Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering Golf GTE

Startet av Marius Engel, onsdag 15. april 2015, klokken 10:19

« forrige - neste »

Marius Engel

Parkbremsen piper ved rygging. Hva skal jeg justere og smøre inni her for å unngå dette?
Har tatt noen bilder:

kodalse

Jeg tror kanskje ikke du skal gjøre annet enn å vaske på de bildene du viser her.
Slik jeg forstår det er vel smøring noe som foregår på wirene som går inn mot parkeringsbremsen.
Hvis link til bilde fungerer bør du se det her:

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Kjell Leaf

Sitat fra: Marius Engel på mandag 23. mars 2015, klokken 19:53
Parkbremsen piper ved rygging. Hva skal jeg justere og smøre inni her for å unngå dette?
Har tatt noen bilder:
Sikker på at det er parkbremsen som piper ? Bremsebandene skal ikke ha kontakt med trommel når parkbrems er av.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Marius Engel

Ja, det er parkbrems som piper.

Nissan smører inni her på bremseservice, påstår dem.

Har fått tips om å justere den nedre skruen der. Det er en gummipropp i bremseskiven man kan ta ut. Da skal man stramme til skiven stopper, og løsne til den roterer fritt.

Bekkenes

Jeg fikk litt piping selv med tiden ved rygging.
Har hatt bilen inne på først service som inkluderer smøring av bremser men ingen forskjell
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

smaug01

Parkbremser generelt har selvstramming og det har Leaf også ut fra bildet. Siden vi har fotbrekk kan jeg tenke meg at selvstrammingen blir litt vel heftig så det du hører er nok bremseskoen som ligger litt inn på trommelen. Det riktige å gjøre er å bare slakke selvstrammeren et par hakk tilbake. Selvstrammeren er den tannhjulformede bolten i bunn. Man kan også kjøre litt med parkbremsen inne slik at bremsebånd og selvstrammingen er i takt igjen.
Det har lite med smøring å gjøre, det er ikke noe som er tørt som gjør at det piper. Vanligvis når slike trommelbremser trenger smøring så er det motsatte problemet. At bremsene tar dårlig, selvstrammeren roterer ikke fritt nok til at den fungerer.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lynet

Tror ikke det er selvjusterende her, man må manuelt snurre på tannhjulet for å justere bremseklavene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Marius Engel

Det tannhjulet i bunnen kan man justere på i "hakk". Virker som det er rimelig manuelt.

smaug01

Jeg klarer ikke å se ut fra bildet dønn sikkert men vanligvis så er det en fjær belastet kam som tar tak i kransen når bremseskoene beveger seg over en viss mengde. Trenger ikke å være sånn her men det ser ut som det er litt for mange deler foruten kransen til at det ikke er selvjusterende. Er den ikke selvjusterende er det sikkert bare hakket for heftig justert fra fabrikk. Bruk parkbremsen litt så går det seg nok til.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

lifern

Kan hjelpe å kjøre litt med bremsen på.
Ikke låste hjul men bare slik at bremseskoene subber borti littegrann.
SVART EUROLEAF 2013

Marius Engel

Sitat fra: lifern på torsdag 26. mars 2015, klokken 00:04
Kan hjelpe å kjøre litt med bremsen på.
Ikke låste hjul men bare slik at bremseskoene subber borti littegrann.

Hjelper omtrent ingenting. Har forsøkt.

Marius Engel

Sitat fra: smaug01 på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:34
Jeg klarer ikke å se ut fra bildet dønn sikkert men vanligvis så er det en fjær belastet kam som tar tak i kransen når bremseskoene beveger seg over en viss mengde. Trenger ikke å være sånn her men det ser ut som det er litt for mange deler foruten kransen til at det ikke er selvjusterende. Er den ikke selvjusterende er det sikkert bare hakket for heftig justert fra fabrikk. Bruk parkbremsen litt så går det seg nok til.

Bruker parkbremsen daglig.

Prøver å huske å ikke trakke den på hjemme, men den står nok ofte på over natten også.

bjorn_2390

Det er en egen knapp du kan trykke på, til venstre for rattet, for å slå av piping ved rygging
:o :o :o :o :o :o :o :o :o
Blå Euro-Leaf (2012)

Bekkenes

Det er ikke den noen snakker om.
Det er foresten ikke bare piping ved rygging du slår av med den knappen, men også den utrolig irriterende "fotgjenger varsellyden" som høres alt for godt inne i bilen
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA