Hovedmeny

Worst case batterilevetid

Startet av Lokführer, søndag 22. mars 2015, klokken 17:22

« forrige - neste »

Lokführer

Jeg har klokketro på batteriteknologien, men hvor mange(få) km får man ut av ei batteripakke i et worst case scenario?
Relativt normalt norsk(ikke ørkenvarme) bruk.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

RaBalder

Sitat fra: Lokführer på søndag 22. mars 2015, klokken 17:22
Jeg har klokketro på batteriteknologien, men hvor mange(få) km får man ut av ei batteripakke i et worst case scenario?
I verste fall så får du 0km utav en full batteripakke. Det er jo mulig å svi av alt på oppvarming eller kjøling av kupeen.

Lokführer

Sitat fra: RaBalder på søndag 22. mars 2015, klokken 17:57
I verste fall så får du 0km utav en full batteripakke. Det er jo mulig å svi av alt på oppvarming eller kjøling av kupeen.
Jeg tenker mer i retning antall ladesykluser før batteriet er utarmet.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Sandvika

For en stund siden laget jeg et plot på km/rated range og alder/rated range etter data fra en amerikansk side. Trenden var at det svekket seg, men ser ikke ut som om det var mer enn 4-5% på biler som har gått langt over 100.000km...

Muffinman

Tør vi gjette på at det vil slå gunstigere ut i kalde Norge, og i tillegg bidra positivt om man søker å holder soc rundt 50% over tid (dvs høy soc kun like før kjøring)? Har 63.000km på min og kan ikke si at det har minket en eneste km, bortsett fra de 20tkm som forsvant ved softwareoppdatering.

pej

Om det ligger på 70% etter 5 år er det i henhold til "bransjestandarden" satt av Nissan. Selv tør ikke Tesla si noe om restkapasitet i løpet av levetiden, men garanterer bare at det skal virke i 8 år. Så med 50% etter 8 år er de nok innafor det vi kan reklamere på.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman

Samtidig sier Kia at Soul EV skal ha 70% igjen etter 15 år. Så det er nok et åpent spørsmål.

Tesla har et fortrinn med en stor batteripakke som kan holdes gunstig soc store deler av tiden (trenger ikke makses og tømmes hver dag), og avansert temperaturstyring. Om batteriet holder rent teknisk er jeg overbevist om at kjemien holder mange, mange 100.000km uten kapasitetsreduksjon som vil få betydning i det daglige.

sven erik

har en i miev  som er kjørt langt  og er snart 5 år  den er batteriene som nye  kan ikke merke at de er brukte  på testen hos forhandler

fonberg

Sitat fra: sven erik på søndag 22. mars 2015, klokken 19:07
har en i miev  som er kjørt langt  og er snart 5 år  den er batteriene som nye  kan ikke merke at de er brukte  på testen hos forhandler

Hvor langt er den gått? Test hos forhandler er en ting, men opplever du i praksis noen reduksjon i rekkevidde soden bilen var ny?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

mr_Utopia

Når det gjelder rekkevidde, kan man ikke være sikker på at batteriet ikke svekker seg selv om man kan kjøre like langt. Det er tenkelig at produsenten legger inn en algoritme som sørger for lik rekkevidde konstant, selv om batteriet svekkes. Altså redusert margin. Så om man f.eks. antar 3% reduksjon pr år av opprinnelig verdi (lineær reduksjon for enkelhetsskyld), kan man f.eks. tenke at det med 12 % margin vil gå 4 år før man merker en rekkeviddereduksjon.

Mener jeg har lest noe om dette på Prius, at batteriet er gitt med ekstra margin, slik at kunden ikke vil merke noe degradering? Googlet litt, men fant ikke noe akkurat nå. Kanskje noen kjenner til dette konseptet?

Det er ikke sikkert det er slik på TMS, men man får vel ikke vite noe om selve batteriet, men kun om det som Tesla ønsker at man skal få vite. SOC, range etc.

Men det er vel god grunn til å anta at antall km kjøring ikke svekker batteriet vesentlig, basert på at mange har kjørt langt uten (vesentlig) reduksjon i rekkevidde. Det som blir spennende er hvor godt det tåler tid, evt. i kombinasjon med ladesykluser.

Muffinman

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 22. mars 2015, klokken 20:23
Det er tenkelig at produsenten legger inn en algoritme som sørger for lik rekkevidde konstant, selv om batteriet svekkes. Altså redusert margin. Så om man f.eks. antar 3% reduksjon pr år av opprinnelig verdi (lineær reduksjon for enkelhetsskyld), kan man f.eks. tenke at det med 12 % margin vil gå 4 år før man merker en rekkeviddereduksjon.
Har lest at dette er tilfelle på trillingene. Enkelte som har opplevd økt rekkevidde etter noen titalls tusen km, og da bommer vel algoritmen noe. Man kan opprettholde rekkevidden en tid på den måten, men når det først begynner å gå utforbakke går det nedover med akselererende fart - utnytter større del av kapasiteten, må lade oftere osv.

Har ikke lest noe som tyder på at Tesla har gjort det samme, men det er vel irrelevant for slitasjen på batteriet så lenge man ikke lader ofte til høy SOC.

mr_Utopia

Sitat fra: Muffinman på søndag 22. mars 2015, klokken 20:40

Har ikke lest noe som tyder på at Tesla har gjort det samme, men det er vel irrelevant for slitasjen på batteriet så lenge man ikke lader ofte til høy SOC.

Sant. Men poenget står fortsatt om at man ikke kan tolke mangel av  reduksjon i rekkevidde som bevis på at batteriet ikke nedgraderes.

Hvis jeg skulle bestemt  Tesla sin batteri algoritme hadde jeg lagt inn dette de 3-4 første årene på bilene. Det er jo kjent at man bare får bruke en del av de 85 kWh tilgjengelig for kjøring. Er vel spekulert i 10- 15 % som er reservert til [X] (fyll inn valgfritt: brick protection, excessive wear protection etc.).

Men det er ikke batteriet som står øverst på bekymringslista mi for kjøp av brukt Model S. Tror vel dette holder lenger enn garantitiden til Tesla.

Men hadde

Mr.Hansen

Dere kan ikke måle helsa til batteriet ved ant km. Dere må bruke ant kWh du får ut av batteriet.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

RaBalder

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 22. mars 2015, klokken 22:04
:
Men det er ikke batteriet som står øverst på bekymringslista mi for kjøp av brukt Model S.
:

Der kom et gullkorn. Der er andre ting å bekymre seg for med Model S enn selve batteriet.

• Batteriet tror jeg Tesla har god kontroll på
  • Det er alle de andre små (og store) tingene som kan bli brysomt og plagsomt...

fonberg

Jeg har sett estimater for batterilevetiden til Leaf, som vel er bilmodellen med størst datagrunnlag. Her konkluderte man med at bilen i et norsk-likt klima vil greie 320.000 km over 16 år (tilsvarer 20.000 km i gjennomsnittlig årlig kjørelengde). I varmere klima blir batterilevetiden kortere.

Ut fra dette kan man anta at TMS 85 kan ha en kjørelengde på minst tre ganger dette, altså ca en mill. km, over samme tidsperiode. Dette ut fra at TMS-ens batteri er drøy tre ganger så stort som Leafs, og dermed kan kjøre bortimot tre ganger så langt pr. ladesyklus som Leaf.

Dette er så klart antakelser på svært tynt grunnlag, siden det er mye vi ikke vet om (u)likheter når det gjelder temperaturstyring, utnyttelsegrad osv. på batteriene i Leaf og TMS. Estimatene på Leaf er også så klart bare estimater, og dermed noe usikre.

Uansett så konkluderer jeg som flere over her: magefølelsen min er at batteriet vil holde bilens levetid, hvis man antar at levetiden blir 15-20 år. Muligens med unntak for bb sin bil ;D
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA