Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3

Startet av TrondN, søndag 31. mai 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

TrondN

Synes uansett at det er utrolig teit at det må være med en ekstra kabel i alle biler. Lite bærekraftig løsning. Det dere glemmer er at skal elbil satsningen lykkes må alle unødvendige komplikasjoner fjernes for publikum. Jobber med support i forbindelse med lading så jeg vet hva jeg snakker om.

emil

Sitat fra: TrondN på fredag 01. mai 2015, klokken 19:40
Synes uansett at det er utrolig teit at det må være med en ekstra kabel i alle biler. Lite bærekraftig løsning. Det dere glemmer er at skal elbil satsningen lykkes må alle unødvendige komplikasjoner fjernes for publikum. Jobber med support i forbindelse med lading så jeg vet hva jeg snakker om.

Holder ikke bare med én kabel. Må gjerne både ha schukoladekabel med kladd og Type2 ladekabel for å ha greit med muligheter. I tillegg kan det være greit med overganger mellom forskjellige kontakttyper og eventuellt skjøteledning. Kjører du Zoe kan det også være at du må ha 27kg "bøtte" med deg.

Uansett, jeg ser ikke på det som noe problem at jeg må ha med meg ladekabel, da har jeg ihvertfall kontroll over tilstanden på ladekabelen jeg kobler til bilen i tillegg til at jeg kan lade fra mer eller mindre hvor som helst der det strøm tilgjengelig.

Enkelte kan derimot klare seg med fastmontert ladekabel hjemme og eventuellt på jobb.


jkirkebo

Sitat fra: TrondN på fredag 01. mai 2015, klokken 19:40
Synes uansett at det er utrolig teit at det må være med en ekstra kabel i alle biler. Lite bærekraftig løsning. Det dere glemmer er at skal elbil satsningen lykkes må alle unødvendige komplikasjoner fjernes for publikum. Jobber med support i forbindelse med lading så jeg vet hva jeg snakker om.

Det blir garantert mye mer support med fastmontert kabel ihvertfall. Kabel stjålet, kabel ødelagt av hærverk, plugg lagt igjen på bakken og kjørt over, plugg full av korrosjon pga. fukt pga. ikke hengt opp korrekt etter lading osv.
Ladestasjoner med fast kabel vil kreve en mye større grad av vedlikehold og oppfølgeing enn ladestasjoner med plugg. Bare spør hurtigladeleverandørene, det har vært rimelig mye trøbbel med ødelagte plugger og lignende.

Et Type 2 uttak beskyttet av deksel er bortimot bombesikkert i forhold.

For meg er en større sjanse for fungerende ladestasjon svært mye mer verdt enn det bittelille ulempen ved å bruke 5-10 sekunder ekstra på å ta ut egen Type 2 kabel fra bagasjerommet ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Sitat fra: TrondN på fredag 01. mai 2015, klokken 19:40
Synes uansett at det er utrolig teit at det må være med en ekstra kabel i alle biler. Lite bærekraftig løsning. Det dere glemmer er at skal elbil satsningen lykkes må alle unødvendige komplikasjoner fjernes for publikum. Jobber med support i forbindelse med lading så jeg vet hva jeg snakker om.
Jeg tror ikke elbil satsningens suksess avhenger av om man slipper å ha med en type2-kabel og/eller shuko-kladden i bilen.

Hvis du synes det er tungvindt, så kan du la være ha ha med type2-kabel i bilen. Og du kan hive ut shuko-laderen også. Ingen som hindrer deg fra å gjøre det. Men da er du begrenset til å bare lade på de ladesteders om har påmontert kabler.

De fleste vil vel forsøke å øke sjansene sine til å få ladet på litt flere steder med litt innsats (type2-kabel medbragt og shuko).

Noen går så langt (skal ikke nevne noen spesielt  ::)  ;) ) at dem utstyrer seg med duppeditter nok til at man får ladet overalt, bare det er strøm tilgjengelig.

Jeg er selvfølgelig enig i at det hadde vært fint om alle ladesteder hadde en kabel hengende klar slik at man bare trengte å åpne ladeporten selv og plugge i. Men jeg tror ikke vi noen gang kommer dit.

Det er da opp til hver enkelt å legge lista for hvor godt utstyrt hver bil skal være i forhold til hvor mange potensielt ladesteder man kan bruke.

TrondN

Ser at det forsøkes å si at enkelt og lettvint å ha med en ekstra kabel. Har en Zoe og en Tesla, hadde tidligere en PSA 106, så jeg er godt kjent med viktigheten av å øke mulighetene for å lade.  Jeg har selvsagt med både UMC og Type2 kabler i bilene, så for min del er dette ikke et problem utover at det er en unødvendig og korttenkt løsning at det i praksis er kabler som alltid må være med.

Mitt poeng er egentlig at om vi kan bli enige om at Type 2 bør være standard for alle nye biler vil det være best at alle stasjonene har ladekabel. På DC lading er det jo alltid kabel. Som en konsekvens av at DC lading er alt for dyrt og av den grunn på sikt byttes ut med type2 AC er det vel også naturlig at tradisjonen med kabel fortsetter. Da blir det som å fylle bensin, dvs du slipper å ha med din egen slange.

Kent

Problemet der er vel at man da ekskluderer samtlige Asiatiske biler (i tillegg til noen få eldre biler).


Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

TrondN

Da bør vel asiatene lage biler som passer for oss og fremtiden.

Kent

Sitat fra: TrondN på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:25
Da bør vel asiatene lage biler som passer for oss og fremtiden.

Tviler i grunn Asiatene forandrer bilene sine kun fordi noen få surpomper i Norge ikke ønsker å ha en kabel i bilen sin.

Type 2 kontakter hvor man bringer egen kabel er den vedtatte standarden, og det er det passer nesten alle biler som er laget og som blir laget i framtiden.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

K S

Sitat fra: TrondN på lørdag 02. mai 2015, klokken 10:25
Da bør vel asiatene lage biler som passer for oss og fremtiden.

Pga at du irriterer deg eller hva det nå er over løse kabler?

Hvilke elbiler er det mest av på norske veier? Skal vi kreve ombygging av alle Leafene som er i Norge?

Som jeg skrev tidligere, ladekablene ligger i bagasjerommet, og blir aldri brukt, jo, jeg fikk faktisk avtalt lading til fjells en helg i vinter. Så da er det en gang på syv måneder.....men man kan åpenbart problematisere det meste.

inverter

Kan hende at ladestasjonene (AC) i fremtiden vil ha både type 1 og type 2 kabel?

Litt på samme måte som bensinstasjonen har en pumpe med flere slanger.

Griffel

Sitat fra: inverter på lørdag 02. mai 2015, klokken 13:01
Kan hende at ladestasjonene (AC) i fremtiden vil ha både type 1 og type 2 kabel?
Nei.
Så lenge alle elbiler og pluginhybrider kan lade fra en type2 stikkontakt vil offentlige ladestasjoner ha type2 stikkontakt. I private garasjer er det mest praktisk med et ladepunkt med kabel som passer til bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TrondN

I Trondheim har offentlig ladestasjon kabel type2, genialt:-)

Griffel

#28
Sitat fra: TrondN på lørdag 02. mai 2015, klokken 15:44
I Trondheim har offentlig ladestasjon kabel type2, genialt:-)
Dersom det er 43kW AC ladepunkt korrekt (kan foreløbig bare utnyttes til fulle av ZOE, men kan benyttes av VW, BMV, MB, Tesla S), men da er det gjerne DC ladere CHAdeMO og/eller Combo på samme sted, som de fleste andre enn Tesla, ZOE og MB har mer nytte av.

Dersom det det er 22kW eller mindre Type 2 løs men sikret mot tyveri = god service (som Mathallen i Oslo).

Dersom det det er 22kW eller mindre med Type 2 fastmontert som da ikke kan benyttes av Trillinger, Leaf, Ford-focus, Pluginhybrider, Buddy, Kia, Nissan NV200, Peugeot Partner, Renault Kangoo ZE, Renault Twizy, Tesla Roadster, Think, Reva, ++ = mangel på kunnskap ved innkjøp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Av det jeg vet er det enkelte offentlige ladepalsser i Trondheim som har laderegulator med fast kabel Type2 og Type1 kontakt for 3.6kW lading. Men her er kontakttypen knyttet opp mot plassen så er du uheldig i dag kan det være ledig ladeplass, men feil kontakttype til at du får ladet. Hadde disse faste kabelene vært byttet ut med ren Type2 kontakt i laderegulatur hadde alle kunnet lade på alle plasser.

Standarden med at man bringer sin egen ladekabel er innført og kommer til å bestå i lang tid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA