Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørt langtur da vettø !

Startet av iGolf, lørdag 04. juli 2015, klokken 18:25

« forrige - neste »

iGolf

Heisann!

Tenkte å gå i innkjøp av splitter ny el-bil og trenger litt råd fra erfarne el-bileiere.

Valget er vanskelig og jeg har tre biler i valgboksen: BMW i3, VW E-golf eller MB B-klasse ED  ::)

Det blir min eneste bil og derfor hovedbilen til daglig bruk.

BMW i3 perfekt, minus er plass i baggasjerommet til rottweileren min.
VW E-golf perfekt, minus er ekte skinn, gammeldags girkasse i midtkonsoll, må velge bort Dynaudio pga hund for å sette ned plate i baggasjerommet et hakk.
MB B-klasse ED perfekt med kunstskinn, minus er ved range pluss kan en ikke velge DAB, mangler varmepumpe og hurtiglader.

Hjelp  :-[

(er vegetarianer og vil helst ikke ha ekte dyreskinn i bilen, men veldig praktisk med kunstskinn pga hundene)

Rødkleiv

For å starte ett sted, så ville jeg aldri kjøpt en elbil uten mulighet for hurtiglading. Spesielt ikke hvis det er hovedbilen. Hurtigladning er det eneste som kan bøte på elbilens største problem; rekkevidde.
Så mitt råd er å eliminere MB.

Hvis ekte skinn er en showstopper (og du ikke vil ha stoff), så står du igjen med i3 av de du nevnte.

Skal du ha hunden(e) i bagasjerommet eller i setene? Hvordan er bruken av bilen ellers? Hvis du utdyper litt om hvordan du tenker å bruke bilen, så blir det lettere for andre å komme med sine erfaringer.

emil

Av bilene du lister opp hadde jeg valgt e-Golf, og jeg liker egentlig ikke Golf og det meste annet fra VW.

Men hvor og hvordan bilen skal brukes kan være avgjørende for valget selv om bikkja setter noen begrensninger på hvilke biler som kan være aktuelle, og så kan det også være lurt å se på biler laget utenfor Tyskland.

iGolf

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:03

For å starte ett sted, så ville jeg aldri kjøpt en elbil uten mulighet for hurtiglading. Spesielt ikke hvis det er hovedbilen. Hurtigladning er det eneste som kan bøte på elbilens største problem; rekkevidde.
Så mitt råd er å eliminere MB.

Hvis ekte skinn er en showstopper (og du ikke vil ha stoff), så står du igjen med i3 av de du nevnte.

Skal du ha hunden(e) i bagasjerommet eller i setene? Hvordan er bruken av bilen ellers? Hvis du utdyper litt om hvordan du tenker å bruke bilen, så blir det lettere for andre å komme med sine erfaringer.

Jeg skal bruke bilen daglig til og fra jobb, jobber og bor i Oslo, men vil gjerne ha muligheten til å kunne dra landeveis ved lading/hurtiglading. i3 har også ekte skinn tror jeg. Tenkte å ha de i baggasjerommet.
Takk for svar.

Sitat fra: emil på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
Av bilene du lister opp hadde jeg valgt e-Golf, og jeg liker egentlig ikke Golf og det meste annet fra VW.

Men hvor og hvordan bilen skal brukes kan være avgjørende for valget selv om bikkja setter noen begrensninger på hvilke biler som kan være aktuelle, og så kan det også være lurt å se på biler laget utenfor Tyskland.

Hvordan bil tenker du da? (Leafen har også nemlig dyreskinn)
Takk for svar.

turfsurf

Sitat fra: Donya på onsdag 03. juni 2015, klokken 09:36
minus er ved range pluss kan en ikke velge DAB.

Dette stemmer ikke lengre. Mangel på hurtiglader er enkelt og greit en showstopper hvis du trenger det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

iGolf

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. juni 2015, klokken 13:55
minus er ved range pluss kan en ikke velge DAB.

Dette stemmer ikke lengre. Mangel på hurtiglader er enkelt og greit en showstopper hvis du trenger det.

Så Merce er rett og slett en showstopper pga den bortkomne muligheten om å kunne hurtiglade bilen?

elektrolux

Enig i at alle bilene er (nesten) perfekte.

Liker alle 3 og har hatt lyst å kjøpe alle 3. BMW grunnet materialvalg og størrelse og teknikken, MB grunnet sittestillingen og kjørekomforten og Golf da den har ALT av gadgets.

Hos meg faller dessverre i3 bort grunnet manglende autoseilefunksjon. Både VW og MB har dette, og håpet er at dette også kommer på neste utgave av i3 da det er en ren software endring som må til. De 2 andre faller også fra da e-Up vi allerede har gjør en så fantastisk jobb. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

iGolf

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:06
Enig i at alle bilene er (nesten) perfekte.

Liker alle 3 og har hatt lyst å kjøpe alle 3. BMW grunnet materialvalg og størrelse og teknikken, MB grunnet sittestillingen og kjørekomforten og Golf da den har ALT av gadgets.

Hos meg faller dessverre i3 bort grunnet manglende autoseilefunksjon. Både VW og MB har dette, og håpet er at dette også kommer på neste utgave av i3 da det er en ren software endring som må til. De 2 andre faller også fra da e-Up vi allerede har gjør en så fantastisk jobb. ;)

Jeg har hund og hovedproblemet er størrelse på baggasjerom, samt. da må jeg velge bort varmepumpe og hurtiglademulighet. Sliter veldig med valg. Trenger jo bil snarest da jeg har solgt fossilbilen. Vanskelig valg dette :-\

Panduck

Valget er vanskelig og jeg har tre biler i valgboksen: BMW i3, VW E-golf eller MB B-klasse ED  ::)

Jeg ville definitift lagt på KIA på den listen. Er ikke KIA eier selv, men merker meg at KIA-eiere er forelsket i bilen sin.

BMW i3: Stor klump med dårlig plass, og dyr. Denne bilen kjøper man med hjertet, ikke med hjernen. Merkelig dør-løsning. Betal ekstra for raskere lader + hurtigladingsmulighet, om du velger denne!
B-klasse: For all del, tenkt deg GRUNDIG om før du legger penger i en bil som ikke kan hurtiglades. Vi har hatt mange fine langturer med vår LEAF som du bare kan glemme med denne bilen. Jeg anser dette valget som uaktuelt, det begrenser bruken av bilen alt for mye.
E-golf: Virker grei, men relativt "kjedelig". "gammeldagse" løsninger. Av disse tre bilene, definitivt den mest praktiske og beste kjøp. Kjipt med 3kW lader som eneste mulige AC-lader.

iGolf

Sitat fra: Panduck på torsdag 04. juni 2015, klokken 10:25

Jeg ville definitift lagt på KIA på den listen. Er ikke KIA eier selv, men merker meg at KIA-eiere er forelsket i bilen sin.

BMW i3: Stor klump med dårlig plass, og dyr. Denne bilen kjøper man med hjertet, ikke med hjernen. Merkelig dør-løsning. Betal ekstra for raskere lader + hurtigladingsmulighet, om du velger denne!
B-klasse: For all del, tenkt deg GRUNDIG om før du legger penger i en bil som ikke kan hurtiglades. Vi har hatt mange fine langturer med vår LEAF som du bare kan glemme med denne bilen. Jeg anser dette valget som uaktuelt, det begrenser bruken av bilen alt for mye.
E-golf: Virker grei, men relativt "kjedelig". "gammeldagse" løsninger. Av disse tre bilene, definitivt den mest praktiske og beste kjøp. Kjipt med 3kW lader som eneste mulige AC-lader.

Du sier noe der. Det er veeeeldig lang leveringstid på Soul, i grå til november og resten av fargene NYÅRET :o

emil

Ta en prøvetur i i3, e-Golf, MB-B, Leaf, Soul og Zoe. Det kan være at kravspesifikasjonen din endrer seg etter prøvetur.

For ekstra mye plass har du også mulighet for Nissan e-NV200, Citroën Berlingo og Peugeot Partner. Men av disse er det vel kun Nissan som i tillegg til varebil også kommer som 5-seter samt har mulighet for hurtiglading.

Noen ting jeg prioriterte på top ved valg av elbil var 5-seter, god plass til bagasje+bikkja (Beagle),og CHAdeMO hurtiglademulighet siden det er det eneste som er i området der jeg bor. Dermed var Leaf i prinsippet eneste alternativ og farger, setematerialer og andre ting var ikke relevant lengre.

iGolf

Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 10:37
Ta en prøvetur i i3, e-Golf, MB-B, Leaf, Soul og Zoe. Det kan være at kravspesifikasjonen din endrer seg etter prøvetur.

For ekstra mye plass har du også mulighet for Nissan e-NV200, Citroën Berlingo og Peugeot Partner. Men av disse er det vel kun Nissan som i tillegg til varebil også kommer som 5-seter samt har mulighet for hurtiglading.

Noen ting jeg prioriterte på top ved valg av elbil var 5-seter, god plass til bagasje+bikkja (Beagle),og CHAdeMO hurtiglademulighet siden det er det eneste som er i området der jeg bor. Dermed var Leaf i prinsippet eneste alternativ og farger, setematerialer og andre ting var ikke relevant lengre.

Høres ut som samme type behov, men har ikke E-golfen CHAdemMO?

Panduck

Sitat fra: Donya på torsdag 04. juni 2015, klokken 10:31
Du sier noe der. Det er veeeeldig lang leveringstid på Soul, i grå til november og resten av fargene NYÅRET :o

Noe som er grunnen til at jeg har LEAF. Min vegeterianerveninne har også LEAF :P Har hund, ikke skinnseter. Har kjøpt trekk til å ha over baksetene :)

e-Golf har CCS, ikke chademo. Selv om det begynner å komme en god del CCS ladere er det fremdeles bedre utbygd Chademo (som KIA og Nissan bruker). Uansett kan det muligens være forbigående, men akuratt nå er det greiest med chademo.

emil

Sitat fra: Donya på torsdag 04. juni 2015, klokken 10:46

e-Golf og alle andre tyske biler har Combo/CCS som hurtigladekontakt, asiatiske bruker CHAdeMO og Tesla har sin egen standard. Nyeste Zoe har kun semihurtig lademulighet og bruker enda en standard. Regn med ca 50% lengre ladetid når man er på langtur (kanskje 45 minutter mot 30 minutter pr lading), men bonusen der er mulighet for mye raksere hjemmelading enn du får på de andre bortsett fra Tesla.

Ta gjerne og se på hurtigladekartet: http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Filtrer bort alt som ikke er "hurtig CHAdeMO" først og se dekningen på de grønne merkene. Gjør tilsvarende for "hurtig Combo" og "hurtig/semihurtig AC" Hvis du da ser at det er områder du trolig kommer til å kjøre i som ikke er dekket av noen av typene hurtiglading kan det også være avgjørende for valg av bil.

iGolf

Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:35
Sitat fra: Donya på torsdag 04. juni 2015, klokken 10:46

e-Golf og alle andre tyske biler har Combo/CCS som hurtigladekontakt, asiatiske bruker CHAdeMO og Tesla har sin egen standard. Nyeste Zoe har kun semihurtig lademulighet og bruker enda en standard. Regn med ca 50% lengre ladetid når man er på langtur (kanskje 45 minutter mot 30 minutter pr lading), men bonusen der er mulighet for mye raksere hjemmelading enn du får på de andre bortsett fra Tesla.

Ta gjerne og se på hurtigladekartet: http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Filtrer bort alt som ikke er "hurtig CHAdeMO" først og se dekningen på de grønne merkene. Gjør tilsvarende for "hurtig Combo" og "hurtig/semihurtig AC" Hvis du da ser at det er områder du trolig kommer til å kjøre i som ikke er dekket av noen av typene hurtiglading kan det også være avgjørende for valg av bil.

Skjønte ingenting, jeg bor på Tveita/Haugerud i Oslo :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA