Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forvarming / kjøling

Startet av ihlhaug, tirsdag 16. juni 2015, klokken 14:19

« forrige - neste »

ksandal

Sitat fra: ihlhaug på lørdag 16. mai 2015, klokken 23:27
Jeg parkerte i dag utfor EVO fitness Damsgård i Bergen, hvor jeg har parkert nesten hver dag siste 8 mnd., offentlig parkering. Kom deretter ut og ser denne ripen over begge dørene og bakskjerm. Det er politianmeldt og bilder er levert. Jeg har i ettertid gått igjennom Dashcam og har funnet ut hvem som gjorde det, samt har reg. nr. på bilen til han ene. Kort fortalt ser man at de skal parkere, kjører foran min bil og passasjeren går ut. Jeg har sett samme bil stå på den plassen jeg parkerte på flere ganger i det siste. Deretter står han og stirrer på min Tesla før han tar opp et nøkkelknippe og rister det slik at han kun holder en nøkkel. Han går deretter sakte mot min bil mens han stirrer på den og beveger hånden mot bilen. Man ser så at han dukker opp bak bilen, stiller seg opp og ser til høyre/venstre på fortauet før han på nytt går forbi bilen og venter på person nummer to. Deretter går de forbi bilen to ganger mens de stirrer på den og stiller seg opp foran panseret. Person nummer to kommer tilbake etter et par minutter og går på nytt forbi bilen min og stiller seg opp foran panseret i 10-15 sek.

Er det noen som har vært med på slikt før, hva gjør man når politiet mest sannsynlig henlegger dette, og hva vil dette koste hvis jeg ikke skulle tatt det på forsikringen? Ripen er godt inn til metallet. Jeg blir so utrolig forbannet, hva er liksom meningen? Hvis de absolutt skulle være idioter kunne de heller punktert dekkene mine.

Edit: Vet ikke hvorfor bildene er feil vei, de ligger rett vei på macen.

hvis du ligger med video og bilder i et brev til vedkommende, sammen med en faktura for skader, samt en forklaring at dette vil bli politianmeldt om han ikke betaler. Så vil du trolig ha en så sterk sak at du kan sende det til inkasso uten videre saksgang.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Tor med Leifen

I fjor ble bilen vår skadet to ganger mens den sto parkert i Bergen. Førstemann fant jeg frem til ved hjelp av metermål og lakkspor, andre mann (kvinne) fant jeg frem til, men hun "hipset" på skuldrene og kjente ikke til saken. Kontaktet politiet og de bekreftet at saken ville bli henlagt. Jeg syns (det er lov å synse her) at det er drøyt å legge ut bilder av en mann som kan ha forårsaket skaden. Det er lov å være sint, men enda mer lov å ringe han på bildet og fortelle hvor saken står, og at du forventer at han gjør opp for seg. Hvis du er heldig er han i stand til det. Uansett er dette utrolig kjipt. 10-15 tusen er bortkastet og unødvendig, men enda mer irriterende er all tidsbruken, kjøring og venting og styr før saken er ute av verden.

ihlhaug

Jeg fjernet bildet av personen tidlig i dag, så får heller de som har sett det gjort nettopp det, og nye lesere får ikke sett det. Jeg tror nok ikke jeg velger å oppsøke personen i dag da dette er noe han har gjort med vilje, ikke et uhell han har prøvd å snike seg unna.
Har hørt litt mer rundt nå og det er flere som sier rundt 15.000 kr for å fikse dette, noe som er utrolig sure penger, spesielt for en nyutdannet som akkurat har etablert seg og har lån over ørene.
Jeg får høre med forsikringsselskapet mitt i morgen hva de sier, å prøve og kontakte politiet igjen. Fin bursdagsgave gitt!  :(
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

krl

At det er mulig... Denne personen bør gjøre opp for seg -- og husk fakturering av timebruk i forbindelse med anmeldelse +++

Espen Hugaas Andersen

Tror jeg ville sendt en SMS og gitt personen valgene:

1. Møtes på offentlig sted og signere kontrakt der de faktiske forhold innrømmes og alle kostnadene skal dekkes utenom forsikringen. Ta med noe om renter og frister.

2. Anmeldelse, sivilt søksmål og utlevering av alt materiale til mediene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. mai 2015, klokken 14:02
Tror jeg ville sendt en SMS og gitt personen valgene:

1. Møtes på offentlig sted og signere kontrakt der de faktiske forhold innrømmes og alle kostnadene skal dekkes utenom forsikringen. Ta med noe om renter og frister.

2. Anmeldelse, sivilt søksmål og utlevering av alt materiale til mediene.
+1

ToWalkOrDrive

Dersom skadevolder er betalingsdyktig (ikke narkoman som allerede skylder 4 mill) så bør du slippe billig unna økonomisk uansett hva politiet foretar seg. Du bør gi alt til forsikringsselskapet. De har egne etterforskere. De vil gi deg penger, for så å gå til regress mot skadevolder. På samme måte som når kommunen tetter igjen rørene i gata slik at du får oversvømmelse i kjelleren. Da slipper du at du blir belastet egenandel. Du bør snakke med rette mann i forsikringsselskapet, i tillegg til å anmelde. Tror du er nødt til å anmelde, på samme måte som du må det når du blir frastjålet noe og vil ha det dekket av forsikringen. IF vil hjelpe deg gjennom dette.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Mippen

Sitat fra: ihlhaug på søndag 17. mai 2015, klokken 11:38
Sitat fra: Mippen på søndag 17. mai 2015, klokken 01:17
Har daschcam og skal alltid bruke det når jeg leser slikt som dette. Ts, hvordan har du koblet ditt for å få permanent strøm?
Kobler det til sikkerhetspakken i taket, da har det konstant 12V og filmer hele tiden hvis man har satt det til det.

Oppskrift? Har denne pakken...
Fremtiden er elektrisk.

ihlhaug

Sitat fra: Mippen på søndag 17. mai 2015, klokken 14:26
Har daschcam og skal alltid bruke det når jeg leser slikt som dette. Ts, hvordan har du koblet ditt for å få permanent strøm?
Kobler det til sikkerhetspakken i taket, da har det konstant 12V og filmer hele tiden hvis man har satt det til det.

Sender deg en PM ila dagen!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx

thoru

Sitat fra: ihlhaug på søndag 17. mai 2015, klokken 14:35
Sitat fra: Mippen på søndag 17. mai 2015, klokken 14:26

Sender deg en PM ila dagen!
Har lyst til å vite detailjene også. Får Tesla i Juli og skal garantert skaffe meg dashcamera.

ihlhaug

Alt mtp montering av dashcam, spesielt Blackvue 550/650 ligger i denne tråden, side 1 & 2 spesielt. Med sikkerhetspakken er det veldig fort gjort, typ 1-2 timer. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11132.0.html

mandresen

Sitat fra: pwb på søndag 17. mai 2015, klokken 11:13
Man kan bli anmeldt for å publisere bilder av andre uten samtykke. Håper den mannen anmelder TS for å legge ut bilder av han som ikke er sladdet.

http://www.oblad.no/Guttegjeng_kastet_stein_p__biler_i_Tomter___truet_med_grisebank-5-68-49518.html

http://www.smaalenene.no.ece5.api.no/incoming/5-38-44463.html

Pwb, hva er vitsen?  finn deg et annet forum og heng på!
Eller kom med et forslag til hva trådstarter kan gjøre i dette tilfellet som han spør om. Makan til i....t
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Mippen

ihlhaug - hvilke modus sto bilen i når du hadde Parkert?
Fremtiden er elektrisk.

El-boy

Hvis ikke politi eller rettsvesen håndterer en slik sak som dette har vi tapt som rettstat.
Det skal ikke være fritt fram for skadevoldere som med overlegg gjør slikt og bare komme ifra sitt ansvar. Vi snakker her om en mann i 50-60årene og skulle vite bedre, i det minste være ansvarlig for sine egne handlinger. Slikt skal ikke gå upåaktet hen av en rettsstat, isåfall åpner det for en drivkraft imot selvtekt og borgervern (som da igjen kan komme galt av sted...)

GeirHM

Jeg har stor sympati med deg @ihlhaug. Samtidig er saken din, slik den har utviklet seg i denne tråden, et lærestykke for oss alle sammen. Jeg synes kort og godt at det var fornuftig av deg å fjerne det personidentifiserende bildet av den du mistenker som utøver av vandalismen du har opplevd. Det gjør din sak sterk.

Vi er eiere av biler som er i ferd med å endre transportsektoren på permanent vis både nasjonalt og internasjonalt. Vi er del av en teknologisk omveltning som setter veldig mye i spill. Dessverre fører dette også til overraskende vold rettet mot bilene ingen kunne ha forestilt seg på forhånd. Og mange av oss har gått til anskaffelse av disse dashcamsystemene for å beskytte oss. Og i flere tilfeller nå har dashcam'en fanget opp gjerningspersonene. Eller i det minste de vi mistenker for å være gjerningspersonene. Og vandalismen som er forvoldt kan fort beløpe seg til store beløp. Det stiller oss også ovenfor utfordringer hvordan man skal gå fram når man opplever dette og sitter på dokumentasjon av (det mulige) forløpet. Hvordan forvalte dette som offer?

Det er ille når ordensmakten ikke er villige til å forfølge slike saker på tross av tilgang til god dokumentasjon. Men de fleste av oss ønsker vel ikke å ende opp som hevnere som tar saken i egne hender? Det å true gjerningspersonen med fysisk avstraffelse eller true med selvtekt er vel ikke noe veldig mange egentlig ønsker?

Forum som dette, og de ulike Tesla-gruppene på facebook, har tjent som steder hvor det har vært lagt ut dokumentasjon av forholdene slik at mange av oss har blitt skremt. Hvor mange er det egentlig som har opplevd dette? Det har vært mange tilsvarende episoder. Men ingen sitter vel med oversikt over hvor mange saker vi har å gjøre med? Hadde vi kunnet dokumentere omfanget hadde vi antakelig hatt en sterk sak. Det er viktig at dette når ut, bare slik orienterer man opinionen slik at denne kan beveges. Men ingen slik dokumentasjon bør være i strid med personvernlovgivningen. Det virker mot sin hensikt. Man står i fare for å framstå farlig lik disse gjerningspersonene, rett og slett fordi man da på samme måten som disse vil bli møtt med anklager om at man tar loven i egen hånd. Man utøver vold.

Vi bør altså bruke våre fora til å fokusere på sak (omfattende hærverk mot våre biler) og kjempe som gruppe for at de av oss som opplever dette ikke skal bli økonomisk skadelidende for dette. Det bør være et anliggende for hver og en av oss at @ihlhaug får full kompensasjon for den vold hans bil har vært utsatt for. Det kunne like godt ha vært din eller min bil. Antakelig burde TOCN engasjere seg i dette og forfølge hans sak offentlig (og politisk) om det skulle vise seg at forsikringsoppgjøret hans skulle føre til at han fikk en avkorting i sin opptjente skadebonus. Fordi det er jo rimelig opplagt at denne voldsutøvelsen er et resultat av politikken på området og ikke resultat av noe den enkelte Teslaeier har ansvar for.

Men igjen, for å føre en slik sak på en måte som vinner fram i opinionen, er det helt avgjørende at vi trår rett selv; at vi ikke blir selvutnevnte marsjaller. 

Så for å ende dette litt lange innlegget veldig konkret vil jeg foreslå at forumets administratorer oppretter en fast tråd hvor alle som har opplevd tilsvarende forhold blir oppfordret om å rapportere sin sak med eventuell fotodokumentasjon. Samtidig bør første innlegg i tråden gjøre rede for retningslinjene for slik dokumentasjon, slik at denne ikke bryter med personvernlovgivningen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA