Hovedmeny

Batteritemperatur

Startet av LMOR, torsdag 30. april 2015, klokken 21:55

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: bromm på torsdag 30. april 2015, klokken 21:23
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 19:14
Sitat fra: bromm på torsdag 30. april 2015, klokken 18:15
...og hvorfor er 12V-teorien død ? Er det slik at du verken bruker eller lader det batteriet på turen ? Det er helt normalt om det batteriet blir "1 grad varmere enn kupéen", hvis det brukes kontinuerlig...
Det er summen av alle observasjoner inkl. at den er +10 grader etter forvarming hver dag uansett utetemperatur under 10. Jeg har aldri så langt sett en temperatur på +22 i så kaldt vær... Betydelig lavere forbruk jo varmere det blir, noe som betyr at forvarming ikke når +20+, osv. Sorry men du er nok alene igjen bromm.
Jeg er imponert over dine evner til å dra mange slutninger, LMOR - men de holder dessverre ikke vann sånn helt uten videre...

Mulig forklaring til +22 grader i så kaldt vær: du har sannsynligvis aldri hatt 12V-anlegget påslått så lenge sammenhengende noen gang tidligere !!! Det batteriet blir garantert varmere ved kontinuerlig drift i 5-6 timer kontra "vanlig" kjøring. Både bruk og lading øker temperaturen.

Mulig forklaring til alltid +10 grader ved hver forvarming: vel, store deler av 12V-anlegget er aktivert under forvarming, bl.a styrekretser og deler av klimaanlegget. Dette pågår tilogmed ganske så "like lenge" hver gang, som jo forklarer den jevne temperaturen du har målt tidligere...

Det som er pussig i tillegg, er at du IKKE stiller spørsmål med at HV-pakken (som du nå tror Batterietemp er) bare øker til 22 grader på "nullføre" tilogmed før du kom til fjellovergangen, noe som jo ikke stemmer med tidligere målinger... Nå må moonbuggy inn å regne på joule her - det er altså 10-12 grader forskjell som minst må ha stukket av med 2,5 kWh av en batterivarming som han sier ikke finnes - eller er det slik at man først får selvvarming av HV-pakken først etter 2-3 timers kjøring ? ;) ;) ;)
Moonbuggy har sikkert noen kommentarer også.
Jeg har kjørt 5-6 timer før, og det finner du i en annen tråd. Maks var da +17 grader.
Det var etter 2 fjelloverganger og 2 hurtigladinger den steg til 22 grader. Batteriet varmes ikke aktivt ved kjøring, det varmes indirekte av lading/regenerering og uttak av strøm fra batteriet, og det varmes med varme fra motoren.
Jeg brant av 50 kW over en lang periode, totalt 10kWh på ca 30min. Det blir relativt mye restvarme hvis du summerer batteri og motor. Hva hvis dette hadde vært en sommerdag? Da ville det som moonbuggy har sagt flere ganger være meningsløst å varme opp batteriet før en slik tur.
På den første timen steg temperaturen på batteriet 4 grader, det står i starten av 120mils tråden. Uansett hvor du kjører her på vestlandet er det mye opp og ned.
Over siste fjellovergang fikk bilen nok varme, og kombinert med -2 grader, sank batteritemperaturen til +20 grader til jeg var fremme. Men da var det også på slutten 5,5 mil med lite opp og ned relativt til tidligere.

Men ellers er jeg enig i at det KAN være 12 volt batteriet, men det begynner å bli lite sannsynlig.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Fint at du er skeptisk, for da fikk jeg hentet litt mer data.
Det er nå gått 3t og 15min siden bilen ble parkert med 20 grader på batteriet. HV batteriet synker sakte i temperatur og er isolert. 12V batteriet er ikke godt isolert.
Har ikke termometer med meg, men 12V batteriet var like kaldt som alt rundt, og jeg tviler snøen har lagt seg like fint fordelt på panseret ved +1 grad, når batteritemperaturen viser +16...

emil

Nå har jeg ikke jeg fått med meg hva som startet denne batteritemperatur diskusjonen (annet enn enkelte kveraulanter på forumet), men kan ikke skjønne vitsen i å skulle ha temperaturmåling på 12V batteriet. All fornuft sier jo at det er fremdriftsbatteriet man har behov for å måle temperatur på siden det er her høy/lav temperatur har mest påvirkning på levetid. Med Leaf og LeafSpy på mobilen får jeg jo lest ut data fra hver tempsensor på batteripakka for en mer nøyaktig måling enn bilens innebyggede temperaturvisning.

LMOR

Det er nok ikke like åpenbart på i3, fordi den ikke viser dette direkte, og stort sett alle BMWer faktisk måler temperaturen i 12V batteriet.

Men ActiveE viste HV batteritemperaturen med samme software som i3, men det ble valgt bort på i3, uvisst av hvilken grunn. Men det er nok denne som vises her.

Men, bromm, forklar heller hvordan snøen kan ligge uniformt på 1 grad hvis det er 16 grader rett under til venstre, enn å skrive en lang lekse til Emil.

moonbuggy

LMOR:
Det du refererer rimer bra med at dette er HV batteriet. Hard kjøring og hurtiglading vil øke temperaturen omtrent som det du refererer, gjennom batteriets indre motstand. Temperaturfallet etter kjøring vil gå langsomt og ta lang tid før man når utetemp. For 12 volts batteriet ville fallet vært langt, langt raskere og man ville hatt utetemp etter et par timer.
Personlig tipper jeg du har i nærheten av 6-9 grader i morgen tidlig om nattetemperatur er omtrent 0. Litt lavere om du har minusgrader.
(Det er ikke helt enkelt å regne på temperaturfall i HV batteriet. Det er litt for mange ukjente variable).

LMOR

Godt tips, og hva gjør en ikke i forskningens navn, når en allikevel våkner tidlig :-)

Dette bildet er tatt 3 timer etter at lading er ferdig, og før forvarming begynner å få effekt. 12V batteriet var "iskaldt". Temperaturen er oppe i 0 igjen, men har vært nede i -3. Det er ca 10timer siden jeg kom med 20 grader på batteriet.

Det du kanskje glemte i regnestykket ditt moonbuggy var at temperaturen vil holde lengre pga at batteriet lades. Selv om det er slow lading.

Og bromm, dette er en kjent daglig prosess, og 12V batterie kan umulig leve på gårsdagen fremdeles. Det er ikke isolert. Et lite standard batteri med liten masse. Du må komme opp med relativt kreative forklaringer på hvorfor et 12V batteri skal holde 11 grader her oppe i kulden, når den ikke gjør det hjemme 3 timer etter at lading er ferdig. Har ikke vært i nærheten av 11 grader uten forvarming på denne avlesningen før, når det går fra -3 til 0 grader ute. Kan heller ikke forstå at at 12V i det hele tatt blir påvirket målbart under lading. Vi snakket altså om et batteri som lagrer 0,24 kWh, og som umulig kan ha hatt mindre enn 50% når jeg stoppet. Så tilførsel av maks 0,12 kWh i natt for minst 3 timer siden skulle gjøre at temperaturen på 12V batteriet nå er på 11 grader?
Og den indirekte varmen fra HV batteriet som jeg hadde som teori, er lagt død for lenge siden, og det endelige dødsstøtet kom men bildet i går med snø på panseret. Indirekte varme ville ha smeltet denne snøen, siden det allerede var +1 grad ute. Den er fremdeles ikke smeltet..

Og en ting jeg ikke nevnt i går, var at det var relativt mye snø i frunken når jeg skulle ta ut ladekabelen. Den må ha samlet seg over tid. Snøen ville ikke overlevd hvis ikke omgivelsene holdt utetemperatur.

Rabiat22

Hvordan får du opp BATT Temp på Skjermen?

LMOR

Sitat fra: Rabiat22 på fredag 01. mai 2015, klokken 09:37
Hvordan får du opp BATT Temp på Skjermen?
Let etter en tråd som beskriver "Service Meny".

Ferry

Den litt for opplagte løsningen her er å måle temperaturen..  ::) Hvor sitter 12V-batteriet? Er det ikke mulig å komme til med en temperaturprobe? Evt. en probe i nærheten vil også kunne indikere noe. Hvis snøen på panseret forventes å smelte, så er vel ikke batteriet langt unna? HV-batteriet er det litt verre med, det er vel ikke tilgjengelig direkte. Men kanskje det går å få til en noenlunde måling allikevel? Så nær batteriet som mulig, der det kommer ut slanger kanskje? Med så mye kunnskap samlet om i3 som her på forumet, så finner jeg det litt merkelig at vi ikke vet hva som måles. Vi har jo servicemanualer og skjemaer tilgjengelig. Hvordan måles 12V-temperaturen på andre BMW-er? Sitter det en sensor på/ved/i batteriet? Kan den kobles fra enkelt?

moonbuggy

LMOR:
Jeg er overbevist. Synd du måtte opp så tidlig  :)
Det er riktig det med egenvarme under lading, men med 20 grader under start, så er indre motstand litt mindre, og med slow lading utgjør egenvarme effekten ikke særlig mye, men kanskje nok til et par grader.
Hovedmagasineringen er jo inne i hvert enkelt element, pakket godt inn i hver modul. Det gir tydeligvis en bra isolering varmemessig sett.

LMOR

Hadde blitt litt skuffet hvis du ikke var overbevist. Jeg er det også. Ikke noe mer å diskutere egentlig.
Synd at vi ikke kan forvarme til mer enn 10 grader. Jeg ville gjerne kastet vekk penger hjemme, mot lengre kjørelengde og ikke minst raskere og dermed billigere hurtiglading om vinteren!

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på fredag 01. mai 2015, klokken 11:36
Hadde blitt litt skuffet hvis du ikke var overbevist. Jeg er det også. Ikke noe mer å diskutere egentlig.
Synd at vi ikke kan forvarme til mer enn 10 grader. Jeg ville gjerne kastet vekk penger hjemme, mot lengre kjørelengde og ikke minst raskere og dermed billigere hurtiglading om vinteren!
Enig i det, men jeg tror BMW er langt mer bekymret for overtemp på batteriet og legger inn trygg margin for worst case scenarier. Det er områder i verden hvor nattetemperatur er null og lavere, mens dagtemperaturer er over 30. Men, kanskje erfaringsdata kan gi oss i Nord-Europa andre grenseverdier etterhvert...

LMOR

Fremme i Bergen hvor jeg har tilgang til å måle overflatetemperatur.
Rundt om på 12V batteriet er det +9 grader. Målingen på bildet er av metallet på "Polen", som bør ha nesten samme temperatur som inni.

LMOR

Her er bilde temperaturen under bilen...

LMOR

Og veggen der bilen står.
Karma funksjonen virker ikke helt når en får minus bare fordi noen ikke liker fakta...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA