Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teslamotors.com nede for vedlikehold, 70D og nye farger på vei inn??

Startet av SabreMan, onsdag 08. april 2015, klokken 13:57

« forrige - neste »

SabreMan

Jeg har veldig lyst på en Model S, men jeg kjører ofte på smale og svingete veier med dårlig sikt og hekker som gror inn i kjørebanen, slik at jeg ofte må kjøre svært nær midtstripen. I tillegg parkerer jeg ofte i trange parkeringshus. Alt dette er vanskelig nok med min nåværende bil, en Lexus LS430. Model S er hele 25 cm bredere, men litt kortere.

Jeg kan unngå en av de smaleste veiene ved å kjøre en omvei.

Hvordan takler dere andre breddeangst? Burde jeg vente på Model III i stedet?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

jazzwheel

Hadde litt breddeangst i forkant, men det har gått veldig greit. Er nok ikke mer enn 10-15cm forskjell. TMS er 196cm bred uten speil. Blir en vanesak rimelig fort, men ingen tvil om at bilen er blant det bredeste du finner i personbilmarkedet.

Når det er sagt så klarte jeg for første gang å kantkjøre ene felgen idag... Måtte jo selvfølgelig skje akkurat nå som jeg har satt på sommerfølgene. Om stressnivået i bilen er lavt så går bredden fint :)

BMW850

Merker det godt nedover fra hytta. Må bare være ekstra oppmerksom ved møtende biler og bremse godt opp. Legger meg veldig seint inn for å presse møtende trafikk til også å ta hensyn og legge seg over til siden. Merkbart at andre biler ikke tar så mye hensyn egentlig...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tuxedo

#3
Jeg har merket at folk tar hensyn når de ser den breie padda komme imot.  Det blir litt som å vike for bussen.  Det er ikke jeg som har breddeangst; det er de som jeg møter som får det.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

krister461

Har blitt mer forsiktig i trange parkeringshus. Ellers tenker jeg lite over bredden.

Havebigfun

Løsning:
a: kjøp 19"- mindre fare for felgskader- og billigere hvis skade allikevel
b: folier bilen- blir ikke så smertefullt om du er innom busker/kratt
Vips er banen fri  for kjø p av TMS og du kan kose deg med en av de flotteste bilene som kan kjøpes innenfor vanlig budsjett.

snurrehue

Sitat fra: SabreMan på mandag 16. mars 2015, klokken 16:54
Jeg har veldig lyst på en Model S, men jeg kjører ofte på smale og svingete veier med dårlig sikt og hekker som gror inn i kjørebanen, slik at jeg ofte må kjøre svært nær midtstripen. I tillegg parkerer jeg ofte i trange parkeringshus. Alt dette er vanskelig nok med min nåværende bil, en Lexus LS430. Model S er hele 25 cm bredere, men litt kortere.

Ute på landeveien tenkte jeg ikke så mye på bredden. Selv ikke på trange veier.

Men parkeringsplasser, derimot. Der var det et mareritt. Ikke nødvendigvis for om man kom seg inn i luken eller ei. Men hadde en konstant redsel for parkeringsbulker og riper. Bilens bredde gjør jo at viktige centimetre "stjeles" på hver side. Dermed sørget jeg alltid for å parkere lengst mulig unna, på de mest ukurante delene av parkeringsplassene, slik at jeg hadde minst mulig sannsynlighet for å få "naboer". 

ØyvindO

Den er brei. Det er ikke tll å komme unna. Men man venner seg til det. Jeg har breddeangst når jeg låner bort bilen :)

LFCH

Jeg har hatt min P85D i en drøy uke. Bredde på bilen var en av grunnene til at jeg ventet med å bestille (sammen med 4-hjulstrekk og adaptiv cruise). Når 4wd og TACC var på plass så tok jeg sjansen på bredden. For daglig kjøring så synes jeg ikke bilen oppleves som så veldig bred.

I parkeringshus så er det fort trangt, men nå har jeg testet to ulike p-hus og det går greit. Men, jeg er nok ikke like offensiv som før med tanke på hvilke plasser jeg velger.  Kjører heller litt lenger unna.  Samtidig skal det sies at bilen varsler bra med lyd og visuelle hjelpemidler ved parkering.

Men, til slutt det aller viktigste. Jeg gleder meg hver gang jeg skal ut med bilen - og det er lenge siden sist jeg opplevde det med en bil. En fryd å kjøre, så "løp og kjøp"!

SabreMan

Det er en S85 eller S86D med 19" jeg tenker på. Jeg er ikke så inne på foliering, men det virker som om det ikke varer så veldig mange år, etter det jeg har lest.

Jeg pleier å parkere langt fra andre biler om mulig, men det er ikke alltid mulig i parkeringshus. Ellers så hjelper det jo med parkeringssensorer og ryggekamera.

Det er nok lurt å ta det litt med ro og redusere farten på de smaleste partiene til man blir fortrolig med bredden.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Jejl

I parkeringshus pleier jeg alltid å parkere tett (ca 5-10 cm)inntill en søyle eller vegg på passasjersiden. Det minsker faren betraktelig for at andre skal komme borti bilen.

OleT

Jeg hade breddeangst til å begynne med. Jeg bor i en vei som er så smal at fotgjengere må rygge tilbake til nærmeste møteplass når bussen kommer!
Ja, jeg må litt lengre tilbake og inn i møteplassene enn med gamlebilen. Og ja, parkeringshus er noe herk, i alle fall de trangeste.
Ja, jeg har en skade på venstre bakdekk etter å ha oversett en fortauskant når bilen var nesten ny (men det holder ennå, og etter denne sesongen blir det nye dekk).
Parksensorer og ryggekamera gjør denne bilen svært enkel å parkere. Til og med lukeparkering i bratt nedoverbakke er uproblematisk, selv om dusten foran sto godt inn i "min" luke.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Muffinman

Merker at noen av de som møter meg på smale veier skvetter bra. Model S ser liten og puslete ut forfra på litt avstand pga fronten, og folk "peiser" på som om de møter en Nissan Micra. Når de kommer nærmere oppdager de at de møter noe som er bredere enn det meste, og reagerer deretter. Så har vi de som ikke oppdager at bilen er bred i det hele tatt, og unngår å sammenstøt kun fordi jeg har to hjul utenfor hvitstripa. Da kjenner jeg litt på breddeirritasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA