Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sote baklykter

Startet av auduny, lørdag 25. juli 2015, klokken 20:41

« forrige - neste »

auduny

Jeg fant ut, etter å ha passert X antall bomstasjoner i god tro at det var gratis, at det var det jo ikke. Med mindre man faktisk hadde en avtale og bombrikke. Jeg har snakket med Fjelllinjen og de har sendt brikke, samt sagt at jeg kan se bort i fra regningene fra dem. Men hva har folk gjort med bomstasjoner på E18 og venner?

Samtidig er jeg litt usikker på plassering av bombrikken. Bak speilet er det jo to hull jeg lurer på hva er

Sveinal

Jeg.plasserte bombrikken til min første Tesla i Nose-cone. Husker ikke helt hvordan jeg løsnet Nose-cone. Har tenkt å plassere brikken samme sted på min nye 85D.  La brikken inn i en plastpose med ziplock for å beskytte brikken mot fuktighet.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Teslanewbie

Sitat fra: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 10:38
Jeg fant ut, etter å ha passert X antall bomstasjoner i god tro at det var gratis, at det var det jo ikke. Med mindre man faktisk hadde en avtale og bombrikke. Jeg har snakket med Fjelllinjen og de har sendt brikke, samt sagt at jeg kan se bort i fra regningene fra dem. Men hva har folk gjort med bomstasjoner på E18 og venner?

Samtidig er jeg litt usikker på plassering av bombrikken. Bak speilet er det jo to hull jeg lurer på hva er

Må plasseres under det stripete området til hø om speilet , dette er det  eneste området som ikke et UV skyddet nettopp for å ikke forstyrre signalene til bombrikkene .. Ellers RTFM :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cra

Flere måter å løsne nosecone på. Bryte forsiktig med plastverktøy eller kredittkort, alternative "presse ned kanten over, slik at den popper ut. Mange videoer på youtube.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

auduny

Men hva er de to hullene? I min p85d er jo kameraet i selve festet. Er det noe fuksjonalitet i dette lille og store hullet?

auduny

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 19. juni 2015, klokken 10:48
.. Ellers RTFM :-)

Jeg forsøkte, mulig jeg er litt evneveik, men jeg fant ingeting om de to hullene.

Line

Du vil forresten kunne få noen regninger, ikke alle bomring stasjoner er gratis f.eks ved Svinesund.
Ellers så er det det skraverte feltet som er vanligst. Er selvfølgelig finere hvis man tar seg bryet med å gjemme den i nosecone.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jkirkebo

Sitat fra: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 11:07
Men hva er de to hullene? I min p85d er jo kameraet i selve festet. Er det noe fuksjonalitet i dette lille og store hullet?

Lyssensor tipper jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

auduny

Sitat fra: Line på fredag 19. juni 2015, klokken 11:49
Du vil forresten kunne få noen regninger, ikke alle bomring stasjoner er gratis f.eks ved Svinesund.

Hm. Jeg trodde alle (på offentlige veier) var gratis (inntill videre)
Hva er det som bestemmer om en bompassering er fritatt for Elbil eller ikke?

Martinius

Jeg slengte autopass brikka fra Fjellinjen innunder nosecone uten noe beskyttelse mot vann (stupid is what stupid does..). Tok ikke lang tid før den slutta å fungere. Jeg kontaktet Fjellinjen og sa den ikke fungerte lenger. De sa at det var ikke så farlig. Det viktigste var at mitt reg.nr. er registrert på en brikke(!) og jeg får ingen ny brikke. Kort tid etter dette får jeg en faktura fra E18 bomringene. Jeg måtte sende inn en klage til http://www.e18vestfold.no/, og jeg ble oppringt av dem. De sjekket systemet og fant ut at jeg hade skaffet meg brikke, og da slapp jeg å betale fakturaen. Du trenger altså ingen fungerende brikke, du trenger en brikke, ifølge Fjellinjen vel og merke.

smurf

Sitat fra: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 14:07

Alle er gratis i Norge, men Svinesund er vel et samarbeid mellom Norge og Sverige og faller derfor utenfor denne regelen etter hva jeg har hørt.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Tuxedo

Sitat fra: smurf på fredag 19. juni 2015, klokken 14:33
Sitat fra: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 14:07

Alle er gratis i Norge, men Svinesund er vel et samarbeid mellom Norge og Sverige og faller derfor utenfor denne regelen etter hva jeg har hørt.
Ja, den skal dekke motorveien på Svensk side som ble ferdigstilt for ikke så alt for lenge siden.  Var visst noe svenske regler som sa at man ikke kunne kreve inn bompenger for å fiansiere en veg som ennå ikke var bygget, så man plasserte stasjonen på norsk side.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

ctr46

Jeg brukte litt tid på å skaffe brikke. Så mens jeg ventet på at brikke kom så rant det inn fakturaer fra "land og strand" hvor jeg hadde kjørt. Endte opp med å skrive Mail til hver enkelt for å forklare dem at jeg kjørte elbil.

Ordnet seg hver gang men ble litt lei etter å ha sendt Mail til 5-6 forskjellige selskaper.

Svinesund dekkes ikke av fritaket og koster ca 17 et eller annet hver vei om du har brikke.
85D

Høgis

Dersom du kjøper EL-bil og slipper unna omtrent alle avgifter, kan det være lurt å sette seg inn i hva som skal til for å styre unna avgiftene som folk flest betaler. Men hadde nok vært lurt av Tesla å laget en liten folder med info om hva man bør ta hensyn på som ny el-bil eier. Vedr. denne saken er det bare å skaffe dere en brikke som er registrert på bilen (evt. overføre fra fossilbilen)..... brikke registrert på bilen må man ha for å slippe og betale bompenger.
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA