Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Arctic Roads på torsdag 03. desember 2015, klokken 21:23
Sitat fra: LMOR på torsdag 03. desember 2015, klokken 19:02
Litt merkelig å kommentere denne ene saken om driftsstatus, og dermed samtidig ignorere hovedproblemet som tas opp her i denne og mange andre tråder.
Når kommer det en prismodell som gjør at vanlige folk kan bruke laderne deres?

Vi vil altid svare på spørsmål eller tilbakemeldinger fra nåværende eller tidligere medlemmer. Stort sett skjer dette på mail med rask responstid, men vi svarer også når det kommer henvendelser her inne. Spørsmål knyttet til prismodellen har vi svart på mange ganger før og tilbakemeldingene vi får i form av økte medlemstall og positivte tilbakemeldinger fra våre medlemmer gjør at vi er ser meget lyst på valgene vi har tatt på det området.
Takk for svar!
Jeg har ikke problem med å forstå at dere har fornøyde kunder og kommer til å få flere.
Men hvor mange % av oss elbilister mener dere kommer til å ville ha et abonnement til 3750.-?
Hvorfor skulle vi andre velge å lade til 240.- per gang når det står en lader ved siden fra GK og Fortum?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

arnkl

Sitat fra: Arctic Roads link=topic=21671.msg429283#msg429283
Spørsmål knyttet til prismodellen har vi svart på mange ganger før og tilbakemeldingene vi får i form av økte medlemstall og positivte tilbakemeldinger fra våre medlemmer gjør at vi er ser meget lyst på valgene vi har tatt på det området.

Kan eg spørre dykk eit konkret spørsmål.

Kvifor vil de ikkje at eg skal lade på stasjonane dykkar? Sidan det verken er aktuelt for meg å betale 240 kr for ei lading eller bli medlem så vil eg aldri bruke ei krone hjå dykk. Fortum og Grønn Kontakt har eg derimot brukt mange hundre kroner på.

Innser de ikkje at de berre er ein ladeoperatør for dei få som brukar hurtiglading svært ofte? For den gjennomsnittlege elbilist er de uaktuelle.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Panduck

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 03. desember 2015, klokken 21:56
Beklager men dette blir tåkeprat.

+1. Når du ser belegget på Fortum sine stasjoner forstår man at det Fortum drar inn med 2.50kr pr min ligger langt,langt over det AR kan drømme om å få i abo inntekter. AR snakker om noe "posetiv tilbakemelding" og "økende antall", faktum er at folk står i KØ på Fortum sine ladere, mens AR ladere står nær ubrukt ved siden av.

AR har noe inntekt (som neppe er nok til å holde de levende veldig lenge), og fordi de har fått noen flere abonenter etter de begynte med mnd abo, mener de dette er bevis på at det fungerer. At de sannsynligvis kunne tjent 10 ganger mer ved minuttprising som Fortum / GK har, betyr lite. De gidder ikke å svare på hvorfor de ikke vil tjene LANGT mer enn de gjør i dag. Av en eller annen grunn har de ikke lyst til å tjene mer enn de gjør i dag. Det er rett og slett absurd.

THE

Jeg har hatt to turer de siste ukene der jeg har parkert elbilen og tatt diesel på grunn av at jeg var usikker på om jeg hadde nok strøm til å komme meg hjem igjen.

Jeg hadde mulighet til å lade i Aurland før jeg reiste hjem, og kunne ladet mens barna var på trening, så ingen ekstra tid ville gått med til lading heller, MEN det er ikke aktuelt å betale 99,- kroner (22kW AC) for ei lading hos AR når jeg vet at jeg ikke hadde hatt bruk for mer enn maksimalt 4-5kWh. Med DC-hurtiglading blir det jo helt absurde priser på enkeltladinger.

Sannsynligvis hadde jeg klart å kjøre t/r hjem uten lading, og med GK eller Fortum priser på lading hadde jeg selvsagt kjørt elbil disse turene da det hadde kostet meg noen få kroner. Nå brukte jeg heller ca 50 kroner i diesel i stedet for 99,- kr i strøm. Ikke den store forskjellen, men av prinsipp bruker jeg ikke AR med dagens prising. Er faktisk usikker på om jeg hadde ladet på AR om de hadde hatt minuttprising også pga. at jeg synes bedriftsklovnen (Frank Hugo Storelv) framstår så uspiselig og barnslig at jeg ikke vil ha noe med AR å gjøre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: THE på fredag 04. desember 2015, klokken 07:45
Jeg hadde mulighet til å lade i Aurland før jeg reiste hjem, og kunne ladet mens barna var på trening, så ingen ekstra tid ville gått med til lading heller, MEN det er ikke aktuelt å betale 99,- kroner (22kW AC) for ei lading hos AR når jeg vet at jeg ikke hadde hatt bruk for mer enn maksimalt 4-5kWh. Med DC-hurtiglading blir det jo helt absurde priser på enkeltladinger.

Og dette utsagnet kommer fra en som kan betale 99kr for "full tank" hos ArticRoads! Hadde jeg kunne betalt 99kr for "full tank" hos AR ville jeg faktisk ha benyttet dem av og til. Flesteparten av elbilister kan bare "drømme om" 99kr hos AR.

Hvordan AR reklamerer:
- "Vi har kjøpt opp aksjer hos konkurrent! (kanskje vi får de også, og det er en så liten % at det har ingen betydning for deg som elbilist"
- "Vi har noen fornøyde kunder! (mens de aller fleste vil aldri bli kunder fordi de er så misfornøyde med tilbudet)
- "Vi har økt medlemsmassen våres med et visst antall prosent!"
- "Vi skal bygge mange ladere så kjøp dyrt abo hos oss i dag for det er det beste for fremtiden!"

Hvordan Fortum reklamerer
- "Vi har åpnet en lader der"
- "Vi åpnet to ladere der"
- "Vi har lagt på en ekstra lader der"
- "Vi har kjøpt opp en konkurrent så nå har vi mange flere ladere der"
- "Det er visst mye kø på denne lokasjonen, så vi la på en lader til"
- "Nå har vi satt opp to ladere der!
- (at vi har den prismodellen som flest elbilister er fornøyd med, sier vi ikke noe spesielt om. Kanskje GK sin prismodell nå er bedre enn vår etter at de fikk kvantumrabatt, så vi ser sikkert an om vi bør gjøre noe liknende. Det er jo et marked med konkurranse)

Kjære AR, dere som er så opptatt av prosenter... Deres "fornøyde kunder" utgjør vel 1-2% av andelen elbileiere. Andelen elbileiere som aldri vil lade hos dere, ligger vel når 90%. Hva synes dere om disse tallene?

3irikur

Sitat fra: Arctic Roads på torsdag 03. desember 2015, klokken 21:23
Spørsmål knyttet til prismodellen har vi svart på mange ganger før og tilbakemeldingene vi får i form av økte medlemstall og positivte tilbakemeldinger fra våre medlemmer gjør at vi er ser meget lyst på valgene vi har tatt på det området.
Må være et behagelig liv med skylapper på!

Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Panduck

Sitat fra: nime01 på fredag 04. desember 2015, klokken 10:00
Er vi som elbilister tjent med et marked der 2 operatører står for hele hurtigladeinfrastrukturen, og kan prissette tilgangen til denne som de vil?
...
Så ja, AR bør kanskje åpne opp for litt rimeligere enkeltladinger for å bygge en større kundebase, som igjen gir oss som forbrukere en reell valgmulighet.

Det er vi overhode ikke. Jeg er kjempeglad for det GK og Fortum gjør, det gjør livet som elbilist levelig. Men jeg vil gjerne ha flere på plass! Jeg håpet jo vi iallefall skulle få 3, Statoil, GK og Fortum, men der forsvinner jo statoil.

Så ja, AR BØR åpne for rimeligere enkeltladinger. Selv 100k for en enkeltlading hadde jo vært et enormt skritt i riktig retning. De ville kunne tjene langt, langt mer penger, men de er rett og slett ikke interesert i dette....

Leon

En tredje landsdekkende aktør hadde sikkert vært bra for konkurransen. Arctic Roads hverken er, eller bør være denne tredje aktøren. De kan bli det hvis de får MANGE nye laderstasjoner, og ikke minst endrer sin provoserende prispolitikk for enkeltlading. Denne prisen må ned til maks 100 kr - hvis de absolutt IKKE vil ha en minuttpris, som er å foretrekke.

Så har vi også mulighet for en supplering av mer lokale leverandører, ala Hordaland og Rogaland. Med konkurrerende ladestasjoner over Dovre kan Arctic Roads forbli en lokal aktør i Østfold, og ta de prisene de vil for meg. Her finnes det nå etterhvert godt med alternative ladestasjoner jeg og de andre som ikke har årskort hos AR kan bruke.

Trist at Enova ikke vil ta hensyn til pris for enkeltlading ved tildeling, men håper likevel inderlig at Ishavsveien/Arctic Roads historikk, og elbilisters misnøye med dem, vil føre til en mager uttelling ved kommende tildelinger fra Enova.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Panduck

Sitat fra: Leon på fredag 04. desember 2015, klokken 13:36
Trist at Enova ikke vil ta hensyn til pris for enkeltlading ved tildeling, men håper likevel inderlig at Ishavsveien/Arctic Roads historikk, og elbilisters misnøye med dem, vil føre til en mager uttelling ved kommende tildelinger fra Enova.

Vi får krysse fingre for dette, men vet jo at her skal vi ikke ta noe for gitt.

Leon

Blir trist hvis Enova har blitt blendet av AR's luftslott på 388 ladesteder, ikke ladestasjoner, innen 2018...

Spørsmål til AR: Hvor mange av de lovede 388 ladestedene er dere avhengig av Enova-støtte for å bygge ut innen 2018?


Antar at dere ikke forventet støtte for ALLE ladestasjonene på 388 ladesteder??
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Panduck

Sitat fra: Leon på fredag 04. desember 2015, klokken 13:59
Antar at dere ikke forventet støtte for ALLE ladestasjonene på 388 ladesteder??

Dette spørsmålet har blitt stilt flere ganger, AR svarer, om de i det heletatt gidder å svare, generelt at de ikke vil fortelle noe som helst om finansieringen. De har vist "investorer med investeringsvilje", hva som ligger i det får vi nok aldri vite, og man kan jo lure på hvorfor disse investorene sitter på gjerdet og venter på Enova, med mindre investoren faktisk er Enova.

Hadde AR vært seriøse i det de sier, ville de hatt en mengde ladesteder oppe rundomkring, og benyttet Enovapenger til å sette opp enda flere ladere. De ville hatt en god prisstruktur som sikret inntekt på de laderene de har, som igjen kunne gi penger til utbygging av flere ladere. Fortum begynner nok allerede å dra inn så mye penger at det i seg selv er nok til å sette opp en del ladesteder, det samme vil nok gjelde GK. Innen 2018 vil det landsdekkende ladenettet AR skryter av eksistere, men det er ikke AR som vil eie det.

Dexter


[/quote]

Så ja, AR BØR åpne for rimeligere enkeltladinger. Selv 100k for en enkeltlading hadde jo vært et enormt skritt i riktig retning. De ville kunne tjene langt, langt mer penger, men de er rett og slett ikke interesert i dette....
[/quote]

skrivefeil? Er jo 1/3 golf for en hurtiglading.   ;D

Olee

Er ikke langt ifra AR priser det!  ;D

Panduck

Sitat fra: Dexter på fredag 04. desember 2015, klokken 18:24
skrivefeil? Er jo 1/3 golf for en hurtiglading.   ;D

vel om du tolker k som tusen, så mangler det jo totalt enhet, så det kan jo være 100000 hvasomhelst... :P Jeg tror det var relativt innlysende at det skulle være kr :O

Dexter

Norske forum.
Norske kroner på ladesystemer. Så ja, tolker selvfølgelig som NOK.  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA