Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Europa tar etter Norge i nybilsalget

Startet av tom, torsdag 02. februar 2023, klokken 17:30

« forrige - neste »

tom

Som kjent kan elbil benytte kollektivfelt/bussfelt.

(1) Er det riktig tolking at elbiler skal nyte godt av de tiltakt som er gjort i for å hjelp frem   kollektivtrafikk, selv om det er ymse former for skilting som bidrar til dette?

(2) Kan elbiler benytte spesielle lyssignaler for kollektivtrafikk i lyskryss?

Fersking

Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: tom på onsdag 03. januar 2007, klokken 14:06
Som kjent kan elbil benytte kollektivfelt/bussfelt.

(1) Er det riktig tolking at elbiler skal nyte godt av de tiltakt som er gjort i for å hjelp frem   kollektivtrafikk, selv om det er ymse former for skilting som bidrar til dette?
Hei

Det er 2 typer skilter som anngir kollektivfelt. Det er enten bilde av buss og Taxi, eller bare buss. I begge tilfellene har elbiler adgang til å kjøre der.

Står det et forbudsskilt med undertekst som "gjelder ikke buss og/eller taxi" har vi derimot ikke noen rett til å kjøre der.

For å hjelpe frem den energieffektive og miljøvennlige teknologien elbilen representerer er dette et utmerket tiltak. Kollektivfeltene har god kapasitet og det har ikke vært noen uheldige episoder med elbiler i kollektivfeltet så vidt jeg vet.
(Hvorfor minibusser fremdeles har adgang er derimot et mysterium...)

Sitat fra: tom på onsdag 03. januar 2007, klokken 14:06
(2) Kan elbiler benytte spesielle lyssignaler for kollektivtrafikk i lyskryss?

Der det er spessial-lys for trikk/buss skal disse også nyttes for elbiler, feks. der det kjøres trikk i kollektivfeltet, skal loddrett strek brukes som grønnt. (Så vidt jeg husker i farten..)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Silkefot

#2
I tillegg kan elbiler kjøre i såkalte sambruksfelt hvilket jeg bruker hver dag med stor glede. Det er ikke så mange slike felt enda men det kommer nok flere etterhvert.

Se skilt under (det kan stå 2+, 3+ osv.)
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

cra

Sitat fra: tom på onsdag 03. januar 2007, klokken 14:06

Står det et forbudsskilt med undertekst som "gjelder ikke buss og/eller taxi" har vi derimot ikke noen rett til å kjøre der.

Det kan vi så vidt jeg vet med minibuss.  :) Kan være ganske snertent innimellom

Sitat fra: tom på onsdag 03. januar 2007, klokken 14:06
For å hjelpe frem den energieffektive og miljøvennlige teknologien elbilen representerer er dette et utmerket tiltak. Kollektivfeltene har god kapasitet og det har ikke vært noen uheldige episoder med elbiler i kollektivfeltet så vidt jeg vet.
(Hvorfor minibusser fremdeles har adgang er derimot et mysterium...)

Så vidt jeg vet er dette fordi en minibuss nettopp er en buss, bare mindre. Miljøgevinst mm for en minibuss med bare føreren i kan selvfølgelig diskuteres. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pappaen til El-Bjørg

Hei alle sammen!

I dag var første rushtrafikkdag med nytt kolektivfelt fra Asker til Holmen.
Køen startet halveis i fra det nye feltet og jeg følte meg kongelig
der jeg flesket fremover i el-bilen min. Nå er det bare å krysse fingerene
for at den videre utbyggingen skjer en smule kjappere enn hva som er
prestert hittil. Når hele denne strekningen blir ferdig kan det hende
at enda flere Askerbøringer anskaffer seg el-bil (tror joggu 1% av innbggerene i Asker har el-bil...) og i tillegg vil det nok gå flere ekspressbusser fra Asker sentrum.

En stor seier!

Mvh.Petter

Petter
og sikkert 500
Jeg har for tiden en c zero, men selger og kjøper ny om kort tid...

Mollerup

Hadde det vært mulig å få skrevet en «offisiell» artikkel på hovedsiden som forklarer i detalj hvordan reglene om kjøring i kollektivfelt skal tolkes?

For eksempel, kan man kjøre rett fram når det står et blått skilt med påbud om å svinge til høyre men med underskilt «gjelder ikke buss/taxi»? Finnes typisk i høyre fil rett før et kryss hvor denne filen blir til kollektivfelt etter krysset, for eksempel flere steder på Ring 2 i Oslo.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Laban

Enig i at det hadde vært greit med en lettfattet "bruksanvisning" for hvor vi med el-bil kan og ikke kan kjøre. Gjerne med bilder av skiltene også.

Synd om sinte buss/drosje -sjåfører vil ha oss bort fra feltene fordi de blir misbrukt, og dyrt hvis vi blir tatt  ;)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Georf

Akkurat det der med påbudt høyresving med underskilt "Gjelder ikke buss og taxi" kan jeg bekrefte at dessverre *gjelder* elbiler.  Jeg feide rett over krysset ved Jet utenfor Ullevål sykehus (mot vest) og så snart blålys i speilet.  Etter litt diskusjon ble politiet selv usikker og ringte høyere makter, og de bekreftet altså at elbiler må svinge til høyre.  Heldigvis var han grei nok til ikke å gi meg bot ...
Th!nk 2001

Griffel

#8
Det eneste skiltet som gjelder «også Elbil» er det vanlig blå Bus/Taxi (Kollektivfelt) skiltet.

Problem er at det noen steder er skiltet før Elbilen fikk rett til kolektivfelt og dermed ikke tatt hensyn til. Derfor er det noen steder hvor det tar av en vei til høyre og kollektivfeltet fortsetter rett fram, først et skilt "slutt på kollektivfelt" slik at det går over til å bli retardasjonsfelt, så et skilt "påbud om å svinge til høyre" men med underskilt "gjelder ikke buss/taxi".  Så et umerket stykke kollektivfelt rett fram til et felles akselerasjonsfelt før det igjen blir merket som kollektivfelt.

Her var det åpenbart meningen at de som kjørte i kollektivfeltet skulle ha fortsatt rett fram, men at skiltingen ikke har blitt oppdatert. Dette er jo trafikkfeller.

På Drammensveien fra Holmen til Oslo er det nå skiltet med Buss/taxi der retardasjonsfeltet slutter. (veien tar av til høyre) dermed kan det ikke missforstås.

Vi får prøve å klage til vegmyndighetene på skilting der det opplagt er feil, for det kan ikke være meningen at en skal skifte kjørebane to ganger fordi en vei tar av til høyre og ikke er merket med kollektivfeltet igjen før på andre siden av krysset.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pilt

Sitat fra: Georf på tirsdag 13. februar 2007, klokken 21:47
Akkurat det der med påbudt høyresving med underskilt "Gjelder ikke buss og taxi" kan jeg bekrefte at dessverre *gjelder* elbiler.  Jeg feide rett over krysset ved Jet utenfor Ullevål sykehus (mot vest) og så snart blålys i speilet.  Etter litt diskusjon ble politiet selv usikker og ringte høyere makter, og de bekreftet altså at elbiler må svinge til høyre.  Heldigvis var han grei nok til ikke å gi meg bot ...

KØDDER DU?!?!?!?

Det der må da være en feil! Grunnen til at andre biler må svinge til høyre ved å ligge i høyre felt må da vel være fordi det begynner et kollektivfelt rett etter krysset der de ikke har lov til å kjøre. Hva er vitsen for elbilene å få lov til å ligge i kollektivfeltene da? Langs Kirkeveien blir det jo helt dødfødt. Hvilken fossilbil vil slippe deg inn rett foran krysset for at du skal legge deg ut igjen rett etter, men oj, der kom det visst et nytt kryss, og over i venstre felt igjen osv osv. TÅPELIG! IDIOTISK! Dette MÅ det rettes på. Norstart... en jobb for dere...  ;)

Jeg kjører daglig den strekningen til jobb og kommer til å fortsette å kjøre rett over kryssene i høyre felt. Kommer onkel politi så får jeg argumentere til han skjønner at slalåmkjøring for elbiler er uakseptabelt og at de også må få kjøre rett frem.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Griffel

Du kjører riktig (ren logisk), men skiltingen er feil.

Og skilting går hos noen foran logikk. Det beste er som du skriver om Norstart klager dette inn for veimyndighetene slik at skiltingen blir rettet og trafikken tryggere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tom

#11
Hvis en ser på hvordan dette tiltaket ble presenter av Samferdselsdepartementet er begrepene kollektivfelt / kollektivtrase benyttet om hverandre.  Jeg mener at det ikke var politikernes intensjon at el-biler kun skulle benytte blå-merket-kollektivfelt. 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Rav4_EV

Myndighetene har åpnet for at el-biler skal kunne benytte kollektivfelt for å stimulere til økt bruk og utbredelse av disse.
Det er veimyndighetene som står for skilting og tilrettelegging. Jeg har merket meg at ved skilting av kollektivfelt benyttes også andre typer skilt enn det tradisjonelle "Buss/Taxi" skiltet, oftest forbudtsskllt eller påbudt kjøreretning med undertekst "gjelder ikke buss og taxi".
Det er ikke meningen fra politikerenes side at el-bilen skal være til hinder for øvrige brukere av kollektivfelt som buss/taxi som å måtte foreta feltbytte fordi kollektivfeltet er lagt på innsiden av en trafikkøy o.l.
Dersom den utøvende myndighet oppfatter dette andeledes enn at el-bilen har full adgang til kollektivfelt i hele sin lengde bør impliserte medlemmer av Norstart ta kontakt med daglig leder.

mvh

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Fra skiltforskriften:
"Skilt 508 (Blått Buss og Buss/Taxi): Skiltet angir at kollektivfelt begynner og at trafikkreglenes bestemmelser om kollektivfelt gjelder."

"Skilt 509 (Blått 2+): Skiltet angir at sambruksfelt begynner, at trafikkreglenes bestemmelser om sambruksfelt gjelder"

Fra Trafikkreglene:
§5 nr.2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn (nullutslipps motorvogner), motorsykkel, moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

Så dersom en kjørebane er merket på annen måte er det ikke et kollektivfelt, selv om den skulle ha vært det. Enten fordi det er feilmerket, eller med hensikt. Spekulerer en i dette risikerer en bot >4000,- dersom en treffer en regelrytter i stedet for en som følger myndighetenes ånd.

I Oslo og Bergen og en del andre byer er det politiet som har myndighet til oppsetting og fjerning av de aktuelle skiltene.

En påbudt kjøreretning til høyre med unntak for buss og taxi kan lett erstattes av et kollektivfelt rett fram, slik som det er gjort på E18 fra Holmen til Oslo. Det er et forbudskilt med unntak for buss ved Lysaker og der er det nok nettopp med hensikt ikke skiltet som kollektivfelt.

De som vet hvilke kryss som må være skiltet feil bør følge Arne Magnus Berges oppfordring å rapportere til daglig leder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tom

#14
Jeg viser til Politisk rådgiver Alfred Bjørlos innlegg ved åpning av elbil i kollektivfelt,
Oslo 1. juli 2003.

Her surres det hemningsløs med begrepene kollektivfelt / kollektivtrase, og  jeg mener at han på fullt alvor tror at SD har åpnet for at elbiler kan kjøre i kollektivtrase.

Jeg mener at det er riktig at " utøvende myndighet" ikke har fulgt opp SD intensjoner med dette tiltaket. Dvs at de ikke følger opp med riktig skilting av kollektivfelt / kollektivtrase. 

El-biler bør ha samme rettigheter som minibusser til å benytte kollektivfelt / kollektivtraser.

/tom 
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA