Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken lader anbefales for kjøp i Tyskland?

Startet av asgeirn, lørdag 13. juni 2015, klokken 08:18

« forrige - neste »

pavithran.navaratnarajah

Er det slik at momsen tilbakebetales ved import av elbil

TorC

Spørsmålet ditt er litt uklart, men hvis du spør om du har mulighet til å få moms tilbake fra et land du eksporterer en bil fra så er svaret "tja".

Eksempelvis Nederland og Tyskland er dette fullt mulig, og kan i mange tilfeller gjøres så enkelt som at du faktisk ikke betaler moms. Dette fordrer at du kjøper fra en momsregistrert forhandler (altså ikke en eller annen "luring" som selger biler fra egen bakgård). Mange forhandlere vil akseptere at du kun betaler kjøpesum (+ evt. gebyrer og samt transport) hvis de selv besørger transporten, eller transporten besørges av et kjent firma.

Seriøse forhandlere vil kunne sørge for levering, enten på kai i Norge, eller din egen bakgård samt besørge at alle eksportdokumenter blir gjort klart.

Jeg har selv kjøpt bil på denne måten og synes det er å anbefale for elbil. Hadde det vært fossilbil med "ubegrenset" rekkevidde hadde jeg kanskje valgt annerledes. Selgeren besørget transport fra Nederland helt fram til trafikkstasjonen. Han sendte en av sine egne ansatte nordover fordi vedkommende av en eller annen merkelig grunn hadde en hang til å kjøre lastebil, så prisen for transporten var skammelig lav. Siden sjåføren ikke hadde transportlisens/tollkreditt møtte jeg ham på kaia og signerte tollpapirer. Deretter kjørte vi til trafikkstasjonen for å spare meg for et sett prøveskilter. Etter et en femhundrelapp i tips til sjåføren reiste han hjem.

Tiden jeg sparte på papirer, eksportskilter, prøveskilter, krav om momsrefusjon osv var absolutt verdt pengene.

Totalt brukte jeg kanskje 2-3 timer inkludert reisetid for å få bilen på norske skilter.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

bno

#2
Sitat fra: Pavithran Navaratnarajah på torsdag 14. mai 2015, klokken 01:04
Er det slik at momsen tilbakebetales ved import av elbil

Ja fra kjøpslandet? Samme prosedyre som normalt
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

hottentott33

Sitat fra: bno på søndag 17. mai 2015, klokken 07:12
Sitat fra: Pavithran Navaratnarajah på torsdag 14. mai 2015, klokken 01:04
Er det slik at momsen tilbakebetales ved import av elbil

Ja fra kjøpslandet? Samme prosedyre som normalt

Enig, det bør ikke være noe forskjell. Momsrefusjon kommer helt an på forhandleren du kjøper av. Men i utgangspunktet bør det være en smal sak om en handler fra en seriøs forhandler, veldig mange forhandlere har vært borte i slikt før, så det er bare å spørre hos en forhandler som har en bil som skulle være interessant å evt importere.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA