Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av hc, mandag 20. juli 2015, klokken 00:56

« forrige - neste »

Finfyr

Sitat fra: PhevVest på mandag 28. september 2015, klokken 08:43
Haha - ikke med mindre noen har satt i ekstra batterier over natten  ;)
Den justerer seg nok fort når du begynner å kjøre.
Lader du med 10 eller 16 amp?
Med 10 amp. og 20 min varming vil det tvert imot minke på strømmen - dvs. står bilen litt på lading etter forvarming vil den lade opp batteriene igjen.

Lader med 16 amp og synes også selv det var veldig rart at den plutselig viste 77 km. Det er også langt mer batteri igjen etter å ha kjørt på jobb idag, enn tidligere. Men som du sier, bilen merker vel raskt at den har bommet på kalkuleringen.

PhevVest

Ok, 16 amp skal visst gi nok strøm så den ikke bruker av batteriet.
At du hadde mer strøm igjen skyldes nok forvarmingen - går mindre strøm til varming da.
Hadde jo vært greit om bilen hadde varmepumpe som andre elbiler - så det ikke går så mye strøm til varme.

Finfyr

Så selv om jeg kjører uten AC på, så vil bilen bruke mindre strøm til oppvarming ettersom den ble forvarmet?

En kan altså øke rekkevidden ved forvarming, og da også bruke mer strøm fra stikkontakten hjemme.

PhevVest

#18
De sier vel forvarming nærmest er en forutsetning for grei kjørelengde når det er kjølig.

Er det stor forskjell på ute- og innetemp vil den starte motoren for å lage varme i tillegg til den elektriske varmeren. Dette tror jeg påvirkes av Eco knappen - når motoren vil slå inn.

AC kjøler jo luften så det behøves enda mer varming.
Men tror ikke AC jobber så mye på kalde dager - men er det fuktig tørker den luften.
Har inntrykk av at det ikke betyr så mye for kjørelengden om AC er av eller på - mens varming derimot betyr mye.

Knusse

Er ikke løsningen å bruke 16A lading hjemme? Da brukes strøm fra nettet og ikke bilens batteri?

PhevVest

#20
Det er en mulig løsning ja - om man har 16A uttak og kjøper ekstra ladekabel (den som følger med nybilen er kun for 10A lading).
For oss andre fungerer det greit med 10A lading og til 10 min forvarming.
Når forvarmingen er ferdig lades batteriet igjen - for det evt. strømforbruket som har vært.
Lengre forvarming enn 10min bruker mer strøm (som også app'en varsler om).

Tenkte også på 16A men ser det fungerer helt greit med 10A lading.
Det er jo tross alt kun snakk om ca. 3,5 mil kjørelengde - og de gangene dette ikke holder helt får man heller bruke litt bensin.

Knusse

Hvordan tror du dette fungerer de periodene det er -10 - -5?
Holder det med 10A da og 10 min oppvarming?

PhevVest

Vet ikke - har bare hatt bilen siden mai.

aaa3

#23
Er det -5 forvarmer jeg i ca 20 min. 10 min blir for lite. Er det -10 og kaldere kan det være behagelig å forvarme enda lenger.
Forvarmingen trekker mer enn 10A, så det er greit å lade med 16A ved bruk av forvarming.

Knusse

Da tenker jeg det er et must, iallefall om du bor i kaldere strøk, å installere en 16A kurs.
Da får man begge deler, raskere lading samt man kan varme opp bilen uten å tenke på batteriet.

En annen ting - vil dette også sørge for at motoren ikke starter, dvs kjøre lengre på EL?

Finfyr

Kjørte samme løsning idag, forvarming i 20 minutter. Idag, langt lavere rekkevidde oppgitt da jeg startet bilen. Igår 77km, idag mener jeg det var omtrent 44km....

Deilig å varmt i bilen, dog ikke så rart når det er omtrent ti grader ute:)

aaa3

Sitat fra: Knusse på tirsdag 29. september 2015, klokken 10:50
En annen ting - vil dette også sørge for at motoren ikke starter, dvs kjøre lengre på EL?
Ja, når du forvarmer vil ikke bensinmotoren starte. Bortsett fra hvis det er skikkelig kalt, da.

Dykkern

Legger ved fire bilder som viser strømtrekket målt med "Clas Ohlson" strømmåler under forvarming. Og nei - jeg kan ikke si noe om nøyaktigheten av den.
De to første bildene viser strømtrekk med 16A ladekabel (batteriet er fulladet) og viser som dere ser strømtrekk på ca 14A ved forvarming av bil
De to siste bildene viser strømtrekk med bilens originale 10A ladekabel og viser at den trekker så nært inntil 10A som praktisk mulig.
Hvis ikke det finnes noe strømspare-logikk innebygget i bilen så innebærer det at bilens egne  batterier belastes med ca 800W i den perioden man forvarmer med 10A kabel.

PhevVest

Det var nytting info Dykkern :)
(Selv om bildene er opp/ned)  ;)

Finfyr

Antakeligvis nyttig info, men jeg tar gjerne en versjon hvor det tydelig kommer frem hva det betyr det som du har funnet ut? :)

Skal man fortsatt bruke 16A-kabel til å forvarme bilen for mest økonomisk og behagelig drift?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA