Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første CCS forsøk: Kiwi Tiller Trondheim ...

Startet av elektro, tirsdag 07. april 2015, klokken 20:56

« forrige - neste »

Tor med Leifen

Denne helgen fikk vi endelig tatt en tur i solen og kjørt litt på tørr asfalt. Vinteren må jo være over nå. Merker når bilen kjører mellom 80 og 90 km/t at det kommer en summing, en "tett" vibrasjon som kjennes i rattet og høres som during i bilen. Minner litt om lyden fra en stor trafo. Virker som vibrering endrer seg med underlaget, mer markant på gammel asfalt enn ny. Kan det være dekkene må rebalanseres, eller er det en annen, kjent årsak til dette?

ew

Gratulerer med sommertur!  ;) 
Min tanke er at rundt 85 km/t er et slags metningspunkt for klimaanlegget, der luften som kommer inn på en litt uheldig måte komprimerer luften i kabinen. Man kan merke det i ørene, også, ikke bare som en lyd/vibrasjon. Det er litt underlig, og det forsvinner i høyere eller lavere hastighet, antakelig fordi klimaanlegget justerer inntaket i større fart. Kan ikke huske å ha opplevd det når man har kjørt en stund.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

felix

Tor med Leifen

Sitat fra: felix på mandag 16. mars 2015, klokken 18:08
Min og er sånt, har du R2?
Jepp, R2. Når jeg tenker meg om hadde demobilen akkurat samme vibrasjon på en del av strekningen jeg kjører til jobb. Gjør ingenting med det nå, men hvis det blir en tørr påskeferie med mye during, da må noe gjøres.

felix

Hørt rykter om at det gir seg med sommerdekkene.

cra

Har tilsvarende på en kort strekning (noen få meter) hvis sporvalget er akkurat "riktig". Mistenker at det er beskaffenheten på underlaget som gjør det. I mitt tilfelle er det snakk om et spøt i vegen med annen type asfalt enn resten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tor med Leifen

Det har sikkert med underlaget å gjøre ja. Jeg får prøve å kjøre i høyre felt, der er det ny asfalt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA