Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkforsegling felger

Startet av Muffinman, lørdag 14. mars 2015, klokken 17:18

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 14. november 2015, klokken 14:44
Møller bil - spesielt Audi-delen - blir her på berget kallet "Forhandler fra Helvete" på folkemunne.

Men selvfølgelig burde Tesla være klar med kort ventetid og uten reklamasjoner. Det ønsker vi alle. Men å forvente at de skulle være milevis foran alle andre i sin bransje, det er en sikker oppskrift på skuffelse.

Slekta hadde feil på sidespeilet på Audi'en forrige uke. Meldte fra til Audi-verkstedet. Ett døgn senere var feilen fikset uten videre spørsmål. På garanti.

Å skru på en elbil er ikke så annerledes som du tror. Batteripakken er ulik, ja. Men ellers er det ikke større forskjell på en Model S kontra 5-serie, enn en 5-serie kontra Skoda Citigo. Hjuloppheng og andre mekaniske konstruksjoner er de samme. Feilsøking gjøres temmelig likt. Ledninger går hit og dit uansett biltype. Karosserideler er de "samme". Bakluke har dempere på samme måte. Lyktehus er samme prinsipp. Bremser er de samme.

Så Tesla burde ikke ha særlig problemer med å finne kvalifiserte mekanikere.

Cobos

Det er jo ikke tvil om at å bygge/leie et verksted er ikke gjort i en håndvending. Deretter skal man finne folk og trene opp de. Kjenner jeg Tesla rett har de sikkert masse interne kurs og sertifiseringer som må godkjennes før mekanikeren får lov til å røre bilene. Amerikansk business praksis er i stor grad innstilt mot å "cover your ass" slik at de ikke kan bli saksøkt.
Alt dette tilsier at ting tar tid. Når Tesla da helt klart har blitt overumplet av mengden salg blir det jo vanskelig. I Oslo-regionen ser man det tydelig. De startet med den butikken på Alnabru som var grei nok som butikk men en katastrofe som serviceverksted, jmf størrelse og tilgang. Så leide de det "store" lokalet på Skøyen/Thune og det ble mye bedre en liten stund. Men salget eksploderte og Skøyen var plutselig altfor lite. Så kom Tesla på Grorud som var antagelig 3-4 ganger så stort som Skøyen. Da hjalp det en stund, men altfor mange biler på vestkanten og utover mot Asker OG nordover mot Eidsvoll og Hamar gjorde at det ble for dårlig kapasitet igjen. Større lokaler hos Tesla Drammen tok noe av Asker kundene og tydeligere samarbeid med Drammen Karosseri hjalp litt. Tesla Brumundal tar nok kundene fra nord for Oslo, og det nye store lokalet i Asker tar kundene fra Vest fra Oslo når det åpner.

Dermed mistenker jeg at i Oslo-regionen blir det nok bedre i løpet av noen måneder, men forstår at Vestlandet og Midt-Norge henger igjen.
Sør-Norge er vel eneste stedet det blir snart veldig bra. For der har de få kunder og gigantiske lokaler etter hva jeg har hørt.
Med andre ord det blir nok bedre men tar nok fortsatt tid før de kommer seg ovenpå, bortsett fra noen få områder eller regioner.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Kjell Leaf

Da jeg trengte hjelp med min BMW fordi jeg fikk opp "very low oil pressure" (viste seg heldigvis bare å være oljetrykksbryteren, så den hadde trykk) da tok Bavaria Haugesund inn min bil umiddelbart, ingen venting i det hele tatt.
Nissan hadde også en kampanje på Leaf fordi det kunne være noe feil med startknappen (halvtimes jobb), fikk beskjed om at jeg kunne komme allerede neste dag om jeg ønsket. Jeg valgte å få en time 2 dager senere, jeg kom en halv time for tidlig fordi jeg ville gå en tur bort på kjøpesenteret, de kjørte bilen inn med en gang jeg kom, så da ventet jeg bare.
Nissan og BMW har vel ikke så mye å ta seg til på verkstedet som enkelte andre. ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

dundun

Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Siggen

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 14. november 2015, klokken 19:09
Sitat fra: StianSalG på lørdag 14. november 2015, klokken 18:19
Å skru på en elbil er ikke så annerledes som du tror.

400v er nok til å drepe en mann...

400v systemet er lett gjennkjennelig over hele ledningsnettet. Det jordes og kortsluttes enkelt før en eventuelt skal jobbe på det og er således sikkrere enn det å eventuelt jobbe på ett drivstoffsystem. Det er "bulletproof"på TMS og det er heller ikke det systemet som skaper de lange køene. Mtp på det som har tatt tid hos servicesenterene til Tesla så er det jo helt ordinære problemer som man lærer på etthvert verksted.

mr_Utopia

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 14. november 2015, klokken 14:44
Sitat fra: mr_Utopia på fredag 13. november 2015, klokken 19:38
Det går ikke an å "slite med å ansette folk" i Norges nest største by... Da skal det være spesiell kompetanse som man etterspør.

Skru på elbil må da være spesielt - tror ikke de lærer spesielt mye om dette på skolen eller i lære hos møller?

Dessuten er det likt over hele fjøla - huske på Mercedes min, så røyk dynamo, så bilen ikke kunne brukes - da kunne jeg få time 4 uker senere hos forhandler (Bertel O Steen), når jeg hadde den på service, var det flere feil på den når jeg fikk den igjen enn når jeg leverte den inn, hver gang. Mange andre hadde samme erfaring fra denne forhandler.
Møller bil - spesielt Audi-delen - blir her på berget kallet "Forhandler fra Helvete" på folkemunne.

Men selvfølgelig burde Tesla være klar med kort ventetid og uten reklamasjoner. Det ønsker vi alle. Men å forvente at de skulle være milevis foran alle andre i sin bransje, det er en sikker oppskrift på skuffelse.

Ikke milevis foran,  men heller ikke milevis bak. Omtrent like god er godt nok. Litt ekstra pga oppbygging av organisasjon og DU masse-bytte kan man akseptere. Men Vi er ikke i 2013 lenger.

Møller selger vel flere elbiler og hybrider enn noen andre for tiden, say no more...............................

o.b.lix

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 15. november 2015, klokken 18:52
Ikke milevis foran,  men heller ikke milevis bak. Omtrent like god er godt nok.

Da er de i mål i Bergan i alle fall - de er like dårlige som alle de andre forhandlerne.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

storform

I Bergen jobber det meget hyggelige folk hos Tesla. Dessverre er det en mager trøst når ventetiden er bortimot et halvt år nå. God service når man først slipper til, men når ventetiden er SÅ lang vil jeg ikke lenger kalle det god service. Oppfordrer alle til å være tydelige på at dette ikke er godt nok når dere blir bedt om å skrive en evaluering etter at bilen har vært inne hos Tesla!
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

bilpower.no

Etter at bilen hadde gått 2000km fikk jeg følgende problemer:

- Høyre taklys foran virker ikke
- 12v uttak virker ikke (sikring er ok. Og det er jo tragisk med kun ETT slikt uttak)

Møtte opp hos Tesla i Oslo, og det var jo litt ironisk det hun på kundemottaket sa til meg. Sitat. "Aha.. ja det må vi få sett på.. nå har vi ikke tid i dag (dette var ca kl. 1400) men er det greit om vi setter opp en time til deg"?

Tenker da at jeg får en time kanskje innen en til to uker. Så trykker hun litt på pcen, og gir meg time i begynnelsen av DESEMBER. Dette var i slutten august.

Nå skal bilen snart inn, og et problem til har meldt seg. Sidestøtten (sittepute) på førerstol ser ikke ut. Snakket med en detailer som mente at jeg burde reklamere på den, og det kommer jeg nok til å gjøre.

Litt offtopic kanskje, men er ikke imponert over ettermarked hos Tesla til nå.

rmr

Sitat fra: Stig Flem på mandag 16. november 2015, klokken 11:23
Etter at bilen hadde gått 2000km fikk jeg følgende problemer:

- Høyre taklys foran virker ikke
- 12v uttak virker ikke (sikring er ok. Og det er jo tragisk med kun ETT slikt uttak)

Møtte opp hos Tesla i Oslo, og det var jo litt ironisk det hun på kundemottaket sa til meg. Sitat. "Aha.. ja det må vi få sett på.. nå har vi ikke tid i dag (dette var ca kl. 1400) men er det greit om vi setter opp en time til deg"?

Tenker da at jeg får en time kanskje innen en til to uker. Så trykker hun litt på pcen, og gir meg time i begynnelsen av DESEMBER. Dette var i slutten august.

Nå skal bilen snart inn, og et problem til har meldt seg. Sidestøtten (sittepute) på førerstol ser ikke ut. Snakket med en detailer som mente at jeg burde reklamere på den, og det kommer jeg nok til å gjøre.

Litt offtopic kanskje, men er ikke imponert over ettermarked hos Tesla til nå.

Lykke til! Det ser dessverre ut som om dette er slik det er for alle.

Ang. sitteputen, har du NextGen seter? Sjekk min tråd om det er lignende utfordringer eventuelt : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24615.0.html
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

mr_Utopia

#371
Sitat fra: o.b.lix på søndag 15. november 2015, klokken 18:57
Sitat fra: mr_Utopia på søndag 15. november 2015, klokken 18:52
Ikke milevis foran,  men heller ikke milevis bak. Omtrent like god er godt nok.

Da er de i mål i Bergan i alle fall - de er like dårlige som alle de andre forhandlerne.

Så du mener det er da 6 måneder ventetid på alle andre forhandlerne i Bergen? Tror jaggu meg at jeg må ta en ringerunde, for her er det motstridende opplysninger.

EDIT: Mulig at noen "is wrong on the internett" (tilogmed Elbilforum)...

fredag

Første ledige servicetime jeg fikk tilbud om på Tesla Skøyen for noen dager siden var 4. mai. Fem og en halv måned.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

LASOL

Jeg hentet ny bil 22. oktober i Drammen og på vei hjem fra Drammen til Oslo dukket de første feilmeldingene opp! Blant annet gul trekant med beskjed om at bilen måtte på service og hadde fått redusert effekt for å unngå feil. Tok kontakt med Tesla samme dag fikk melding etter purring dagen etter at jeg kunne regne med time i april! 5 -6 mnd etter at jeg ikke kom hjem fra overlevering uten feil. Jeg sa til tesla at dette var useriøst. I dagen som fulgte dukket det jo også opp en del andre småfeil av elektrisk art. Nå har bilen min stått på verkstedet siden forrige mandag uten at de har funnet årsaken til feilmeldingene. Jeg har gått fra entusiastisk bileier til salgsmodus uten egentlig å fått tatt i bruk bilen.
S 85d ap1 oktober 2015

petersv

Kjedelig, hvis det er det du vil så lar de deg nok heve kjøpet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA