Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørt langtur da vettø !

Startet av Djance, lørdag 25. juli 2015, klokken 12:11

« forrige - neste »

Djance

Hei. har ett kjapt spørsmål. som eg enda ikke helt har fåstått.

Vet orginal lader vanlig er 110V og 8-10 Amp

Koffor i alledager lade med 110V nor kan heller bruke 230-240 som er i veggen,

Vist eg kjøper lader fra http://www.ev-institute.no så må eg vell kunne lade med 230V og velge mellom 10-16 Amp noe som er vell 2 ganger som rask som vanlig lader.


Trekkoppbil

#1
Laderen er innebygd i bilen og AC-inngangen på bilen støtter både 110V  og 240V enfase via J1772-kontakten.

Med bilen følger det med en portabel EVSE fra Panasonic. I USA hvor det er vanlig med 110V vegguttak, følger det med evse som støtter 110V. Den kan oppgraderes til å støtte 240V også, i California: http://evseupgrade.com/

Panasonic-kladden er tung og stor, men den gir inntrykk av å være pålitelig og robust, så det kan være verdt å oppgradere den, i stedet for å kjøpe en billig evse.

Oppgraderer du, kan du spørre etter europeisk firmware.
2011-2012 modeller kan vanligvis justeres fra 6-20A, mens 16A er default hver gang du plugger i strømmen.
2013+ kan vangligivs justeres 6-25A.
Men jeg har også fått en som er låst på 16A.

Djance

Oppgradere den så kan eg heller kjøpe en ny lader som støtter også 16Amp :)

Trekkoppbil

Når jeg kjøper bil på 110V, så kjøper jeg alltid 2 stykker, så er problemet løst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA