Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange rare opplevelser som elbil-eier

Startet av Bybil entusiast, mandag 01. juni 2015, klokken 14:06

« forrige - neste »

Bybil entusiast

  :'(
Det er trist å erfare at etter 11 timers lading over natten er min nye Mercedes B electric kun på 62% oppladet.
Rekkevidde 65 km etter 11 timers lading. Kursen er 16a.

Dette er for dårlig Mercedes !

Har også en 20A kurs som jeg skal forsøke i morgen. Håper det gir 100% over natten.

Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

emil

Kan godt være 100A kurs uten at det hjelper på ladehastigheten hvis det er en 10A ladekabel med kladd du bruker.

10A ladekabel med schuko (mest vanlig) gir normalt sett ca 2kWh inn på batteriet pr time lading på en gjennomsnittlig elbil. Hvis bilen var helt tom kan det være at den lader litt saktere i starten, men uansett burde 11t gi godt over 20kWh inn på batteriet.

Sikker på at lading av en eller annen grunn ikke har stoppet i løpet av natta?

kvolle6

Jeg har B ED selv og 16a kurs med schuko, aldri hatt problemer med 100% lading over natten. Har satt bilen på maks lading, ditto ladekladden (som tilbyr 10-13-16), og kladden virker å levere på maks (ref lysdiodene). Lurer faktisk på om MB har aktivert restriksjon til 13 el 10 over schuko?

20a kurs hjelper ingenting, bilen trekker kun 16a uansett. Er du heldig å ha 3-fase 400v kurs derimot (16a), hadde du ladet fullt på ca 3 timer......

Øyvind.h

Dette er jo relativt enkel matte?
Bilen har et batteri på 28kWh (32 med range-lading?). Beregn 10% tap i ladeprosessen og du må fylle på 31kWh for å gå fra helt tomt til helt fullt batteri, eller ca 35kWh med range-lading.

Har du en 10A ladekabel leverer denne ca 2,3kW til bilen.
31kWh / 2,3= 13,4 timer
35/2,3= 15,2 timer.

Har du 16A ladekabel leverer den ca 3,7kw.
31/3,7= 8,37 timer
35/3,7= 9,45 timer

Har man en ladekladd med lavere effekt, bruker varme i bilen underveis eller finner på noe annet vil ladetiden bli mye lengre.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TB

Sitat fra: kvolle6 på fredag 01. mai 2015, klokken 11:39
20a kurs hjelper ingenting, bilen trekker kun 16a uansett. Er du heldig å ha 3-fase 400v kurs derimot (16a), hadde du ladet fullt på ca 3 timer......
Ved tilgang på 32 A 230 V IT / blå kontakt kan trafo til 400 V 16 A monteres.
Kostar litt, men gjer at lading går raskere.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Bybil entusiast

Er det forskjellige ladekabler som følger med ? 10 eller 16 ?

Min kabel med kladd er merket 230v/13A.

Den andre kabelen med tykkere ledning uten kladd, passer ikke i noe veggkontakt hos meg. Vet ikke hvor denne passer.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

TM

Sitat fra: Bybil entusiast på fredag 01. mai 2015, klokken 23:46
Er det forskjellige ladekabler som følger med ? 10 eller 16 ?

Min kabel med kladd er merket 230v/13A.

Den andre kabelen med tykkere ledning uten kladd, passer ikke i noe veggkontakt hos meg. Vet ikke hvor denne passer.
Den andre kabelen er til ladestasjoner med type 2 kontakt. Hvis dette er 3-fas 400V vil du kunne få 11 kW ladefart. Hvis det er 1-fas 16 eller 32A vil du få en ladefart på ca 3,6 kW. De ser like ut, men de er ofte merket når det er 400V 22 kw. Du kobler først kabelen din inn i ladeboksen og deretter i bilen. Når du avslutter ladingen tar du ut kontakten fra bilen først. Hurtigladestasjoner med 43 kW AC har montert kabel, men du får uansett bare 11 kW inn i bilen.

Lars-bgo

Her er det sannsynligvis bruker feil og ikke feil på utstyret. Sjekk innstillingene i bilen  og forsøk igjen.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Bybil entusiast

Takk for info....
Jeg har undersøkt brukerfeil uten å finne noe bekreftelse på det....... Ligger stabilt på ca 105 km rekkevidde på 100% oppladet batteri.

Hos meg er det 400 volt ute i gata, men kun 230 volt i huset. Da er det vel kun 230v som kan benyttes uten å grave og forandre inntaket ?

Når jeg kjører batteriet ned til 0... starter ny opplading veldig sakte.  Det medfører at normal opplading blir lengre enn det matematiske regnestykket som Øyvind H beskriver.

Skjønner at jeg må montere en lade booster for Mercedes, som kan gi opp til 11 kw lade effekt. ( maks for bilen)
Er det noen som kan anbefale hva jeg trenger?

Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

CitB59EL

Siden du har 105 km på 100% ville jeg prøvd å resette tripp teller slik at det står 200 km/230 ved range mode. Som flere har påpekt er rekkevidde indikatoren pessimistisk.
Har selv fått montert 230 16A lade boks via Salto som vi kjøpte ilag med bilen. Her får en brukt den andre kabeln (400V) å bilen lader 16A hele tiden. Fikk vesentlig høyere lade fart(Maks 7,5 timer) med denne på min Citroen Berlingo via kabel enn via stikk kontakt(8/14A 15t/8,5 timer). Får ikke bilen før 11 mai så vet mer da ang lade fart på Mercedesen. En skal fylle på ca 9 timer med 16A.
Hva står lade fart på i bil i display? Står det på maks? 

elektrolux

Sitat fra: Bybil entusiast på onsdag 06. mai 2015, klokken 01:04
Skjønner at jeg må montere en lade booster for Mercedes, som kan gi opp til 11 kw lade effekt. ( maks for bilen)
Er det noen som kan anbefale hva jeg trenger?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: Bybil entusiast på onsdag 06. mai 2015, klokken 01:04
Hos meg er det 400 volt ute i gata, men kun 230 volt i huset. Da er det vel kun 230v som kan benyttes uten å grave og forandre inntaket ?

Legg ut noen bilder av sikringsskap. Gjerne med skarpe bilder av hovedsikring og strømmåler (sladd evenutellt målernummer o.l. for anonymitetens skyld). Da kan flere her gi en pekepin på hva som må til for å få 400V og mulighet for 11kW lading til bilen.

Er du heldig er det trukket 3-fase kabel frem til sikringsskapet og det kun vil være behov for en mindre ombygging og bytte av strømåler før du er i gang, er du uheldig trenger du ny inntakskabel.

kvolle6

Sitat fra: Bybil entusiast på onsdag 06. mai 2015, klokken 01:04
Takk for info....
Jeg har undersøkt brukerfeil uten å finne noe bekreftelse på det....... Ligger stabilt på ca 105 km rekkevidde på 100% oppladet batteri.

Hos meg er det 400 volt ute i gata, men kun 230 volt i huset. Da er det vel kun 230v som kan benyttes uten å grave og forandre inntaket ?

Når jeg kjører batteriet ned til 0... starter ny opplading veldig sakte.  Det medfører at normal opplading blir lengre enn det matematiske regnestykket som Øyvind H beskriver.

Skjønner at jeg må montere en lade booster for Mercedes, som kan gi opp til 11 kw lade effekt. ( maks for bilen)
Er det noen som kan anbefale hva jeg trenger?

Tror ut fra min egen erfaring at det du beskriver er reell rekkevidde dersom du bruker bilen til småkjøring/bykjøring. Jeg ligger omtrent på det samme med min bil, men straks du tar en langtur blir det helt andre verdier. Det hjelper selvsagt da ingenting å "resette" telleren, bilen går ikke lenger for det!

Derimot er det gunstig med hurtig(ere) lading hjemme for å gi deg mer rekkevidde gjennom dagen. Kanskje lading på jobben er et alternativ også?

havardolini

Hei dere,

Jeg prøvekjørte en B Electric Drive i forrige uke. Som for de fleste som ser på denne bilen, er det mangel på hurtiglading og hastigheten på ladingen den tilbyr som blir det viktige punktet...

Det jeg fikk med meg den lille tiden jeg hadde med bilen, var at ladehastigheten fra Shuko-stikk bestemmes av den laveste innstillingen. Dvs. at man kan stille inn ladestrøm både på selve kladden og i bilen.
Dersom kladden stilles inn på 16A, hjelper det lite om det i bilen står at høyeste ladestrøm skal være 6A.

Kan det stemme at kladden bare har to trinn, og vil den starte default på laveste trinn om man ikke velger noe annet før man plugger den inn?

Hvordan vil dere anbefale å stille inn ladestrømmen? F.eks. maks i bilen, og så bare velge på kladden avhengig av hvor man skal lade fra. Alternativet er å f.eks. velge 10A i bilen, da vil man være sikker på at man aldri belaster nettet mer, selv om man velger en høyere innstilling på kladden.

TB

Dette er ein god beskrivelse av problemstilling ved lading på schuko. Her må den som kobler til vere bevist på innstilling. Ved å la 6A vere standard vil det vere liten risiko for at sikring går, men det tar lang tid å lade. Om 16A er standard vil sikring gå om kurs er t.d. 10A.

Type 2 ladepunkt løyser dette - her vil ladepunktet styre maks ladefart. Bruker kan ved behov justere ned i bilen ved behov.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA