Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladefart 110A vs 125A CHAdeMO

Startet av TM, søndag 19. juli 2015, klokken 17:41

« forrige - neste »

TM

Da jeg testet den "gamle" zoe, så merket jeg en litt høyfrekvent pipelyd fra motoren. Jeg har ikke fått testet den nye motoren. Er den bedre.

Til sammenlikning synes jeg i3 og e-UP er nærmest lydløse. Håper dette også er tilfelle for Zoe, for det er den elbilen som har den beste ladeløsningen.

Joseph Santaniello

Min R240 lager ingen lyder, annet en selvsagt forgjengervarslelyden.

Elmar

Jeg har en høyfrekvent lyd når jeg kjører, har vært innom verkstedet men de sier det skal være sånn. Og at alle lager denne lyden. Merkes veldig godt ved gasspådrag fra 50 til 70 men er til stede når man gir gass eller motorbrems ellers også.

Hos meg hører jeg den selv med radio på.
Kjørte dieselbilen til jobb en dag og la virkelig merke til hvor stille den var i forhold.

Dette er den gamle modellen. Gått ca 4000 km.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

TM

Sitat fra: Elmar på onsdag 01. juli 2015, klokken 20:12
Jeg har en høyfrekvent lyd når jeg kjører, har vært innom verkstedet men de sier det skal være sånn. Og at alle lager denne lyden. Merkes veldig godt ved gasspådrag fra 50 til 70 men er til stede når man gir gass eller motorbrems ellers også.

Hos meg hører jeg den selv med radio på.
Kjørte dieselbilen til jobb en dag og la virkelig merke til hvor stille den var i forhold.

Dette er den gamle modellen. Gått ca 4000 km.
Jeg er også var for høyfrekvente lyder og syntes den var litt plagsom i demobilen. Men etter en lengre tur på ca 40 mil la jeg ikke merke til den lenger. I BMW i3 ,VW e-Up og e-Golf har jeg ikke hørt noen (u)lyd.

ZOE

Tror lyden varrierer fra bil til bil. Demobil hadde ikke høyfrekvent lyd i motorveifart, men det har min (R210)

1000kwh

Jeg tror det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til høyfrekvente lyder fra elbiler. Noen hører ikke slike lyder og sier derfor at bilen ikke lager lyd (les: folk over 30, folk som har vært på konsert mye osv). Men det er bare tull, for man kan feks høre Kia Soul og Nissan Leaf på lang avstand. Og denne lyden sniker seg inn i bilen og kan være veldig plagsom.

Den værste bilen for meg var Kia Soul, som var helt horribel. Zoe plagde meg ikke, og ikke de andre jeg har prøvd har vært særlig sjenerende.

Du må prøve selv når du er opplagt så hører du om det er sjenerede :) Vanskelig for andre å si om det er sjenerende.

Elmar

Min lagde ikke lyd når den var ny (tror jeg)  og jeg merket ikke noe på demobilen, men fikk forståelse for at lyden kommer etterhvert med "slitasje" på motoren. Nå er den iallefall der.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Klykken

Lyd (høyfrekvent) ved pådrag/regen/belastning er normalt.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Radiobil1

Føler det er mer lyd inne i Zoe enn i Leaf, stemmer det?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

TM

Sitat fra: Radiv på lørdag 06. august 2016, klokken 14:31
Føler det er mer lyd inne i Zoe enn i Leaf, stemmer det?
Jeg har hatt C-Zero, e-Up,i3, Soul og Leaf og Zoe. Den eneste bilen hvor jeg hørte en plagsom høyfrekvent lyd var Zoe. Jeg synes problemet var mest plagsomt med R210. Folk sjeneres i ulik grad av høyfrekvent støy, men jeg er ikke i tvil om at Renault Zoe støyer mer enn andre biler. i3 er blant de beste, men det kan skyldes at motoren er bak og at den kraftige aksellerasjonen gjør at du kjører fra lyden  :D

ladov

Hva slags lyd er det egentlig dere hører? Jeg hører at 'det skjer noe' når jeg tråkker hardt på gassen, en diskret hvinelyd fra enten motor eller inverter, dessuten en lyd som er nesten lik ved høy regen.. Lyden virker som den følger turtallet på motoren og er så diskret at jeg må følge med for å få det med meg.

Egentlig liker jeg den lyden, den forsterker 'fremtidsfølelsen' jeg fortsatt får når jeg kjører elbil. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

TM

Sitat fra: ladov på lørdag 06. august 2016, klokken 22:48
Hva slags lyd er det egentlig dere hører ?
En høyfrekvent pipetone. Jeg har testet flere biler og noen piper mer enn andre. Spesielt hørbart når man belaster motoren. Jeg tror nok problemet var størst på de første bilene som kom, så de har nok gjort noe med lyden eller støyisolert bedre.

Jævla Hippie

Egentlig liker jeg den lyden, den forsterker 'fremtidsfølelsen' jeg fortsatt får når jeg kjører elbil. :)

Samme her, den er lav og overhodet ikke plagsom. Tenker sjelden over det. Har dog bare kjørt 2 stk 240 og ingen 210 og er over 30 år, så hva vet jeg.
Renault Zoe 240 Life

THE

Reagerer av og til på "pipelyden" i min 210 utgave ved fullt pådrag hvis det ellers er stille i bilen. Hvis det er dårlig asfalt eller radio står på, så er det omtrent umulig for mine 40 år gamle ører å høre lyden.

Pipelyden er derimot veldig plagsom utenfor bilen ved lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ladov

Sitat fra: TM på søndag 07. august 2016, klokken 14:27
Hva slags lyd er det egentlig dere hører ?
En høyfrekvent pipetone. Jeg har testet flere biler og noen piper mer enn andre. Spesielt hørbart når man belaster motoren. Jeg tror nok problemet var størst på de første bilene som kom, så de har nok gjort noe med lyden eller støyisolert bedre.
Er lyden der uansett, endrer den toneleie når hastigheten endrer seg?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA