Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av trondi, mandag 20. april 2015, klokken 22:10

« forrige - neste »

trondi

Hei! tenker muligens en påsketur til Aalborg med vår nye leaf. Maps sier dette er 68 km kjøretur fra hirtshals, som bør gå fint. Men hjem igjen er det sikkert greit å ha ladet den litt, i tilfelle. Hvordan gjør man dette i danmark? Enkelt? Hva trenger jeg?


Tenkte jo litt på slike clever kort, men jeg vet ikke om jeg trenger det for så lite kjøring.

Jeg har en USA import 2012 .. Display viser meg km/kwh.  Denne står og veksler mellom  6,7-6,9..

mulig jeg er helt på bærtur nå men for å finne kwh/mil tar jeg og deler oppgitt forbruk på 10 (km/mil)

( 6,8km/kwh) / (10km/mil) = 1,47kwh/mil. 

Stemmer dette at jeg bruker ca 1,47kwh/mil med dette forbruket?

15mil (overslag tur retur hirtshals - aalborg)  blir isåfall 22,05kwh.. Greit med lader, men er i nøden faktisk mulig. Men så kommer jo alt det andre i tillegg.  varme, temperatur, dekktrykk, hastighet osv osv.   Vil også kunne slippe å gå fra havna i kristiansand og hjem.

Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

emil

Du har også kanskje lyst til å ligge i 130 på motorveiene der nede og ikke 80...


Ellers gjøres omregning fra km/kWh til kWh/km enkelt ved å ta 1 og dele på tallet i displayet ditt:

1 / 6.8 = 0.147kWh/km = 147Wh/km = 1.47kWh/mil.

http://www.uppladdning.nu/ har en del ladepunkter i Danmark. Type2-Type1 kabel og CEE-schuko (og eventuellt dansk kontakt til schuko) bør være med på en sånn tur.


Ville nok satset på et Clever "kontantkort", 45kWh til 300kr er ikke det billigste som finnes av lading her i verden, men du får litt mer forutsigbarhet og slipper å lete masse rundt etter saktelading.

Electrix

Jeg tror ikke det er realistisk å klare tur-retur uten lading, det kan være vanskelig nok å klare en vei uten lading. Husk at det er rett ut på motorveien med en gang, og mesteparten av veien er vel 130 km/t fartsgrense, dvs at om du kjører 90 km/t så ligger du 40 km/t under de som bare følger fartsgrensa og gjerne 60 km/t under de som "legger på momsen", å legge seg på 70-80 km/t vil nok føles ekstremt sakte.

Skal legge til at jeg ikke har forsøkt turen med elbil selv ennå, men kjenner andre som har. Du bør skaffe deg clever sitt kort, og adapter for å bruke den "danske shukoversjonen" eventuelt blå 16A kontakt som er ganske vanlig der.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rav4_EV

Du kan jo parkere i parkeringshus i Aalborg og lade mens du er der. Fast type 1 kontakt (pod-point). Dessverre er tre ladeplasser rett innenfor innkjøring og hyppig feilparkering av fossilbiler må påregnes.
Heldigvis lang kabel slik at du kan kryssparkere bak. Been there, done that :)
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

fredag

Det er vel 110 og så 130 km/t fartsgrense på E39 mellom Hirtshals og Aalborg. Pga høyere fart kommer du til å bruke mye mer energi pr km på motorveien enn på en vanlig norsk vei. Alternativt kan du kjøre saktere på vei nr 190 for å spare strøm.

Jeg ville anbefalt deg å bestille et Clever kort i god tid - dvs ca to uker - før avreise. Clever har chademo hurtigladere i Hjørring og Aalborg. (Clever hadde gratis type1 ladebokser med tethered kabel i Aalborg før, men disse skal nå være gjort om til ladebokser med type2-kontakt som krever ladekort for å aktivere lading.)

E.On har mange sakteladestolper med type2-kontakt i Hjørring, Brønderslev og Aalborg der du kan ringe E.On og få aktivert lading for 99 danske kr pr lading. Ingen ladekort nødvendig. E.On-ladestolpene er dessverre ofte ICE-et av bensinbiler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

svingen

mener det er noen som solgt en slik clever kort på kjøp/salg kan jo være greit og sjekke :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Råde

Sitat fra: emil på lørdag 28. mars 2015, klokken 08:40og eventuellt dansk kontakt til schuko) bør være med på en sånn tur.
Hva et det for en?
e-Golf | X75D

emil

Sitat fra: Råde på søndag 29. mars 2015, klokken 23:15
Sitat fra: emil på lørdag 28. mars 2015, klokken 08:40og eventuellt dansk kontakt til schuko) bør være med på en sånn tur.
Hva et det for en?

Er nok ikke mange av disse ute, tror danskene er flinke til å bruke CEE der. Men den typiske danske kontakten har annen jordingspinne enn de norske (vanlig schuko) og trenger da en overgang som denne:


jobbemann

Bare som en funfact: Den Norske kontakten heter "CEE 7/3", pluggen heter "CEE 7/4". Schuko referer til en metode for å holde sammen en plugg med en enkelt skrue.

"Büttner's patent DE 370 538[4] is often quoted as referring to Schuko, but it actually refers to a method of holding together all of the parts of a plug or socket with a single screw which also provides clamping for the wires; there is no mention of an earth connection in DE 370538. " - Wikipedia (måtte bare) =)

SUNPWRD

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA