Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken av elbilfordelene betyr mest for deg?

Startet av Dag A., lørdag 23. mai 2015, klokken 19:04

« forrige - neste »

Dag A.

Jeg har en liten stund nå registrert at bilen vår (P85D v6.2) har en tendens til å falle ut av drive/reverse etter at jeg skal sette meg i bilen og starte kjøring.
Bilen faller tilbake til park og dette kan gjenta seg 2-3 ganger før bilen "skjønner" at jeg faktisk prøver å kjøre.

Ellers så skjer det ikke dersom jeg først har festet setebeltet  :o

Fruen sa at hun ikke skjønte hva jeg snakket om så jeg måtte demonstrere saken for henne.
Det virker som det er ganske inkonsekvent at det skjer så det er ikke alltid like lett å provosere frem da jeg egentlig ikke vet hvilke ytre faktorer bilen stopper på.

Er det noen som har opplevd noe liknende ??
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

akseln

Det er fordi du mest sannsynlig letter litt på rompa når du f.eks. skal se bakover ved rygging. Bilen tror da at det ikke lenger er en noen som kjører bilen og setter bilen i P for å hindre at den triller videre av seg selv.

Løsningen er som du skriver å sette på seg setebeltet først :-) Alternativt er det å være mer bevisst på å presse rompa ned i setet.

Dag A.

Sitat fra: akseln på torsdag 23. april 2015, klokken 20:17
Det er fordi du mest sannsynlig letter litt på rompa når du f.eks. skal se bakover ved rygging. Bilen tror da at det ikke lenger er en noen som kjører bilen og setter bilen i P for å hindre at den triller videre av seg selv.

Løsningen er som du skriver å sette på seg setebeltet først :-) Alternativt er det å være mer bevisst på å presse rompa ned i setet.

Mulig du har rett, men tviler litt ettersom ALL rygging foregår på speil/kamera, og problemet er like mye Drive som reverse.

Det er ikke alltid jeg tar meg bryet med å sette på selen for å flytte bilen noen meter.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Tuxedo

Det jeg har merket er at det tar et par sekunder fra jeg har satt meg inn i setet og startet med bremsepedalen, til bilen aksepterer å bli satt i gir.  Trenger vel litt tid for å starte opp systemene.  Men har ikke opplevd at den begynner å tulle når den først har begynt å kjøre.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dag A.

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 23. april 2015, klokken 20:29
Det jeg har merket er at det tar et par sekunder fra jeg har satt meg inn i setet og startet med bremsepedalen, til bilen aksepterer å bli satt i gir.  Trenger vel litt tid for å starte opp systemene.  Men har ikke opplevd at den begynner å tulle når den først har begynt å kjøre.

Dette er ikke det samme for bilen står helt tydelig i gir (D/R), og man merker at bilen "starter" bevegelsen, men så kommer bremsene i park på igjen og man får en litt "brå"stopp.

Lurer litt på om jeg skal kontakte Tesla for å se om teknikerne kan ha en løsning på dette
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Leif1

Kan vel hende det er den dingsen i setet som registrerer at det sitter noen der som tuller litt da. Setebeltet kobler den jo ut, så det er en sannsynlig greie.
Konvertitt fra S til X

Tuxedo

Sitat fra: Dag A. på torsdag 23. april 2015, klokken 20:36
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 23. april 2015, klokken 20:29
Det jeg har merket er at det tar et par sekunder fra jeg har satt meg inn i setet og startet med bremsepedalen, til bilen aksepterer å bli satt i gir.  Trenger vel litt tid for å starte opp systemene.  Men har ikke opplevd at den begynner å tulle når den først har begynt å kjøre.

Dette er ikke det samme for bilen står helt tydelig i gir (D/R), og man merker at bilen "starter" bevegelsen, men så kommer bremsene i park på igjen og man får en litt "brå"stopp.

Lurer litt på om jeg skal kontakte Tesla for å se om teknikerne kan ha en løsning på dette
Det kan du trygt gjøre, for dette er ikke normalt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

elbilertilalle

Det samme skjer når døren ikke er lukket hos meg. Kan det derfor vare noe feil med dør sensoren hos deg?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

ksandal

Sitat fra: Dag A. på torsdag 23. april 2015, klokken 20:09
Jeg har en liten stund nå registrert at bilen vår (P85D v6.2) har en tendens til å falle ut av drive/reverse etter at jeg skal sette meg i bilen og starte kjøring.
Bilen faller tilbake til park og dette kan gjenta seg 2-3 ganger før bilen "skjønner" at jeg faktisk prøver å kjøre.

Ellers så skjer det ikke dersom jeg først har festet setebeltet  :o

Fruen sa at hun ikke skjønte hva jeg snakket om så jeg måtte demonstrere saken for henne.
Det virker som det er ganske inkonsekvent at det skjer så det er ikke alltid like lett å provosere frem da jeg egentlig ikke vet hvilke ytre faktorer bilen stopper på.

Er det noen som har opplevd noe liknende ??

Min faller av og til ut av drive også... men det er nok fordi jeg i 15 år har kjørt BMW og vindusviskeren var der GEARSTANGEN NÅ er  :o :o :o :o :o he he
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Pompel

Sitat fra: ksandal på fredag 24. april 2015, klokken 09:27
Min faller av og til ut av drive også... men det er nok fordi jeg i 15 år har kjørt BMW og vindusviskeren var der GEARSTANGEN NÅ er  :o :o :o :o :o he he
En liten digresjon, men HVER GANG jeg skal rygge madammens Peugeot kjøres viskerne for fullt før jeg får satt den i revers ::)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Car-El

Sitat fra: Pompel på fredag 24. april 2015, klokken 13:00
Sitat fra: ksandal på fredag 24. april 2015, klokken 09:27
Min faller av og til ut av drive også... men det er nok fordi jeg i 15 år har kjørt BMW og vindusviskeren var der GEARSTANGEN NÅ er  :o :o :o :o :o he he
En liten digresjon, men HVER GANG jeg skal rygge madammens Peugeot kjøres viskerne for fullt før jeg får satt den i revers ::)

Samme...   Gammel bilen... en Opel... med manuell girkasse...  Rygget ut av parkeringsplass og PÅ MED VINDUSVISKERENE! Til min kones store fornøyelse.

Heller kan æ forbanne Mercedes som har byttet om på cruicecontroll-hendelen og blinklys-hendelen. Vet ikke hvor mange ganger jeg har satt cruisecontroll på og øket den for at blinklysene ikke tenner, ved bruk av lånebiler vel og merke.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA