Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Annual shareholder meeting - 2015

Startet av Rico, onsdag 10. juni 2015, klokken 14:10

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. mai 2015, klokken 22:11
Sitat fra: bb på mandag 11. mai 2015, klokken 22:01
Jeg har hørt rykter om at dobbeltladeren skal komme tilbake i konfiguratoren.
Lurer virkelig på hva de tenkte når de fjernet den.
Det var en åpenbart klønete beslutning av så mange grunner at det må ha vært produksjonsproblemer eller tilsvarende som førte til midlertidig bortfall.
Det svaret jeg fikk fra noen som jobbet litt høyere oppe i systemet var at de skulle gjøre det enklere å konfigurere en bil.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

HelectriC

Sitat fra: bb på mandag 11. mai 2015, klokken 22:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. mai 2015, klokken 22:11
Sitat fra: bb på mandag 11. mai 2015, klokken 22:01
Jeg har hørt rykter om at dobbeltladeren skal komme tilbake i konfiguratoren.
Lurer virkelig på hva de tenkte når de fjernet den.
Det var en åpenbart klønete beslutning av så mange grunner at det må ha vært produksjonsproblemer eller tilsvarende som førte til midlertidig bortfall.
Det svaret jeg fikk fra noen som jobbet litt høyere oppe i systemet var at de skulle gjøre det enklere å konfigurere en bil.

enklere? konfiguratoren er jo superenkel. hva kan bli enklere? det måtte da være att alle biler har allt utstyr og du kun velger farge på lakk og skinn. se på noen andre produsenter sine konfiguratorer, så blir det kjapt skummelt. nye Volvo XC90 virker mer som noen slags Soduko spill med vanvittig mange måter å kombinere på og veldig vanskelig å forstå forskjellen mellom de.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Car-El

Tesla begynte kansje å gå fri for ladere? Så i steden for å måtte stoppe produksjon for at dem gikk fri, så produserte dem biler som kunne få ettermontert lader nummer 2.

Det er bedre å få produsert 20000 biler med enkeltlader for å så få ettermontert når lageret fylles opp. En å produsere 10000 biler med dobbeltlader og så måtte stoppe produksjon for at dem er fri for ladere.

Så når dem får inn noen containere med ladere og lagrene fylles igjen. Så begynner vel produksjonen av biler med dobbeltlader og ettermonteringen på di bilene som ble/blir levert med bare 1 der det skulle være 2.

Men hva vet jeg...   
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

thoru

Sitat fra: Havebigfun på mandag 11. mai 2015, klokken 19:21
Hvis du bestiller dobbellader med bilen blir den riktignok ettermontert men du sparer momsen om du betaler den med nybilregningen.

Spurte min DS. Hvis jeg forhåndsbestiller dobbeltlader, så blir det ikke momsfritt.
Prisen er "rundt 20 000,- å ettermontere"

HelectriC

Sitat fra: thoru på tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:57
Sitat fra: Havebigfun på mandag 11. mai 2015, klokken 19:21
Hvis du bestiller dobbellader med bilen blir den riktignok ettermontert men du sparer momsen om du betaler den med nybilregningen.

Spurte min DS. Hvis jeg forhåndsbestiller dobbeltlader, så blir det ikke momsfritt.
Prisen er "rundt 20 000,- å ettermontere"

Jeg fikk beskjed at det kun er ting som finnes i design studio som er momsfri. Alt annet må man betale moms på. Dette er en Tesla særegen metode. Alle andre som selger elbiler tilbyr alt som er på samme faktura uten moms f.eks. takboks, barnestoler mm
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Dennis

Da bryter de andre reglene, for Tesla har tidligere fått refs for å inkludere for mye på fakturaen.

Er ikke lov å inkludere takboks, barneseter osv for å få det momsfritt.



Leif1

Ikke barneseter heller?
Sjuseterløsningen krever jo inngrep i selve bilen for å få til.
Konvertitt fra S til X

Muffinman

Tipper man mener barneseter som i løse seter som skal settes på de eksisterende setene. Klappsetene i MS er vel for fastmontert å regne.

Dennis

Hvis det kommer fastmontert fra fabrikk så er det innafor :)
Et ekstra dekksett er også lov å ta med momsfritt.

Er ekstrautstyr av type man kan kjøpe i butikken etterpå som feks ekstra ladeadapter, gummimatter osv som ikke skal være mulig å få med momsfritt.

Finner ikke igjen reglene nå i farta, men var i hovedsak det som sto.

thoru

Synes dobbeltlader skulle vært med på momsfriregninga. men jeg kan skjønne at barneseter, ekstra kabler etc ikke er innafor.

petersv

En øknonom/revisor skrev her inne en plass tidligere at man får kodkjent momsfritak på kabel, etc. som "trengs" for å lade bilen. Så det er nok ikke grunnen til Tesla. Jeg tipper det er for å fornekle logistikken hos de, hva som skal med bilen kommer i en pakke fra US, istedenfor å legge til kabler etc. her i landet og det som medfører av arbeid med innføring, tolldeklarasjoner, refusjoner etc.

Mao

MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA