Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis ved til den som vil ha....

Startet av Griffel, fredag 11. desember 2009, klokken 11:15

« forrige - neste »

Griffel

http://www.klikk.no/motor/baat/article511594.ece

27 fots Elbåt som skal klare 27 knop.

"Akkurat når båten blir lansert på det åpne markedet sies ikke, men Nimbus hevder at teknologien er klar. Nå gjenstår bare flere tester og godkjenninger. De sier også at 27 E-Power er et ledd i deres miljøvisjon frem mot 2015, og at de vil ha en båt på markedet før den tid. Det er altså ikke sikkert at denne båten bli å kjøpe før om noen år."



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Artig at båtfabrikker begynner å tenke på elektrisk fremdrift.
Min seilbåt på 28 fot fikk elmotor i 1982, og så vidt jeg vet har den fortsatt det.
Men det var en seilbåt, og motoren ble brukt når jeg havnet i vindhull, eller når det skulle manøvreres i trange havner.
Når en tar et solid bygget planende skrog, og setter inn elmotor og batterier, da blir situasjonen en annen. Riktignok har flesteparten av Oslos båter sjelden vært lenger enn til middagsbukta, som ligger en snau times vei fra bryggeplassen, men det er jo en fordel å komme hjem igjen også!
Og da må det kjøres sakte.  Planende båter med tverr hekk går jo ikke lett gjennom vannet, de vil alltid gå i motbakke.
Derfor er det merkelig at det ikke satses på båter som går lett gjennom vannet, i stedet for skrog som prøver å klatre over baugbølgen.
En gammel plattgatter for eksempel, ville slippe vannet nesten uten hekkbølge, som er beviset på hvor den bortkastede energien har tatt veien.
At det er mulig å kjøre fort med elbåt er hevet over tvil, men rekkevidden vil da sterkt påvirkes av vekten.  Polar har en snekke med eldrift, det virker mer riktig.

Se på  Joerg Mrkwitschka's lille lekebåt, den går ikke på bensin men på nimh batterier, fordi det ennå ikke er laget klasse for  lithiumbatterier.
   .
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Sitat fra: hens på lørdag 14. november 2009, klokken 23:41
 Planende båter med tverr hekk går jo ikke lett gjennom vannet, de vil alltid gå i motbakke.
Derfor er det merkelig at det ikke satses på båter som går lett gjennom vannet, i stedet for skrog som prøver å klatre over baugbølgen.
En gammel plattgatter for eksempel, ville slippe vannet nesten uten hekkbølge, som er beviset på hvor den bortkastede energien har tatt veien.
At det er mulig å kjøre fort med elbåt er hevet over tvil, men rekkevidden vil da sterkt påvirkes av vekten.  Polar har en snekke med eldrift, det virker mer riktig.


Helt enig med deg her hens, dette er etter min mening et blindspor. "Saktegående" elbåter vil imidlertid vise seg å ha livets rett.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Denne Elbåten ble observert i Sydney sist måned.

Ser ganske rask ut, og kan være veien å gå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#4
Jeg synes også det er rart at de ikke satser på noe mer lettdrevet. Men det kan jo tenkes at de bare har valgt en av sine standard modeller for å få erfaring med elmotordrift, og at det ikke er denne som blir lansert i 2012.

Nå som retrodesign er så populært ville en av den gamle langsmale stilen være adskillig mer strømmsnill, og samtidig ha et større fartspotensial enn en snekke, men
personlig liker jeg Polarsnekka som må være et godt valg for elektrifisering.
http://www.polarboat.no/polar20elektro.html


Her er forøvrig noen andre raske elbåter, jeg tror de er temmelig flatbunnet, rimlige kan de ikke kalles:

http://www.klikk.no/motor/baat/article508361.ece


og
http://www.aquawatt.at./


En ikke rask:
http://www.klikk.no/motor/baat/article505355.ece


Denne med solceller kan nok være grei dersom man ønsker å sitte i skyggen
http://www.aequusboats.com/


Designet på denne er inspirert av Svenske Carl Gustav Petterson, som var ledende på design av de langsmale energisnille båtene på begynnelsen av 1900 tallet .
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

johnroger

Det er hyggelig at båtprodusentene lager elbåter!  I dag er det noen få leverandører som leverer komplette satser til stort sett alle båter. Det er m a o blitt mye lettere å sette inn ny elmotor i skroget enn det var før. Jeg kjenner ELCO som tiara Norge leverer og det er supert. Lett og greit. motorer fra 8 til 100 hk. ingen lyd, ingen vibrasjon og ingen lukt/varme. Tror mange etter hvert vil bytte ut gamle diesler etc til fordel for dette.
Dere kan se litt av dette på www.tiara-norge.com under fanen elektrisk fremdrift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA