Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe eller e-up, lading, osv.

Startet av Mippen, tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:54

« forrige - neste »

GeirHM

Det var noen punkter til jeg kunne ha nevnt. Vi ble skremt av alle historiene på nettet og kjøpte en dashcam. Den gjør lite av seg takket være proff installasjon. Takk til bilkomponenter.no. Ellers savner jeg muligheten til å legge inn stoppunkter i navigasjonen og jeg stoler aldri helt på den. Jeg er heller ikke begeistret over DAB radioen og har aldri funnet ut av hvor i menyene jeg kan gjøre noe med instillingene for denne. Altså dette med å velge sterkeste signal og slikt.

Et lite irritasjonspunkt har jeg dog med bilen. Og det har jeg ikke sett noen andre kommentere. Det handler om det ganske betydelige gjenskinnet av luftekanalene i frontruta. Det hindrer ikke direkte sikten, men det er et irritasjonsmoment og gjør noe med det visuelle inntrykket fra førerplassen. Noe gjenskinn er det vel fra dashbordet i de fleste biler, men jeg har aldri opplevd det så markert som på min. Og jeg mener å ha sett andre TMS har det på samme vis. Stemmer ikke det?

Når det gjelder dette digresjonspunktet om disse gatekjøkkenaktørene som var forutseende nok til å sikre seg samarbeid med Tesla, så har jeg bare respekt for deres framtidsrettede handling. Statoil har sett alvoret og er jo nå også en samarbeidspartner med Tesla. Uten at det innebærer noen åpenbar gastronomisk forbedring. (Tja, noen grader opp fra Jafs og det absolutte nullpunkt er det vel?) Poenget er kanskje at vi Teslabrukere blir så mye mer bundet opp til å kjøpe vår reisemat på samme sted som vi får vårt drivstoff. Som dieselbruker kunne jeg finne reisematen først og drivstoffet etterpå. Dette er jo viktigst på de riktig lange turene, det er jo bare de med seriøs organiseringsevne og kjøkkentalent som fikser å ha med mer enn matpakker for et rastestopp. Vi andre må som Øivind finne trøst i salatutvalget på Max og som thilo glede oss over overraskelser som den på Hotel Lindtner i Hamburg (notert!). Jeg vil bare advare alle om at salat på jafs er det samme som kinakål og thousand island dressing.


snappy

Sitat fra: GeirHM på torsdag 13. august 2015, klokken 10:04

Et lite irritasjonspunkt har jeg dog med bilen. Og det har jeg ikke sett noen andre kommentere. Det handler om det ganske betydelige gjenskinnet av luftekanalene i frontruta. Det hindrer ikke direkte sikten, men det er et irritasjonsmoment og gjør noe med det visuelle inntrykket fra førerplassen. Noe gjenskinn er det vel fra dashbordet i de fleste biler, men jeg har aldri opplevd det så markert som på min. Og jeg mener å ha sett andre TMS har det på samme vis. Stemmer ikke det?


Ikke plaget av dette, men så sitter jeg som en prest i bilen...kan se for meg at det blir et problem om en ligger mer enn en sitter ( "råne-stillingen" )  i kombinasjon med bilens sterkt hellende frontrute.
2014 e-UP
2015 85D

Dennis

La også merke til at det var veldig gjenskinn fra den i starten, men har vel blitt vant med det nå siden jeg ikke tenker noe mer over det :)

GeirHM

Dette med gjenskinn mener jeg å finne dokumentert av min dashcam, på nedre kant av det vanvittige vidvinkelbildet jeg får fra kamera i frontruta. Jeg skal fremlegge bevis ved første anledning. Selv ikke en prest kan anklage et slikt kamera for å ha en slapp holdning. (Humhum). Men jeg skal selvsagt sjekke om en mer from og framoverrettet stilling av sjåførsetet gjør noe med mitt sinnelag og min evne til å se sannheten i vindusruta. Hilsen en laidbakk elbilråner.  :-)

o.b.lix

Sitat fra: GeirHM på torsdag 13. august 2015, klokken 10:04
Vi andre må som Øivind finne trøst i salatutvalget på Max og som thilo glede oss over overraskelser som den på Hotel Lindtner i Hamburg (notert!).
Ved lading i Sandane er det enklest og best å spise på Gloppen Hotell som har en utmerket service og en utmerket meny med råvarer fra lokale fiskere og bønder.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Fush

Low carb burgeren til Max er jo svært god!
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

Lygren

...hatt min bil (85D) i et par mnd nå, og med unntak av at Tesla skylder meg 15.000 som de tar usedvanlig lang tid å tilbakebetale har jeg veldig lite å utsette på bilen - FORELØPIG! Samtidig; på S60en jeg fikk i 2013 hadde jeg allerede etter en uke i drift mye å utsette på diverse, så dette må jeg jo si at taler bra.

Den adaptive cruisekontrollen ser jeg imidlertid oppfører seg litt snodig i motlys om dagen... Rart egentlig at de ikke har tatt høyde for dette ved bruk av en adaptiv iris eller tilsvarende, og er jo litt redd for at denne type svakheter vil gjøre kommende autopilot-funksjoner smått risikable i praksis... Ser imidlertid også at cruisekontrollen har blitt stadig bedre fra update til update, men fysiske begrensninger som manglende solskjerming av kameraet er det jo vanskelig å fikse med software... Bruker uansett cruisekontrollen veldig mye nå, og gleder meg stort til at jeg virkelig kan føle meg "Back" to the Future når bilen omsider tar over rattstyringen og forhåpentligvis holder meg unna grøfta! :)

Dennis

#187
Ser ikke helt hvordan adaptiv cruise blir påvirket av lys imot for den bruker vel i stor grad radaren nede i grillen. Etterhvert med filholder kan det kanskje bli et problem.
Ikke merket noe til det problemet selv.

Ser at Tesla har forskjellige frontruter til autopilot bilene. En hvor område med kamera har "solbriller" og en uten. Tro hva som er greia der.

Lygren

Det jeg merker når solen står i mot er at den "lugger" (dvs. småbremser), selv med biler foran langt unna, noe jeg da antok kunne skyldes kameraet ettersom radaren har begrenset rekkevidde... Ellers skulle en vel tro at kameraet må være rimelig flittig benyttet av den adaptive cruisekontrollen med type 8-10 meters rekkevidde på radaren??

jkirkebo

Sitat fra: Fush på torsdag 13. august 2015, klokken 18:35
Low carb burgeren til Max er jo svært god!

Jeg prøvde burger på Max en gang, men fikk rimelig avsmak da det hele tiden dryppet store mengder fett fra den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dennis

Sitat fra: Lygren på torsdag 13. august 2015, klokken 19:47
Det jeg merker når solen står i mot er at den "lugger" (dvs. småbremser), selv med biler foran langt unna, noe jeg da antok kunne skyldes kameraet ettersom radaren har begrenset rekkevidde... Ellers skulle en vel tro at kameraet må være rimelig flittig benyttet av den adaptive cruisekontrollen med type 8-10 meters rekkevidde på radaren??

Radar kan se opptil 250 meter. Tesla bruker Continental sensor og de skriver følgende om den nyere utgaven de har

SitatWith its range of 250 meters it can realize adaptive cruise control, including stop & go, up to a speed of 200 km/h. In addition, it offers an emergency brake assist with forward collision warning.

http://www.continental-automotive.com/www/automotive_de_en/themes/passenger_cars/chassis_safety/adas/acc_en.html

turfsurf

Sitat fra: Lygren på torsdag 13. august 2015, klokken 19:47
Det jeg merker når solen står i mot er at den "lugger" (dvs. småbremser), selv med biler foran langt unna, noe jeg da antok kunne skyldes kameraet ettersom radaren har begrenset rekkevidde... Ellers skulle en vel tro at kameraet må være rimelig flittig benyttet av den adaptive cruisekontrollen med type 8-10 meters rekkevidde på radaren??

Tror du blander radar og ultralyd sensorer. Radar når klart lengst, så kamera og til slutt ultralyd, som kun er nærområde. Ultralyd er nøyaktig dog.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tuxedo

#192
Sitat fra: GeirHM på torsdag 13. august 2015, klokken 10:04

Et lite irritasjonspunkt har jeg dog med bilen. Og det har jeg ikke sett noen andre kommentere. Det handler om det ganske betydelige gjenskinnet av luftekanalene i frontruta. Det hindrer ikke direkte sikten, men det er et irritasjonsmoment og gjør noe med det visuelle inntrykket fra førerplassen. Noe gjenskinn er det vel fra dashbordet i de fleste biler, men jeg har aldri opplevd det så markert som på min. Og jeg mener å ha sett andre TMS har det på samme vis. Stemmer ikke det?


Gjenskinn er stort sett et problem i solskinn, og da gjør solbriller med polaroidfilter underverker.  Fjerner alt gjenskinn fra fronruten.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Lygren

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 13. august 2015, klokken 20:49
Sitat fra: Lygren på torsdag 13. august 2015, klokken 19:47
Det jeg merker når solen står i mot er at den "lugger" (dvs. småbremser), selv med biler foran langt unna, noe jeg da antok kunne skyldes kameraet ettersom radaren har begrenset rekkevidde... Ellers skulle en vel tro at kameraet må være rimelig flittig benyttet av den adaptive cruisekontrollen med type 8-10 meters rekkevidde på radaren??

Radar kan se opptil 250 meter. Tesla bruker Continental sensor og de skriver følgende om den nyere utgaven de har

SitatWith its range of 250 meters it can realize adaptive cruise control, including stop & go, up to a speed of 200 km/h. In addition, it offers an emergency brake assist with forward collision warning.

http://www.continental-automotive.com/www/automotive_de_en/themes/passenger_cars/chassis_safety/adas/acc_en.html

Ajaj, voksenopplæring commencing...! :) Da er det kanskje noe annet som gjør at jeg opplever den adaptive cruisekontrollen som litt trøblete i dag, men mener at jeg leste at noen andre på Teslamotorsclub-forumet også opplevede det samme, skal lete litt...

Ellingsen

Jeg opplever knirkelyder fra forhjulet / forstilling på passasjersiden når man kjører over fartsdumper. Virker som det kun er når det sitter på en passasjer og når det er vått så ser den ut til å forsvinne... Snodige greier. Noen som har opplevd og funnet ut av hva dette kan være?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA