Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av Wattson, lørdag 25. april 2015, klokken 01:13

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: Elbilist79 på søndag 05. april 2015, klokken 23:42
Sitat fra: Havebigfun på fredag 03. april 2015, klokken 08:28
Ellers er rekkevidden definert av SW slik muffinman erfarte da han mistet 20 km over natten.
Men det forklarer ikkje kvifor 1-2 år gamle biler har 370 km på maks lading og nye biler har 404 km på maks lading (går ut ifrå at dei har cirka samme software versjon, og dermed samme metode for utrekning av antall km).
Du glemte det vesentlige av mitt innlegg:
Sitat fra: Havebigfun på fredag 03. april 2015, klokken 08:28
Jeg er ikke i tvil om at batteriene gjennomgår endringer ettersom bilen utvikles videre. Antall celler reduseres for å redusere vekt og gi rom for en oppgradering senere- Kan hende E-batteriene som er på bilene nå har litt høyere ytelse.
Ellers er rekkevidden definert av SW slik muffinman erfarte da han mistet 20 km over natten.
Batteriene er altså sannsynlig ulike og det kan SW godt ta hensyn til- jeg vil tro man beskytter de eldre batteriene bedre (i forhold til tidligere men også til nyere biler som har en bedre batteripakke) for å hindre for tidlig havari og at det er årsaken til at muffinman og andre erfarte en plutselig reduksjon over natten.

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på søndag 05. april 2015, klokken 16:07
Fikk 365 i dag, men ganske kaldt og en stund siden siste fullading. Om jeg regner sammen forbruket så lagt mot brukte % soc er batteripakken min på 64kWh. Legger vi på 5kWh reserve er vi oppe i 69kWh. 4 kWh beskyttelse i topp, og min pakke har mistet 11 kWh på 15 måneder.

Håper dette er målefeil.

En del av dette regner jeg med kan forklares av ubalanserte celler.
Jeg var nede i 370 typical i vinter på varmt batteri, etter at jeg over et halvt år+ hadde kjørt batteriet veldig veldig snilt. Så og si alltid innafor SOC området 80-20 og meste parten av tiden står batteriet med 50-70 SOC. Nå har jeg kjørt noen 100% ladinger og er oppe i ca 385 typical range. Tipper jeg kunne fått den greit opp i 390  hvis jeg fortsatte med å kjøre batteriet helt ned og deretter helt opp igjen. Da på en bil som er ett år og har gått 25000km.
Så reelt tap for meg er vel da i størrelsesorden 10-15tkm eller ca 3%, tipper jeg på. Men også vanskelig å si da SW oppdateringer har gjort det vanskelig å sammenlikne med tallverdier ett år tilbake i tid.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 08. april 2015, klokken 09:08
Sitat fra: Muffinman på søndag 05. april 2015, klokken 16:07
Fikk 365 i dag, men ganske kaldt og en stund siden siste fullading. Om jeg regner sammen forbruket så lagt mot brukte % soc er batteripakken min på 64kWh. Legger vi på 5kWh reserve er vi oppe i 69kWh. 4 kWh beskyttelse i topp, og min pakke har mistet 11 kWh på 15 måneder.

Håper dette er målefeil.

En del av dette regner jeg med kan forklares av ubalanserte celler.
Jeg var nede i 370 typical i vinter på varmt batteri, etter at jeg over et halvt år+ hadde kjørt batteriet veldig veldig snilt. Så og si alltid innafor SOC området 80-20 og meste parten av tiden står batteriet med 50-70 SOC. Nå har jeg kjørt noen 100% ladinger og er oppe i ca 385 typical range. Tipper jeg kunne fått den greit opp i 390  hvis jeg fortsatte med å kjøre batteriet helt ned og deretter helt opp igjen. Da på en bil som er ett år og har gått 25000km.
Så reelt tap for meg er vel da i størrelsesorden 10-15tkm eller ca 3%, tipper jeg på. Men også vanskelig å si da SW oppdateringer har gjort det vanskelig å sammenlikne med tallverdier ett år tilbake i tid.

Jeg fikk 377tkm når jeg ladet fullt i går. Men når jeg begynte å kjøre tellet den ikke ned på en god stund. Regnet litt på det etterhvert ved bruk av forbrukt energi og kom fram til at jeg i praksis fikk 7tkm "ekstra" som da altså ikke vistes i displayet. Mao. reell verdi 384tkm, etter 1.5 år og 45.000km. Det meste jeg noensinne har sett var 393tkm når bilen var ny.

Jeg lader forøvrig sjelden fullt men kjører den ofte ganske langt ned. Så en viss ubalanse er det nok i mine celler også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Jeg har cirka samme tall som jkirkebo etter 75000km.
Elbilist

Joachim@sancon.no

Hentet s85d på tirsdag. Ladet opp til ca 85% nå. Har 437km .

Ladet på 5 amp i snart 1 døgn Pga tvilsomt ledningsnett på utedoen.

Er jeg heldig? Fikk forresten 6.2 idag.

Tin

Nei da, sett rangen på typical..ikke rated.. :)

Joachim@sancon.no

Dumt spørsmål kanskje, men hvor gjør man det? Har kikket litt på menyene de siste dagene, men kan ikke huske å ha sett det valget noen plass.

RaBalder

Sitat fra: Joachim@sancon.no på søndag 12. april 2015, klokken 12:32
Dumt spørsmål kanskje, men hvor gjør man det? Har kikket litt på menyene de siste dagene, men kan ikke huske å ha sett det valget noen plass.
Settings
Også er det et skjembilde med Units/enheter.

Det du må endre er enheten for batteri/energi/lading.

Joachim@sancon.no


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA