Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hacking av Drive Unit

Startet av Thomas Parsli, torsdag 18. juni 2015, klokken 22:12

« forrige - neste »

Thomas Parsli

http://www.budstikka.no/Veivesenet_vil_rydde_kollektivfeltet-5-55-83960.html
"Statens vegvesen vurder å forby elbiler i kollektivfeltet på E18 i forbindelse med oppgradering av tunneler på Ring 3."

"Vegvesenet mener tunnelarbeidene krever høy kapasitet og attraktivitet for kollektivtrafikken på E18, og vil oppnå dette ved å fjerne elbilene."

Og når tunnelarbeidene er "ferdig" har vel utbygging av E18 startet?
Her har åpenbart noen (Vegvesenet og Ruter?) bestemt seg for at elbilen skal bort fra kollektivfeltet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 19. mai 2015, klokken 14:43
http://www.budstikka.no/Veivesenet_vil_rydde_kollektivfeltet-5-55-83960.html
"Statens vegvesen vurder å forby elbiler i kollektivfeltet på E18 i forbindelse med oppgradering av tunneler på Ring 3."

"Vegvesenet mener tunnelarbeidene krever høy kapasitet og attraktivitet for kollektivtrafikken på E18, og vil oppnå dette ved å fjerne elbilene."

Og når tunnelarbeidene er "ferdig" har vel utbygging av E18 startet?
Her har åpenbart noen (Vegvesenet og Ruter?) bestemt seg for at elbilen skal bort fra kollektivfeltet.

Thomas
Ja, tenk at vegvesenet setter igang en stor oppdatering av tunnelene på ringveien bare fordi de vil ha elbilene ut av kollektivfeltet fra Sandvika til Oslo.  ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Jeg tenkte vel mer på at man bruker ethvert argument for å kaste elbilen ut av kollektivfeltet, ikke at man oppgraderer veinettet (fordi man valgte laveste standard når man bygde).

Og nå kaster NHO seg på: http://www.budstikka.no/Stengte_tunneler_koster_n_ringslivet_700_millioner-5-55-84284.html

Det er fasinerende at en del mennesker fortsatt anser elbiler som et problem, istedenfor en løsning.
I 2015 bør man heller se på fossile kjøretøy (inkludert lastebilene til NHO) som problemet.

For første gang (på 11 år) tror jeg elbilene kan bli kastet ut av kollektivfeltet i Oslo -permanent.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

vangli

Og resultatet vil være enda lengre køer med enda lenger tidsbruk hvor fossilbiler spyr ut eksos. Jeg trodde hensikten med el-biler var å redusere CO2 utslipp og lokal forurensning. Men her velger man en løsning som øker forurensningen. Jeg minnes en undersøkelse som antydet 20% øket tidsbruk i køer dersom el-biler ikke lenger kunne bruke kollektivfeltet. Dette blir enda verre når tunnelombyggingene starter.

Ja-ja, sånn går det når hodet ikke sitter på rett plass og en prioriterer på sektorinteresser og ikke på hovedmålsettingen, redusert CO2 utslipp og forurensning.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Thomas Parsli

http://www.budstikka.no/Elbilene_kastes_ut_av_kollektivfeltene_i_Oslo-5-55-84629.html

"I Oslo vil Statens vegvesen fra 2. juni nekte elbilene tilgang til kollektivfeltet fra Vækerø til Filipstad fra klokken 6 til 9 i morgenrushet.
På denne strekningen får de heller ikke bruke kollektivfeltet i utgående retning mellom klokken 14 og 18."

Forbudet gjelder også hele ring 3 og arbeidet skal gå frem til 2020.

Det var fort gjort...

Thomas
(som kjøpte elsykkel på mandag...)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

KjellG

Nå er det vel ingen som sier at det skal være forbud mot el-biler, bare at elbilfordelen ved kø skal reduseres? Fordelen med billig bil, billig drivstoff og renere luft består, det er vel det viktigste?

Griffel

Sitat fra: vangli på onsdag 20. mai 2015, klokken 09:43
Og resultatet vil være enda lengre køer med enda lenger tidsbruk hvor fossilbiler spyr ut eksos. Jeg trodde hensikten med el-biler var å redusere CO2 utslipp og lokal forurensning. Men her velger man en løsning som øker forurensningen. Jeg minnes en undersøkelse som antydet 20% øket tidsbruk i køer dersom el-biler ikke lenger kunne bruke kollektivfeltet. Dette blir enda verre når tunnelombyggingene starter.

Ja-ja, sånn går det når hodet ikke sitter på rett plass og en prioriterer på sektorinteresser og ikke på hovedmålsettingen, redusert CO2 utslipp og forurensning.

Mvh Bent
Det er vel heller slik at en må se dette som et nød(vendig)tiltak for i det heletatt å gjøre det framkomlig for buss. Når det gjelder E18 er det rart de ikke prøver ut samkjørings alternativet først.

På ring 3 ville vel det å kaste alle presonbiler med eksosrør ut av det vanlige kjørefeltet slik at det ble et felt for elbiler og yrksestransport og et felt for kollektivtransport på ring3 hadde nok skapt for høye bølger, så her er det vel neppe noe valg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

... og da har i det minste statens vegvesen kommet ut med en presisering/oppmykning/utdypning der det i alle fall fremkommer at det ikke er HELE ring 3 dette skal gjelde for, i motsetning til hva som har blitt rapportert tidligere.

http://www.dagbladet.no/2015/05/20/nyheter/innenriks/kollektivfelt/elbil/elbilfordeler/39265247/
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olemann

Dette minner litt om endel tomtefestere som i 50 år har leid tomter til spottpris.  Nå går leieprisene opp etter flere rettsavgjørelser.  De er ikke happy for alle de årende de har hatt nesten gratis tomt, i stedet hyles det om de nye prisene som blir høyere....

Vi kan glede oss over å ha kjørt køfritt i mange, mange år (de som valgte elbil tidlig).  Nå kommer endringene, sånn er det med den saken.  Jeg liker det heller ikke, og håper vi får beholde de andre godene endel år til.  Så er det vel fram med MC'en snart om køfrihet skal være realistisk.

Rart dette her, dette fenomenet synes å gjelde alle felt der et gode forsvinner, man snur ikke blikket bakover med en smule takknemlighet, men snur nesa fram og blir sur..... :)

Helge

Sitat fra: Olemann på torsdag 21. mai 2015, klokken 10:09
Dette minner litt om endel tomtefestere som i 50 år har leid tomter til spottpris.  Nå går leieprisene opp etter flere rettsavgjørelser.  De er ikke happy for alle de årende de har hatt nesten gratis tomt, i stedet hyles det om de nye prisene som blir høyere....
Ikke sammenlign dette med tomtefeste!!! Tomtefeste var i utgangspunktet en "dum oppfinnelse" mener jeg med mange andre ...og dette skyldes at det er så store verdier på spill (i tillegg til følelser... for barndomshjem osv osv). Dersom man leier en leilighet og synes eier setter opp prisen for mye så kan man da enkelt ta tingene/møbleme sine og flytte et annet sted. Når man har brukt masse penger (og gjerne egeninnsats) på å bygge seg et helt hus er det ikke bare SÅ enkelt å flytte med seg hele huset på en annen tomt. Derfor bør det være mer forutsigbart (og regulert) med tomtefeste.

Når det gjelder elbilene ut av kollektivfelt på enkelte strekninger har vel de fleste av oss vært innstilt på at dette kommer til å skje, men jeg synes likevel at det er dumt at ikke Vegvesenet vil prøve ut en periode med krav om at det må være flene enn bare sjåfør i elbilen for at man fortsatt skal få kjøre i kollektivfeltet.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009


timingbeltkiller

Sitat fra: Helge på torsdag 21. mai 2015, klokken 15:30
Tomtefeste var i utgangspunktet en "dum oppfinnelse"
ENIG
Å skille eierskapet til tomt og bygning er å be om trøbbel.
Burde helt enkelt ha vært forbudt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA