Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kia Soul eller Renault Zoe

Startet av smaug01, torsdag 23. april 2015, klokken 23:14

« forrige - neste »

smaug01

Ser det er en artikkel i VG+ om "Stor prissjekk:så dyr er elbildelene". Noen som har lest artikkelen?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Klykken

Det viktigste er tatt ut her ser det ut som (utklipp av bilder i linken): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16877.msg343336.html#msg343336
Sitat fra: bromm på tirsdag 31. mars 2015, klokken 11:53
Ny sak på VG+ i dag med tittelen "Rådyre deler til Elbiler": http://pluss.vg.no/2015/03/31/1975/1975_23426341

BMW i3 gjør det svært bra på en 4. plass (av 11), og bekrefter dermed at de totale driftskostnadene er en av de desidert laveste, hvis man også regner inn selve service-prisene hvor den ligger på klar førsteplass  :D

Siden i3 også har det klart laveste forbruket (kWh/100km), noe som av EPA er rekord-rated til 124 MPGe (e = ekvivalenten som gjør elbiler sammenlignbare med fossilbiler) så er den herved Norges garantert rimeligste bil i drift  ;D ;D ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Kjell Leaf

Sitat fra: Klykken på tirsdag 31. mars 2015, klokken 12:38
Det viktigste er tatt ut her ser det ut som (utklipp av bilder i linken): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16877.msg343336.html#msg343336
Sitat fra: bromm på tirsdag 31. mars 2015, klokken 11:53
Ny sak på VG+ i dag med tittelen "Rådyre deler til Elbiler": http://pluss.vg.no/2015/03/31/1975/1975_23426341

BMW i3 gjør det svært bra på en 4. plass (av 11), og bekrefter dermed at de totale driftskostnadene er en av de desidert laveste, hvis man også regner inn selve service-prisene hvor den ligger på klar førsteplass  :D

Siden i3 også har det klart laveste forbruket (kWh/100km), noe som av EPA er rekord-rated til 124 MPGe (e = ekvivalenten som gjør elbiler sammenlignbare med fossilbiler) så er den herved Norges garantert rimeligste bil i drift  ;D ;D ;D
Leaf er jo mye billigere enn i3.
De burde valgt en del slitasjedeler, her i undersøkelsen er det jo bare "forsikringsdeler".
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Powerflux

Og når baugporten på Leaf koster avsindige 14000 så blir jo statistikken litt pussig :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Trekkoppbil

Hvilke slitedeler er det som kunne være interressante?

Er det hovedsakelig dekk?

Og er det snakk om luftfilter til kupeen, batterier til fjernkontroll, 12v-anlegg, tpms og drivverk?
Og lamper og sikringer?

På Leafen har jeg hørt rykter om at varmeappratet er svindyrt, og det må av og til byttes, da det har en sikring som kan gå.

For bremsene er vel problemet at de blir lite brukt, men løsningen er vel bare å bråbremse en gang i blant. På sikt kan det vel tenkes at deler må byttes av aldring, etter mange år.
Ellers kan det være forstillingsdeler og lager etc, som det kan være aktuellt å bytte etter mange år?

Når det gjelder skifte av kostbare deler, så kan det være av betydning, at det finnes alternative distribusjonskanaler. Blant enkelte modeller, så finnes det mange delebiler rundtomkring, og til Leaf kan man kjøpe billige deler fra USA.

smaug01

Er overrasket over at lampene til disse bilene er såpass billig. Feks baklampe til litt over 2K til en Leaf er jo billig. Koster vel mer til min Hilux som er nærmest antikk. Front/bakfanger var også veldig billig. Det som var helt sinnsykt var frontlykten til Miev. 20K? WTF!
Vanlige slitedeler er jo bremseskiver/klosser, hjullager, drivknutemansjetter, endeledd, bærekuler, dempere, frontrute osv men slike ting er jo vanligvis ørten år fram i tid.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Gordon Retriever

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 01. april 2015, klokken 15:46De burde valgt en del slitasjedeler, her i undersøkelsen er det jo bare "forsikringsdeler".

VG gjengir innholdet i en artikkel fra bransjebladet Motorbransjen, noe som kan forklare valget av deler å sammenligne.  Det kan imidlertid se ut som om VG har innhentet nyere priser:  Link.

Ronny

Min har bikket 83000 uten annet enn 2 viskerblader og batterier i fjernkontrollene, er dere sikker på at Leaf har slitedeler?? ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Thomas Parsli

Sitat fra: Ronny på torsdag 30. april 2015, klokken 17:20
Min har bikket 83000 uten annet enn 2 viskerblader og batterier i fjernkontrollene, er dere sikker på at Leaf har slitedeler?? ;)

Du må vel regne med å bytte bremserklosser, skiver og støtdempere før bilen runder 200.000km -så ja :D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

OlavEmil

Tydeleg at ein bør unngå småskader med Kiaen, ja :P . Men som fleire her skriv, prisen på karosseridelar er for oss totalt uinteressant. Derimot skulle vi veldig gjerne sett ein tilsvarande oversikt på slitedelar, som bremseklossar, demparar osv., då vi plutseleg er i ein situasjon der vi må rekne på om det ville svare seg å eige to Kiaar, i staden for ein Kia og ein eldre bensinbil...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA