Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kia Soul eller Renault Zoe

Startet av hsa77, torsdag 30. april 2015, klokken 16:00

« forrige - neste »

amund

I går fikk jeg erfare at jeg MÅ ha med reservehjul og jekk. Så hvor kan man finne en jekk som man kan ha med i bilen? Hadde en flaskejekk fra biltema i gamle dager, veldig kjekk, men finner ingen som er lave nok - har målt, trenger en som er under 15cm høy, minste jeg fant er 16,5:  http://www.torshovbil.no/2t-oljejekk

Andre forslag til portabel jekk?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Krishell

Sitat fra: amund på søndag 10. mai 2015, klokken 19:16
I går fikk jeg erfare at jeg MÅ ha med reservehjul og jekk. Så hvor kan man finne en jekk som man kan ha med i bilen? Hadde en flaskejekk fra biltema i gamle dager, veldig kjekk, men finner ingen som er lave nok - har målt, trenger en som er under 15cm høy, minste jeg fant er 16,5:  http://www.torshovbil.no/2t-oljejekk

Andre forslag til portabel jekk?
er hjulet flatt behøver du antakelig en som er lavere enn det også

Havebigfun


amund

Sitat fra: Krishell på søndag 10. mai 2015, klokken 19:25
er hjulet flatt behøver du antakelig en som er lavere enn det også
[/quote]

Målte med luftfjæring på høyeste, stående på felgen. Men ja, ideelt sett en enda kortere jekk, i tilfelle ujevnt underlag.

Stiller meg noe tvilende til at en 'vanlig' saksejekk klarer å løfte tesla, blir ganske ugunstig vinkel på tingene når den skal begynne å løfte så lavt. Og bilen er tung. Men mulig jeg overkompliserer :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Brede

Sitat fra: amund på søndag 10. mai 2015, klokken 19:44
Sitat fra: Krishell på søndag 10. mai 2015, klokken 19:25
er hjulet flatt behøver du antakelig en som er lavere enn det også

Målte med luftfjæring på høyeste, stående på felgen. Men ja, ideelt sett en enda kortere jekk, i tilfelle ujevnt underlag.

Stiller meg noe tvilende til at en 'vanlig' saksejekk klarer å løfte tesla, blir ganske ugunstig vinkel på tingene når den skal begynne å løfte så lavt. Og bilen er tung. Men mulig jeg overkompliserer :)
[/quote]

Var saksejekk originalt på min Land Rover Discovery også, og den veide vel iallefall 600kg mere enn Teslaen.

jkirkebo

#35
Sitat fra: amund på søndag 10. mai 2015, klokken 19:16
I går fikk jeg erfare at jeg MÅ ha med reservehjul og jekk. Så hvor kan man finne en jekk som man kan ha med i bilen? Hadde en flaskejekk fra biltema i gamle dager, veldig kjekk, men finner ingen som er lave nok - har målt, trenger en som er under 15cm høy, minste jeg fant er 16,5:  http://www.torshovbil.no/2t-oljejekk

Andre forslag til portabel jekk?

Jeg målte nesten 20cm fra bakke til jekkepunkt med bilen i very high. Da holder jo denne jekken fint? Er hjulet flatt så er det bare å fylle det først. Skal man fikse slikt på veien bør man jo ha med en liten kompressor uansett. Jeg har denne, fungerer supert: http://www.clasohlson.com/no/12-V-kompressor-40-l-min/40-9515

Edit: Kom på at jeg målte etter hjulskift. Sjekket igjen nå ved å måle den rett etter at jeg satt den i Very High og jack mode. Da målte jeg 18cm. Litt lite. Men den biffen er enkel å løse, fant nemlig en kort bit med 2x6" liggende og slenge. Så da er prosedyren ved punktering:

- Fyllle litt luft i dekket med kompressoren om det er helt flatt
- Legge 2x6" bit bak dekket
- Rygge 30cm
- Sette donkraft under jekkepunkt og jekke opp bilen
- Ta av dekk og plugge
- Fylle dekk helt opp med kompressor
- Sette på dekk og jekke ned bilen
- Kjøre 30cm frem og ta med trebit

Jeg føler meg mye tryggere med en solid donkraft enn en slik saksejekk. Donkraften er også billigere og tar mindre plass, samt at den er MYE kjappere å bruke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

amund

Sitat fra: Brede på søndag 10. mai 2015, klokken 20:05
Var saksejekk originalt på min Land Rover Discovery også, og den veide vel iallefall 600kg mere enn Teslaen.

Ja, men poenget mitt var akkurat det, når saksejekken tar tak i jekkfestet på discoveryen er sikkert 'armene' på jekken 90 grader mot hverandre, og skruen løfter bilen lett. Hvis du prøver å løfte tungt når den er nesten i bunn får du en vinkel som jobber i mot... veldig.

Hadde vært fint om det fantes en flaskejekk som er kort nok... jeg får lete.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Car-El

Flaskejekk?

Er det et slik egenkonstruert ord? Slik som "retrofitte" som ble brukt ivrig på forumet.

(HUFF! Skjelver ennå av det ordet!)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

hoffa

Sitat fra: Car-El på søndag 10. mai 2015, klokken 21:18
Flaskejekk?

Er det et slik egenkonstruert ord? Slik som "retrofitte" som ble brukt ivrig på forumet.

(HUFF! Skjelver ennå av det ordet!)
Hehe...nei, flaskejekk er et etablert uttrykk (fagnavn).
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Car-El

Dette er en flaskejekk!

http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/husholdningsartikler/husholdning/vin-boksapnere/flaskeapner-810350/

Så ditt yrke er....     Drukkenbolt?  (Den va stygg, håper du ser litt humor i den. Hvis ikke så skal æ redigere eller fjerne den.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

hoffa

Sitat fra: Car-El på søndag 10. mai 2015, klokken 21:45
Dette er en flaskejekk!

http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/husholdningsartikler/husholdning/vin-boksapnere/flaskeapner-810350/

Så ditt yrke er....     Drukkenbolt?  (Den va stygg, håper du ser litt humor i den. Hvis ikke så skal æ redigere eller fjerne den.)

Haha....god den. Her er noe tradisjonelle flaskejekker
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Car-El

Aah!  Donkrafter!

Enig med at dem er bedre enn disse versjonene av saksejekker.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

amund

Sitat fra: Car-El på søndag 10. mai 2015, klokken 21:45
Så ditt yrke er....     Drukkenbolt?  (Den va stygg, håper du ser litt humor i den. Hvis ikke så skal æ redigere eller fjerne den.)

Dette er en drukkenbolt:



(Dårlig poeng, men det er faktisk en vinkork...)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Car-El

Sitat fra: amund på mandag 11. mai 2015, klokken 19:14

Dette er en drukkenbolt:



(Dårlig poeng, men det er faktisk en vinkork...)

Det der er vel noe som blir en IQ test for drukkenbolter? 
Bare plagsomt! I tillegg til en flaskeåpner, så må man no ha med seg en skiftenøkkel eller et helt fastnøkkelsett.   :'(
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cstromme

Sitat fra: kvasbo på søndag 05. april 2015, klokken 20:09
Jeg jekket opp en Fiat 500 med en sånn 250-kroners 2-tonnsjekk fra Biltema eller Torshov eller noe sånt. Aldri igjen, å plutselig bli dekket i hydraulikkolje er ikke noe jeg setter pris på.

Nå har jeg en litt dyrere variant fra Jula, og den funker perfekt med Teslaen. Jula har en finfin momentnøkkel også.

Jeg kjøpte lillebroren til denne til 599,- på Jula, og den har fungert kjempebra så langt. Står 2 tonn på den, men hele vekten av bilen ligger jo ikke på jekken når man jekker opp.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA