Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av oppsett Type 2 ladepunkt

Startet av M@Do, onsdag 22. juli 2015, klokken 01:04

« forrige - neste »

M@Do

Denne karen har kjøpt en brukt Drive Unit fra en Mercedes B klasse og laget en egen styringskontroller for å omgå Tesla sin propritære kontroll. Han sier også at alle Tesla DU'er er like, men at begrensningen ligger i software. Dvs. at motor og inverter til Mercedes B klasse og Tesla Performance er like, noe som vil gi muligheter til å chipe bilene.
Fyren har uansett med dette lagt inn en god jobb søknad hos Tesla :-)



petersv

Det er ikke like, men den logiske oppbyggingen av styringsenhetene og protokollene de bruker er nok det.

cirys1

Videoen er ikke tilgjengelig.. Kanskje han har fått Tesla på nakken.. :P

Muffinman


Amoss

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:07
Videoen er ikke tilgjengelig.. Kanskje han har fått Tesla på nakken.. :P

... eller at de han fikk DU'en fra fikk problemer. Han spesifiserte jo at dette var en *test* bil, og ikke noen produksjonsmodell. Så må vel nesten ha vært noen hos Mercedes som har tabbet seg ut med å la ham få denne for å leke seg med?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman


El-boy

#6
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:41
Drive unit failure?   ;D
Det som er interessant her er hva som forårsaker Drive Unit failure's.

Noen tilfeller er elektrisk/elektroniske feil, dette såg veldig avansert ut. Men den vanligste gjenganger feilen er slakke, uling og havari ifra mekaniske komponenter...

Tydelig denne knallen som dissekerte D.U'en her er elektroingeniør og har sin interesse på det området, men for oss andre kunne det jo være interessent å se videre demontering av mekanikken ellers og hva som forårsaker ulingen, klunkelyden og til slutt havari...

Amoss

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:07
Videoen er ikke tilgjengelig.. Kanskje han har fått Tesla på nakken.. :P

Den er tilgjengelig igjen nå ser jeg...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ksandal

da skulle det være mulig og slippe løs ca 520HK i alle S85D modellene :-) men er ikke sikker på om det er lurt med tanke på garantier og slitasje... kanskje best og la tesla styre dette? føles trygt og godt :-)
og bilen er "frisk" nok som den er syns jeg :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Dennis

#9
Sitat fra: ksandal på torsdag 18. juni 2015, klokken 07:42
da skulle det være mulig og slippe løs ca 520HK i alle S85D modellene :-) men er ikke sikker på om det er lurt med tanke på garantier og slitasje... kanskje best og la tesla styre dette? føles trygt og godt :-)
og bilen er "frisk" nok som den er syns jeg :-)

Hvorfor 520hk? Er 224 motor hk i de små drive units og det er skryte effekten til Tesla. Så 448hk motorhk er maks hvis man tar Tesla sine optimist tall som ikke tar hensyn til batteri osv, så 85D er nok begrenset til 428hk av inverter eller andre årsaker, men kunne ha fått 448hk hvis man kunne bruke all effekten i de små :)

For er ikke samme samme drive unit den lille som 85D har 2 av og den store bak på P85D. På 85 mot P85 er selve motor lik (men inverter er nok ulik), tidligere hadde 85 svakere stilkkaksinger men fikk samme som P85 senere.

Snowroller

#10
261 hk *2 = 522
Grå 85D

Dennis

Må være skrivefeil på den norske siden, for det det står verken på Usa siden eller i manualen.
I såfall hadde motor foran på P85D også vært 261hk siden det er samme.

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 18. juni 2015, klokken 12:50
Må være skrivefeil på den norske siden, ...

For hele EU virker det som. Rett nok med litt andre verdier for UK, men de bruker vel en annen hestekraft?
Ps: står også det samme for 70D.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TeslaSvein63

Jeg blir jammen litt skremt av all den innpakkede avanserte elektronikken. Hvis ikke elektronikken er valgt fra øverste hylle og milspekket, vil disse bilene bli utrolig dyre å reparere etterhvert. Men slik er det vel ikke. Kina elektronikk gir mest penger i kassen. Er jo billigst, gir størst profitt ved salg  og dessverre dårligst. Må jo demonteres totalt, hvis det oppstår en bagatellmessig feil i inverteren fks. Man begynner å reflektere over levetiden på en slik avansert bil pga elektronikken. Ikke kan man reparere selv heller slik som man har kunnet gjort i alle år med "vanlige" biler hvor man har tilegnet seg ny viten etter hvert. Man må jo være elektroingeniør med mye dyrebart utstyr minst, for å kunne det. Har sett for meg komponentbokser som var lette å bytte og reparere med fks Innbyttesystem. Hvis dette blir biler som er bare for rikinger når garantien er gått ut pga dyre reparasjoner, blir det kjipt. Noen refleksjoner og trøst?

cairnz

Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 18. juni 2015, klokken 22:06
Jeg blir jammen litt skremt av all den innpakkede avanserte elektronikken. Hvis ikke elektronikken er valgt fra øverste hylle og milspekket, vil disse bilene bli utrolig dyre å reparere etterhvert. Men slik er det vel ikke. Kina elektronikk gir mest penger i kassen. Er jo billigst, gir størst profitt ved salg  og dessverre dårligst. Må jo demonteres totalt, hvis det oppstår en bagatellmessig feil i inverteren fks. Man begynner å reflektere over levetiden på en slik avansert bil pga elektronikken. Ikke kan man reparere selv heller slik som man har kunnet gjort i alle år med "vanlige" biler hvor man har tilegnet seg ny viten etter hvert. Man må jo være elektroingeniør med mye dyrebart utstyr minst, for å kunne det. Har sett for meg komponentbokser som var lette å bytte og reparere med fks Innbyttesystem. Hvis dette blir biler som er bare for rikinger når garantien er gått ut pga dyre reparasjoner, blir det kjipt. Noen refleksjoner og trøst?
Min refleksjon er at du er på bærtur :) Inverter og motor lages onsite i california, USA, ikke i Kina, uten at det faktisk skal ha alt å si på kvaliteten på utstyret.

Tror heller ikke elektronikken i bilen er dyrere i det hele tatt enn tilsvarende "fossile" deler i andre biler.
Elbilist

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA