Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Electric engine failure

Startet av Imalas, søndag 16. august 2015, klokken 11:29

« forrige - neste »

Imalas

//
Hei har nettopp kjøpt meg mb b elbil,  hatt den 1 uke, er min første elbil så derfor gjerne et noe dumt spørsmål.
Når jeg lader bilen over natten og er ferdig ladet 100 % så viser det kun 110 km på rekkevidde med E+ valgt. Den har aldri vist over dette.den er jo oppgitt til 200 og + 30 range pluss.
Gjør jeg noe feil under lading?  Burde den ikke vist en 170.

CitB59EL

Hei, Garttis med ny B klasse. Har maken bil selv. Den viser aldri over 148 km er maks med aktivering av rekkevidde pakke hvis jeg ikke nullstiller BEGGE forbruksmålerne. Da vil bilen vise 200 km ved vanlig lading i E+ og 240 km ved rekkevidde pakken aktivert i E+ med forbruk på 16.6 kWh/100 km ved start. B klassen sin rekkevidde måler er konstant pessimistisk. Etter å ha kjørt 186 km på 1 lading inkl range+ dagen før så viste bilen hele 127 km på vanlig lading dagen etter og 146 km med range pluss aktivert :) da smilte jeg litt.

En fordel med dette er at du lett slår est rekkevidde. Det skal også utrolig mye til for å klare å kjøre tom bilen. Bruker kjørte km mot batteri % selv og målt forbruk som rekkevidde beregner selv under kjøring. Vi har klart 22,24 og 27 km selv de gangene vi har brukt rekkvidde pakken før måler har kommet ned på 99% og rekkvidde pakken(+15%) er brukt opp-fornøyd med dette. Får du forbruket 19 kWh/100 eller lavere på dash så kommer du ca 160 km på vanlig lading hvis du kjører 100% tomt.           

Brosmen

Hehe, ettersom jeg var godt informert om den pessimistiske rekkeviddeberegningen i B-klassen, så måtte jeg flire litt da jeg hentet bilen min hos BOS og selger sa rett ut at jeg bare skulle la være å se på den og heller bruke batterimåleren :D

Min erfaring er at etter en reset, så går den veldig fort ned de første 100km og så går det senere. På tirsdag hadde jeg meg en liten kjøretur og tappet batteriet en del. Når jeg var under 50% batteri kunne jeg oppleve å kjøre 3-4 km mellom hver gang jeg så at estimert rekkevidde droppet med 1km.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA