køyrde vidare til Sundsvall.
Det same skjedde på returen så det er noko muffens med ladaren i Stõde.
Det er ein del stigning frå Sundsvall til Õstersund, så vi måtte saktelade ei stund i Brãcke på returen (der burde det ideelt vore ein hurtigladar).

Det er generelt fint å være elbilist i Sverige, gratis hurtiglading og bra med saktelading i byane.
Kan anbefales  :)

skoct


janegils


skoct

Sitat fra: janegils på mandag 24. august 2015, klokken 14:34
Sitat fra: skoct på fredag 21. august 2015, klokken 23:13
Er det gratis hurtigladerstasjoner i Åre også?

Ja, står ein ved Holiday Club.

Tror du det er mulig å kjøre til Åre fra Stjørdal uten å lade på Storlien med en BMW i3?

janegils

Tja, kjenner ikkje i3 sin kapasitet, med eGolfen gjekk det greit. Var 4 i bilen, fullt bagasjerom - tørt føre og kjørte i Eco+ modus.
18km i rest når vi kom fram til Åre...
Ein kan også stoppe på Storlien og få ein dæsj gratis saktelading, type 2 opp til 22kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA