Linkmytesla, ny dansk kjørekomputerapp, brukererfaring?

Startet av GeirHM, søndag 07. juni 2015, klokken 13:23

« forrige - neste »

GeirHM

På ett teslafora på facebook kom jeg over www.linkmytesla.com. Dette er en ny app (i beta) som utvikles i Danmark. Det er en enkel kjørekomputer med enkelte tillegg jeg synes mangler på min bil; snittfart og tidsbruk. Appen logger selvfølgelig også energiforbruk. Det fine med appen er at dette logges og gjør det mulig for meg (tror jeg) å føre en logg over alle bilens turer på en enkel måte. Det er selvfølgelig en sikkerhetsrisiko involvert i dette. Jeg må gi programmet tilgang til myteslakontoen min, eller egentlig en token som gir programmet tilgang til bilens dataproduksjon. Programmet diskuteres på et dansk teslaforum her:
http://teslaforum.dk/forum/topic/ny-avanceret-kørecomputer-til-din-tesla?&page=1

Jeg har ikke lykkes å få aktivert min token i programmet ennå. Jeg er i epostutveksling med programutvikler om dette. Jeg er uansett spent på om det finnes noen brukererfaring her med programmet? ( jeg gjorde et søk på elbilforum uten å finne noen referanser til appen før jeg postet dette.)

Kejsermad

Bruger selv linkmytesla og det fungerer rigtigt fint. Den seneste opdatering tillader at se accelerationer fx 0-100 km/t, 80-120 km/t osv. samt kW og batteristand.

GeirHM

Hei @Kejsermad, får du lagret historikken over turene dine på PC? I excel eller lignende?

GeirHM

Dette programmet er i beta og jeg vet ikke om programutviklerne egentlig åpner opp for vanlig bruk enda. Og det tok meg noen runder å få det til å fungere. Men når det først er oppe og går er det fantastisk. Det loggfører alle mine turer med energiforbruk, tidsforbruk, snitthastighet, maxhastighet og til og fra adresser, ja selv kartvisning av turen lagres.  Og utviklerne har forsikret meg om at jeg kan hente ut informasjonen i form av csv filer. Fantastisk! Og det gjemmer seg også en godbit for de som er interessert i slikt: Bilen logger dine 0-100 forsøk. Denne funksjonen gjemmer seg bak knappen "more". For alle som bruker bilen i jobbsammenheng er dette flott!

Her er et bilde av dagens biltur til jobb:

mj

Begynte å bruke det i går. Fungerer veldig bra. Artig å kunne følge med på alt og se hvordan det oppdaterer seg underveis  :D
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Kejsermad

GeirHM

Ja programmet må bruke web-plassen på den store skjermen. Det har utviklerne tenkt på, så om du har en webside du bruker ofte, kan denne plasseres i programmet ved å fylle ut embedded url i settings. Jeg har aftenposten der. Alternativt kunne en jo der ha en webbasert oversikt over ladestasjoner. De få andre appene som finnes fungerer på samme måte. Ta f.eks. http://teslaapps.net/en/ De har forøvrig en tilsvarende tjeneste inkludert som heter "trip tracker", men denne koster nærmere 600 blanke kroner i året.

Noe klare forbedringspotensiale finnes. F.eks. kunne jeg godt tenke meg å selv bestemme når jeg vil starte og når jeg vil stoppe en tur. I går hadde jeg en jobbreise på 300 km, den ble automatisk delt i 8 turer. Ikke helt slik jeg ville ha det.

eldanz

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:18
Ja programmet må bruke web-plassen på den store skjermen. Det har utviklerne tenkt på, så om du har en webside du bruker ofte, kan denne plasseres i programmet ved å fylle ut embedded url i settings. Jeg har aftenposten der. Alternativt kunne en jo der ha en webbasert oversikt over ladestasjoner. De få andre appene som finnes fungerer på samme måte. Ta f.eks. http://teslaapps.net/en/ De har forøvrig en tilsvarende tjeneste inkludert som heter "trip tracker", men denne koster nærmere 600 blanke kroner i året.

Mulig det finnes en annen tråd for dette, men jeg har ikke funnet noen;
Hvilke APPer, utenom Teslas, finnes?
Jeg har sett følgende Link My Tesla, Visible Tesla, EVE For Tesla. Er det noen som har erfaring med alle/noen?
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

o.b.lix

Link my Tesla er kjempebra.
Visible Tesla er helt grei.
Eve for Tesla er bare tull og ikke verdt en krone i alle fall. Klarer ikke å skifte mellom natt og dag sammen med resten av skjermen, er supertreg, lite justeringsmuligheter .
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

eldanz

Sitat fra: o.b.lix på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:11
Eve for Tesla er bare tull og ikke verdt en krone i alle fall. Klarer ikke å skifte mellom natt og dag sammen med resten av skjermen, er supertreg, lite justeringsmuligheter .

Tusen takk for god tilbakemelding. Har prøvd Visible Tesla og finner den OK, men det kan virke som om  Link My Tesla kan gi flere styringsmuligheter og oversikt over kjøringen.
Takk igjen!

PS
Skal du på Tesla-treff 17. okt. på Tyrigrava; http://www.tocn.no/events/inspiria-treff-17-oktober/
med tur til Inspira, ved Sarp.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:11
Fo
r se en kjørefil av deg da---

Sandvika

Så på denne for noen uker siden, men stoppet i siste liten. Gir ikke fra meg brukernavnet og passordet til noen jeg ikke vet hvem er. Dette gir fullstendig tilgang til bilen for uvedkommende.

GOS

Sitat fra: Sandvika på lørdag 03. oktober 2015, klokken 06:32
Så på denne for noen uker siden, men stoppet i siste liten. Gir ikke fra meg brukernavnet og passordet til noen jeg ikke vet hvem er. Dette gir fullstendig tilgang til bilen for uvedkommende.
Det er vel ikke noe forskjell på hvordan du 'gir fra' deg brukernavn og passord på den kontra VisibleTesla og de forskjellige App'ene som vi bruker?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sandvika

Med offisielle app'en så sendes det kryptert, men mulig det gjelder for alle disse 3.part.

GOS

Sitat fra: Sandvika på lørdag 03. oktober 2015, klokken 09:19
Med offisielle app'en så sendes det kryptert, men mulig det gjelder for alle disse 3.part.
Jeg har forstått det slik at det er den samme krypterte 'kanalen' som brukes uansett hvilket program som kobler seg opp til Tesla'en. Ett eller annet API(?) greie som software folket har peiling på.
Passordet er ikke noe som de som driver Linkmytesla kan få tak i så vidt jeg skjønner.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA