Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drammen Karosseri

Startet av Ohm, tirsdag 24. mars 2015, klokken 19:03

« forrige - neste »

torgrand

Da er jeg i mål, og hvilket resultat!!!!!
Jeg er fantastisk fornøyd, og dette kommer til å drastisk øke bilens bruksverdi!
Varmeren fungerer som en drøm, og jeg kan skru opp varmen uten bekymring for å komme hjem.
Jeg har 90 km tur-retur jobb. Dette har normalt gitt lite til overs hvis det er litt kalt og jeg følger trafikken i 100-sona.
I dag kom jeg hjem med litt under halv tank og snittforbuk på 14.1 Dette med 4 grader på morgenen, og 25 grader på kliamen :D
En stor takk til "Ohm" for å legge grunnlaget og finne en passende brenner, og "EAKF" som laget "sladden" som kobler ut bilens varmer når brenneren går.
Jeg kan nå bruke bilen akkurat som vanlig, eneste forskjellen er at den går nesten dobbelt så langt med god komfort!

Dette anbefales på det varmeste (hehe)

Legger ved bilde av ferdig resultat, og ett dokument hvor jeg har beskrevet litt mer av installasjonen.
Er det noen spørsmål er det bare å ta kontakt!

mvh Torgrim

Ohm

Gratulerer. Det der ble en super installasjon. Da er det i hvert fall 2 stk eGolf med fossil varmer. Ser du har gjort dette meget ryddig og pent. Moro at du er fornøyd, og takk for hyggelig kred..

fikk noen tips her selv, mulig jeg modifiserer litt. Sladd er nok en fordel ser jeg.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

@ torgrand: Kan du sjekke en ting: Virker tidsinnstilt kupevarmer når du har "sladden" koblet inn? Eller må den kobles bort før den virker. Jeg bruker kupevarmeren hver dag.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Sitat fra: Ohm på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:48
@ torgrand: Kan du sjekke en ting: Virker tidsinnstilt kupevarmer når du har "sladden" koblet inn? Eller må den kobles bort før den virker. Jeg bruker kupevarmeren hver dag.
Jeg kan teste dette, men er 99% sikker på at dette ikke påvirkes. "Sladden" vil bare koble ut PTZ om det er strøm i sigarettenneren og bryteren for dieselvarmen er på. Om det er strøm i sigarettenneren ved forvarming har vi faktisk ett system for dieseldrevet forvarming, noe som jeg leker med tanken på....  ;D

Ohm

Sitat fra: torgrand på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 11:10
Sitat fra: Ohm på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:48
@ torgrand: Kan du sjekke en ting: Virker tidsinnstilt kupevarmer når du har "sladden" koblet inn? Eller må den kobles bort før den virker. Jeg bruker kupevarmeren hver dag.
Jeg kan teste dette, men er 99% sikker på at dette ikke påvirkes. "Sladden" vil bare koble ut PTZ om det er strøm i sigarettenneren og bryteren for dieselvarmen er på. Om det er strøm i sigarettenneren ved forvarming har vi faktisk ett system for dieseldrevet forvarming, noe som jeg leker med tanken på....  ;D
Høres bra ut. Dieseldrevet forvarming føler jeg at ikke er så aktuelt, da det er dyrere enn å bruke strøm, samt at jeg har lukket garasje. Liker derfor kupevarmerfunksjonen som er i bilen i dag.

Men du har nok helt rett, siden dette er koblet slik du sier. Det var en smart måte synes jeg. Litt kjedelig å måtte bruke eco+ for å bruke varmeren slik som jeg må. Men jeg har bare 60 soner til jobb, så det er ikke det helt store problemet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Forresten, hva du gjort med "ledningsklysa" som fulgte med Eberen? Jeg har ikke funnet noen god løsning på denne, har du kappet ledningene? eller har du plassert dem et lurt sted?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Sitat fra: Ohm på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 11:32
Forresten, hva du gjort med "ledningsklysa" som fulgte med Eberen? Jeg har ikke funnet noen god løsning på denne, har du kappet ledningene? eller har du plassert dem et lurt sted?
Jeg buntet de sammen og stripset disse fast under festene til plastekselet på toppen av motoren.

cavallino

Jeg må ha en sånn varmer, men tror aldri i verden at jeg kan få montert noe sånt selv. Må da være noen som tar på seg et sånt oppdrag eller? Noen som vet?

Ohm

Sitat fra: cavallino på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:39
Jeg må ha en sånn varmer, men tror aldri i verden at jeg kan få montert noe sånt selv. Må da være noen som tar på seg et sånt oppdrag eller? Noen som vet?
Er et firma som heter Elbilmek som visstnok gjør dette. ELBILMEK, Svelvikveien 348
http://www.elbilmek.no/

Sjekket prisen også, bare 16 000 ferdig montert. Det er gunstig i forhold til å holde på selv, jeg har brukt fryktelig mange timer på dette, men som antatt førstemann, ble det litt knoting for å få det til.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Ja, jeg var også ganske overasket over denne prisen...
Men det var ganske morro å gjøre det selv da!

Ohm

De har jo litt fortjeneste likevel, siden de sikkert betaler mindre for varmeren og er flinkere/bruker kortere tid enn oss. Men jeg sjekket på Toyota ang. montering i Land Cruiseren, der var det vel over 20 lapper.

For dem som skal gjøre dette, er det viktig å presisere at det er vannvarmer man får. Har hørt om eksempler på montering av luftvarmer med dertil borring i bilens torpedovegger. Men elbilmek vet nok hva de gjør, uten at jeg har noe erfaring fra dette firmaet.

Forøvrig, så får de ikke maken installasjon som du har, siden den er mer innfløkt med sladd og tankmåler.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torkil

Kult at det er et firma som gjør det. Da er det litt mer fristende for de av oss med 10 tommeltotter.
Men hvis man skal kjøpe ny eGolf, og tenker på å installere noe slikt, burde man specce uten VP?

Sitat fra: Ohm på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:15
Forøvrig, så får de ikke maken installasjon som du har, siden den er mer innfløkt med sladd og tankmåler.

At det er uten sladd, vil det si at man ikke kan styre den via klimaanlegget, men kun har en av-på switch, eller hvordan vil det funke?

Ohm

Tror egentlig ikke varmepume har noe å si.

Sladd er at man kan kjøre klimaanlegget normalt, uten at den elektriske varmeren slår inn. Jeg har ikke "sladd" på min, og må derfor kjøre i eco+ mode, hvor den elektriske varmeren uansett ikke er tilkoblet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Sitat fra: torkil på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:39

At det er uten sladd, vil det si at man ikke kan styre den via klimaanlegget, men kun har en av-på switch, eller hvordan vil det funke?
Sladden gjør at bilens elektriske varmer ikke går mens du bruker dieselvarmer. Hvis ikke har denne må du kjøre i Eco+ for at ikke el-varmen som er raskere skal få diesel-varmeren til å tro at bilen allerede er varm og dermed slå seg av.
Sladden er vel veldig enkel å montere, så den vil kunne ettermonteres uavhengig av hvem som gjør varmeren.

EAKF

Jeg har kikket litt på e-Golf med varmepumpe. Ikke sikkert at det er like enkelt å koble ut VP som det var med PTC-elementet. Det finner man ikke ut før man har målt og testet litt med å koble ut kontakter o.l. Hvis man vet helt sikkert at man ønsker fossilvarmer, er det tryggeste å kjøpe bilen uten VP, og gjøre det slik som beskrevet her. Det funker jo 100%.

Men hvis noen som har VP også vurderer å montere fossilvarmer, kan tenke meg å helpe til for å finne ut dette av ren nyskjerrighet. (Om det er mulig å koble ut VP, nogenlunde likt som med PTC.) Jeg bor i Sandefjord..
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA