Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dagstur til danmark med leaf fra kristiansand!

Startet av dosmont, lørdag 25. april 2015, klokken 08:18

« forrige - neste »

dosmont

Jeg får 320 KW (429,1 hk) når jeg drar på fult.
Er det feilvising, eller får jeg mere enn jeg har betalt for?
Er det flere enn meg som har de samme misstankene?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Havebigfun

Ja- oppfatter jeg det rett aksellerer 85D omtrent like raskt til 100 som P85- det betyr at de har omtrent samme ytelse.

Krishell

Er flere som bekrefter at bilen gjør 0-100 litt kjappere enn den skulle ja ;)

ksandal

klokket min til 5.1 sek med over 100kg i bagasjerommet og selv er jeg også 0,1 tonn :-)
På en varm sommerdag. litt bredere dekk og tom bil.. er jeg overbevist om at den lett kommer ned på 4 tallet et sted. ligger jo endel klipp på entt om ned mot 4.4 sek... men mistenker de for og gjøre testen i en slakk nedoverbakke(juks)?

mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Øyvind.h

Sitat fra: dosmont på onsdag 01. april 2015, klokken 07:54
Jeg får 320 KW (429,1 hk) når jeg drar på fult.
Er det feilvising, eller får jeg mere enn jeg har betalt for?
Er det flere enn meg som har de samme misstankene?
Vanlig S85 er benket til over 400hk (og rundt 5 sek 0-100), og jeg ser det samme på mitt effektmeter (ved 100% SOC og varmt batteri). Bikker 320kW.

Så S85D leverer nok også mer enn man har betalt for :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

Jeg bikker også 320 kw med min nær 1 år gamle S85
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Lokführer

Sitat fra: ksandal på onsdag 01. april 2015, klokken 09:53
klokket min til 5.1 sek med over 100kg i bagasjerommet og selv er jeg også 0,1 tonn :-)
På en varm sommerdag. litt bredere dekk og tom bil.. er jeg overbevist om at den lett kommer ned på 4 tallet et sted. ligger jo endel klipp på entt om ned mot 4.4 sek... men mistenker de for og gjøre testen i en slakk nedoverbakke(juks)?
Hvorfor skal bredere dekk gjøre den raskere fra 0-100? Er der ikke firehjulstrekk?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Tesla65

Skulle egentlig prøve P85D, men det ble 85D i steden.
Har en 85D i bestilling som skal erstatte min P85.
Ble litt skuffet der ja. 85D er langt fra P85 når det gjelder 0 til 100
Tørre veier og ca 80% på batteri, så lå ikke noen begrensning der.
Ble også overrasket når jeg så i Frunken, hele plassen var nesten borte.
Er rattet byttet ut? Virket tynner nå? Alt i alt, lurer jeg på om det er så smart å bytte? Var jo p.g.a AWD jeg bestilte, så det ser jeg frem til å få.
På bratte vestlands hytte veier, er det kun AWD som gjelder.
Hvit P85 Solgt

skyfawn

Jeg oppgraderte fra S85 til S85D og merker stor forskjell :) har overhode ikke bruk for 4x4 eller autopilot, men når jeg hentet min S85 (ribbet versjon med kun techpakken) så angret jeg og ville egentlig prøve å selge den. plutselig kom jo S85D og da var det gjort. kjøpte med alt utenom ekstra seter, og det er en fornøyelse å kjøre.. tar ofte en tur på butikken nå uten at jeg trenger noe bare for å kjøre til butikken ;) Tesla S85D (og versjon2 med autopilot) er helt fantastisk, og akselerasjonen er merkbart forbedret fra min gamle S85.

Lynet

Den egentlige effekten på S85D er på 67 KW (91 HK), og for de som tror dette er en aprilspøk så sjekk vognkortet!

Men det som er enda morsommere er at P85D har 66 KW (90 HK), altså en hestekraft mindre!

Gamle S85, P85 og P85+ har mest: 69kW (94Hk)
Men S60 har minst: 52 KW (71 HK)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ksandal

Sitat fra: Lynet på onsdag 01. april 2015, klokken 18:24
Den egentlige effekten på S85D er på 67 KW (91 HK), og for de som tror dette er en aprilspøk så sjekk vognkortet!

Men det som er enda morsommere er at P85D har 66 KW (90 HK), altså en hestekraft mindre!

Gamle S85, P85 og P85+ har mest: 69kW (94Hk)
Men S60 har minst: 52 KW (71 HK)

Effekten er oppgitt til 91hk fordi det er høyeste effekt motor tåler kontunuerlig vistnok..( fra fult batteri til tomt batteri)  mens effekt ellers er 429hk over kortere perioder.  Altså ingen bil og kjøre på bane med :-)

Men holder lenge til mitt bruk :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Lynet

#11
Helt enig, men spørsmålet i tråden var jo "egentlig effekt" så da er jo svaret i vognkortet  :)
Men er det noen som vet hvor mange sekunder man kan ta ut peak-effekt?
Ligger ute noen videoer der det dras til 200 på noen få sekunder!

Men kontinuerlig toppfart er nok nærmere 170.

Men den dagen det blir avgift på elbil også blir det veldig positiv at Tesla har lav effekt  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#12
Sitat fra: ksandal på onsdag 01. april 2015, klokken 21:26
Effekten er oppgitt til 91hk fordi det er høyeste effekt motor tåler kontunuerlig vistnok..( fra fult batteri til tomt batteri)
Dette har mye mer med varmgang i motor, batteri og motordrift å gjøre, enn med ladetilstand. Motordriften begrenser effekten basert på temperaturmålinger og varighet av høy belastning.

Sitat fra: Lynet på onsdag 01. april 2015, klokken 22:52
Helt enig, men spørsmålet i tråden var jo "egentlig effekt" så da er jo svaret i vognkortet  :)
Men er det noen som vet hvor mange sekunder man kan ta ut peak-effekt?
Varighet vil variere avhengig av temperatur før "overbelastningen" starter. Har du kjørt i 160km/t en stund vil du nok merke at det ikke er mye tilbake for en akselerasjon. Kjører du i 70-80km/t er en sprint videre opp til 200km/t trolig en smal sak.
Med unntak av Texas er vel fartsgrenser i USA ca 120km/t og da blir det små problemer med en kortvarig akselerasjon, og det er jo slike kortvarige akselerasjoner "overbelastningen" er ment for.

Det er vel kun i Tyskland og land med lange bratte bakker at dette med kontinuerlig effekt kan legge begrensninger på "effektfølelsen".

( I en 8% bakke vil nok ca.90km/t kreve de 90 hk en har men siden Oslofjord tunellen har 70km/t fartsgrense og "kun" 7% stigning er vel ikke dette heller noe problem)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nortrahof

Så vidt jeg vet, er det ingen vannkjøling eller eksterne kjølevifter på motorene i TMS? Motorene sitter dessuten temmelig beskyttet mht. kjøling av fartsvinden.
Dersom man ser på virkningsgrad på inverter og motor, så er denne avhengig av belastning. Virkningsgraden er ikke oppgitt men ligger trolig i området rundt 95% totalt. Ved 320kW er tapet rundt 16kW som blir til varme og som må ledes bort.
Ved 67kW er tapet ca. 3 - 3,5 kW. Det er det mer sannsynlig at fartsvinden kan lede bort med < 2kW pr. motor.
Nå kompliseres dette bildet noe, da TMS D-utgaver har 2 motorer der frontmotoren driver bilen i tiltakende grad om hastigheten økes.

Det hadde vært interessant å vite ved hvilken omgivelsestemperatur effekten er oppgitt?
Det er forskjell på vinter i Norge og ørkenen i Utah (eller California).

- Om motorene også får litt vannsprut ved kjøring på våt vei, vil dette hjelpe stort på kjøleeffekt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

Både motorer, motorstyring og batterier er vannkjølt på Tesla S, i tillegg kan kjølevannet kjøles ned med airconditionanlegget.
Virkningsgraden på motoren til Tesla er nok ikke 95% da det er en induksjonsmotor, det er motorene på Leaf osv som har pemanentmagnetmotor som er oppe i 95-97% virkningsgrad.
Tesla ligger nok mellom 85-95% et sted.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA