Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen Karosseri

Startet av Ohm, tirsdag 24. mars 2015, klokken 19:03

« forrige - neste »

torgrand

Sitat fra: Ohm på torsdag 13. august 2015, klokken 22:24
Jeg har ikke koblet den til tenningen, men skal gjøre det ved anledning. Er vel egentlig bare å finne en kurs i sikringsboksen som går på tenningen. Drev med det, men koblet det direkte. Det er imidlertid viktig at det er styrestrømmen som kobles på tenningen, ikke strømmen til varmeren som kobles rett på batteriet. Da kan brenneren "brenne" seg kald når den stopper som du sikkert vet.
Pga tidsklemma er jeg fortsatt på planleggingstadiet...
På tegninga på Eberen er det ett Tillegsvarmerkriterium og ett innkoblingssignal som jeg ikke helt skjønner forskjellen på. Hvordan har du koblet dette?
Jeg tenker å koble styrenge med + via en bryter på "tillegsvarmerkriterium". 
Holder det (i tillegg til batteriet selvfølgelig)?
(Se bilde)

Ohm

tank:

Jobber når med tanken. Løsning:

En vanlig 5 literskanne fra Biltema. Har montert tankmåler fra samme butikk. Skal se om jeg får plassert den i innerskjermen på passasjersiden.

Bilder og info kommer når jeg en gang klarer å få tid nok til å gjøre dette ferdig.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Løst tankproblemet:

Kjøpt 5 l kanne fra Biltema, tankmåler og flottør fra samme sted.

Bilde 1: Har montert flottøren og tanken er klar.

Bilde 2: Tanken plassert i høyre innerskjerm. Selve tankmålerklokka er plassert inne i bilen, i hanskerommet under ratt på venstre side. Greit å kunne se hvor mye som er igjen, så tankmåler er et must.



Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Sitat fra: Ohm på onsdag 23. september 2015, klokken 00:21
Løst tankproblemet:
Hei Ohm
Ser bra ut!
Må denne tanken stå lavere enn brenneren? Jeg vurderer å plassere min på "tomrommet" foran beholderen for kjølevæske. Der blir den jo veldig grei å fylle....
Er ellers ferdig med øvrig montering, men har ikke test-kjørt enda....
mvh Torgrim

Ohm

Hei, er usikker på om tanken kan stå høyere enn brenneren. Jeg ville i alle fall ikke gjort det med tanke på ev. lekkasje/utettheter i pumpa. Men det står nok noe om dette i bruksanvisningen.

Legger du ut bilder av installasjonen? Jeg skal ta bilde av tankmåleren etterpå.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Varenummer til deler fra Biltema
258010 giver
258022 instrumentklokke

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Sitat fra: Ohm på onsdag 23. september 2015, klokken 07:57
Legger du ut bilder av installasjonen? Jeg skal ta bilde av tankmåleren etterpå.
Ja, kommer med bilder og mer info etter hvert. Har tatt endel bilder, og får npk tanker laget i løpet av kort tid.

Ohm

Hva slags tank har du tenkt å bruke? Hvor stor? Jeg klarte meg fint gjennom hele forrige vinter på 1,5 liters flaske, men måtte fylle etter flere ganger pr uke. Med 5 liter vil den i teorien kunne brenne 10 timer på full guffe, og 25 timer på lav effekt. Så det blir nok reelt ca 15-20 timers bruk på en fylling. Testet i dag og fylte på 4,5 liter på bensinstasjonen. Lett å fylle, siden jeg har et påfyllingsrør som stikker opp. Foreløpig lokk av armaflex.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Da er tanken på plass med tankmåler. Tok strøm fra sikringsboksen som sitter rett bak det lille hanskerommet under rattet.

Brukte en av de ledige ledningene fra Eberen til tankmåleren, så slapp jeg å strekke ny ledning fra motorrommet.

Fungerer knallfint, er meget fornøyd med dette. Gikk jammen 5 timer til denne jobben også, inkl. litt klundring og forbedringer av drivstoffslangene.

Testet og funnet i orden.

Her er bilder av installasjonen for dem som er interessert.
Første bilde er fra test i motorrommet før montering inne i bilen. Jeg har ikke hanskerommet åpnet, men kan åpne for å sjekke drivstoffnivået. Vet jo sånn ca hvor mye jeg bruker, men dette ble ganske brukervennlig synes jeg.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Nå begynner det å nærme seg!!
I dag står bilen på Thomic Aluminium (http://www.thomic.no/)hvor de lager tank.
Filmen under viser hvordan jeg tenker styringen av varmeren.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=y8u3klgOKbQ
Hovedbryteren er også styrt av tenningen.
Kommer tilbake med fyldig beskrivelse og bilder ganske snart!

mvh
Torgrim

Ohm

Det ser bra ut. Hvor mye koster det for tank og hvor stor blir den?

Jeg har jo gått for lavbudsjett, med totalt installasjonskostnad på ca 11 000,- inkl alt. Men jeg har brukt mye tid, men det har jo også vært moro. Nå har bilen snart gått 29 000km, tror jeg monterte brenneren ved ca 12 eller 15 000 km. Alt fungerer fortsatt.

Kjørte en test forrige dagen, hvor jeg lot varmeren stå på og bilen på "tomgang". Da startet og stoppet varmeren selv helt fint ved behov, DVs at den prøver å holde ca 80 grader på vannet. eGolfen regulerer selv varmen inni bilen, så lenge varmeapparatet står på grader og ikke maks.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Sitat fra: Ohm på torsdag 01. oktober 2015, klokken 11:05
Det ser bra ut. Hvor mye koster det for tank og hvor stor blir den?

Tanken ser ut til å bli kanonfin, og passer som hånd i hanske.
De ble ikke helt ferdige i går, så jeg får den i dag.
Den blir på ca 3,5 liter og kommer til å koste meg mellom 2500 og 3000.
De lager faktisk to så de har en mal for fremtidige e-golfere, så da blir prisen lavere...
Regner med å montere hele galskapen i helga.

Ohm

Her må vi ha bilde av tanken. Kan hende jeg også vil bytte hvis den ikke blir alt for dyr. Jeg skulle fylle i dag, og har ikke blitt helt kjent med tankmåleren. Den viste nesten tom, men fikk bare på 2,5 liter før det rant over. Men man lærer jo. Ble søl i motorrommet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Legger ved noen bilder av tanken.
Denne passer veldig godt og sitter bra fast.
Har snakket med Eberspächer, og de sier at tanken kan monteres opp til en meter høyere enn brenneren. Hos meg er det snakk om noen centimetre.
Novåbryteren har jeg kjøpt fra Elfa Distrelec
(https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=35-888-29)

Thomic lagde en tank til så de har malen klar for å lage flere.

mvh Torgrim

Ohm

Ser knallbra ut. Kan du ta bilde av brenneren også? Dette blir en fin installasjon. Nå har vi begge eGolf med NOX utslipp. He He.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA