Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dagens DYRESTE

Startet av elektrolux, fredag 27. november 2009, klokken 13:03

« forrige - neste »

PLUTO

#15
Sitat fra: El rayo på lørdag 31. oktober 2009, klokken 15:38
Sitat fra: elektrolux på fredag 30. oktober 2009, klokken 22:17
Tror derfor max kontinuerlig strømuttak er under 200A et sted.
Ifløge Safts egne data (er visst ikke oppdatert på mange år) er maks kontinuerlig strømtrekk 100A. De skal tåle 500A i 10 sekunder. Hvor lenge de tåler 101A eller 200A kan vi bare gjette på. Men Safts grense for kontinuerlig strømtrekk er alstå 100A.

Javel? På de datablad jeg har fra Saft står det 200A konstant og 500A i 10 sekunder. Bildet under er tatt fra databladet. Med ett strømtrekk på 200A skal man slutte å belaste blokken når den kommer under 4,0V, i følge det samme datablad.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Jeg er litt i tvil om verdien av temperaturmåling under kjøring i lange bakker. Det er for stor forsinkelse mellom temperaturen inne i cellene og den temperaturen som sensoren forteller om.
Men jeg er ikke i tvil om at det er temperatur som er den største enkeltårsak til batterihavarier.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Håper dere kan unnskylde en liten avsporing i denne tråden 8)
Sitat fra: PLUTO på lørdag 31. oktober 2009, klokken 10:18
Min Clio gir 265A opp bakkene om jeg skal holde farten oppe.
Sitat fra: PLUTO på lørdag 31. oktober 2009, klokken 14:49
Clio har ikke 3 fas motor. Det er en vanlig børstemotor som på PSA, men litt mer kraftig bygd. Den brenner derfor ikke kommutator og børster slik som PSA sin. Den har en toppeffekt på 21kW. Kjølt slik som på PSA med vifte.
Pluto, det hadde vært fint om du kan skrive noe om Clio på Elbil-Wiki  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Renault
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PLUTO

Sitat fra: Elmo på søndag 01. november 2009, klokken 12:50
Pluto, det hadde vært fint om du kan skrive noe om Clio på Elbil-Wiki  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Renault

Ok, men jeg er litt utdatert på nettbruken min for tiden. Hvordan logger jeg meg inn der for å skrive?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Sitat fra: PLUTO på søndag 01. november 2009, klokken 19:28
Sitat fra: Elmo på søndag 01. november 2009, klokken 12:50
Pluto, det hadde vært fint om du kan skrive noe om Clio på Elbil-Wiki  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Renault
Ok, men jeg er litt utdatert på nettbruken min for tiden. Hvordan logger jeg meg inn der for å skrive?
Bruker får du av meg. Innlogging oppe i høyre hjørne. Hvis du ikke er kjent med Wiki-editering så er det bare å titte på ejksisterende sider i edit mode.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Har oppdatert info om SAFT blokker. De fire forskellige varianter.

http://elbilwiki.nipen.no/wiki/SAFT_NiCad_STM_5-100MRE
Står det serie nummer 280629 på Clio blokker Pluto? Type G.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: PLUTO på lørdag 31. oktober 2009, klokken 21:24
Javel? På de datablad jeg har fra Saft står det 200A konstant og 500A i 10 sekunder. Bildet under er tatt fra databladet. Med ett strømtrekk på 200A skal man slutte å belaste blokken når den kommer under 4,0V, i følge det samme datablad.
Pluto har helt rett, Saft oppgir 200A kontinuerlig. Unnskyld, må skjerpe meg. Har rettet feilen i innlegget.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#22
Litt overføring av diskusjon om samme emne i Ning forum:

Kenneth Webster sa:
Å klippe ledninger er ikke en løsning man kan leve med til daglige hvis bilen stoppes regelmessig. Hva med å montere en annen hall effekt strømmåler i serie med bilens originale til å øke spenning fra den og lure BMS at bilen trekker mer strøm enn er tilfellet?

Dersom du lurer BMS til å tro at det går mere strøm vil den bare oppfatte at batteripakken er "større", og du er like langt.
Derimot kan jeg levere en liten boks som kobles inn og generere riktig signal slik at du kan kjøre på max 100A så lenge du vil (eller batterikapasiteten tilsvarer). Kobles inn/ut med en bryter.
Prisen blir avhengig av interesse. Ta kontakt.

Arne Magnus
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Hmm.... Det høres jo interessant ut, ja. Ungene begynner å bli gamle nok til å ta lappen/øvelseskjøre, så det er kanskje på tide? Antar at bryteren evt. kan byttes ut med en nøkkelbryter, slik at den ikke uten videre kan kobles inn igjen? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA