Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkforsegling felger

Startet av Muffinman, lørdag 14. mars 2015, klokken 17:18

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Muffinman på torsdag 12. november 2015, klokken 09:51
6 måneder nå  :o  Da har køen faktisk VOKST med 1,5 mnd siden september. Da var den 4,5 måneder. Køene skulle jo minke men det har bare ballet på seg i over et år. Man er åpenbart langt unna å få kontroll.
Kjører forbi Trondheim SC mer eller mindre daglig: Har lagt merke til at det står langt færre TMS parkert utenfor nå enn det gjorde for et par mnd. siden (på fredag var det faktisk ingen!). Er usikker på hvordan jeg skal tolke dette: Enten har de mindre backlog nå enn tidligere, eller så tar de inn færre biler i uka enn tidligere. Økende ventetid kan tyde på det siste.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

RonnyØ

Sitat fra: OleJA på torsdag 12. november 2015, klokken 10:27
Sitat fra: Muffinman på torsdag 12. november 2015, klokken 09:51
6 måneder nå  :o  Da har køen faktisk VOKST med 1,5 mnd siden september. Da var den 4,5 måneder. Køene skulle jo minke men det har bare ballet på seg i over et år. Man er åpenbart langt unna å få kontroll.
Kjører forbi Trondheim SC mer eller mindre daglig: Har lagt merke til at det står langt færre TMS parkert utenfor nå enn det gjorde for et par mnd. siden (på fredag var det faktisk ingen!). Er usikker på hvordan jeg skal tolke dette: Enten har de mindre backlog nå enn tidligere, eller så tar de inn færre biler i uka enn tidligere. Økende ventetid kan tyde på det siste.

Sikkert noe deprimerende for de som jobber med bila at man fysisk ser alle som skal inn på verksted :)
Husqvarna Automower 320

Tuxedo

Sitat fra: Isbjørn på torsdag 12. november 2015, klokken 09:43
Sier bilen fra når den skal på service? Har nå kjørt ca. 23000 km uten at det er kommet noe varsel om service.
Den sier ikke fra.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Sitat fra: OleJA på torsdag 12. november 2015, klokken 10:27
Sitat fra: Muffinman på torsdag 12. november 2015, klokken 09:51
6 måneder nå  :o  Da har køen faktisk VOKST med 1,5 mnd siden september. Da var den 4,5 måneder. Køene skulle jo minke men det har bare ballet på seg i over et år. Man er åpenbart langt unna å få kontroll.
Kjører forbi Trondheim SC mer eller mindre daglig: Har lagt merke til at det står langt færre TMS parkert utenfor nå enn det gjorde for et par mnd. siden (på fredag var det faktisk ingen!). Er usikker på hvordan jeg skal tolke dette: Enten har de mindre backlog nå enn tidligere, eller så tar de inn færre biler i uka enn tidligere. Økende ventetid kan tyde på det siste.
De booker noe romsligere enn tidligere slik at de skal ha tid til å gjøre seg ferdige, samt ha kapasitet til akutte ting uten at det går for mye på bekostning av planlagte avtaler. I teorien bør det virke reduserende på køen, ihvertfall på litt sikt. Imidlertid har de booket slik i flere måneder allerede, og basert på det som skrives lenger oppe har køen samtidig blitt over 30% lengre. Tar man i betraktning at jeg og flere ikke lenger får kontakt via mail eller telefon tyder nok alt på at det ikke er blitt mindre å gjøre, heller motsatt.

SR

To ukers ventetid på ordinær service i Brumunddal da jeg bestilte i forrige uke.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

rsomby

Bergen har 6mnd ventetid. Fikk nå satt av 4-5 dager i slutten av mai for diverse plukk som skal fikses på garanti, samtidig som det er tid for årlig service.

De sliter også nå med å ansette nok folk. Slik har det vært alle gangene jeg har snakket med dem siden jeg fikk bilen i starten av 2014. Skjønner dette, men kjedelig er det for oss kunder uansett.

mr_Utopia

Det går ikke an å "slite med å ansette folk" i Norges nest største by... Da skal det være spesiell kompetanse som man etterspør. Men man kan slite med å få folk til å jobbe for det man ønsker å tilby i betingelser.

Om jeg drev et SC og hadde lang ventetid ville jeg også sagt dette...

Hvis de har slitt med å "ansette folk" siden 2014 kan de ikke bruke den unnskyldningen.

Øyvind.h

#352
Det er vel ganske kjent at markedet for mekanikere er ganske presset i Norge?
Og Tesla har åpenbart gjort flere uheldige ansettelser på mekaniker-siden, noe som tar tid å avdekke og tid å gjøre noe med.
Det er ikke uendelig med mekanikere å ta av (spesielt om du stiller krav til kvalitet!)om ikke man lønner dem opp i himmelen, noe du ikke vil sette pris på ettersom garanti/reklamasjonskost bakes inn i nypris. Og alle betalbare oppdrag blir heller ikke hyggelige....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brede

Så vidt jeg har hørt så er det iallefall noen folk på vei over til Tesla fra Møller Bil i Trondheim.

mr_Utopia

Jeg skjønner det. I tilegg er det vel ekstra press på mekanikere som har kompetabse på elbil eller hybrid.

Men når Tesla har kjent til dette i lang tid, bør de gjøre nie med det. Hvorfor 4-6 måneder noe steder og 1 uke andre steder?

Tviler på det er 6 måneder ventetid for garantiutbedringer hos eks VW, BMW, Toyota, Nissan mfl. i typisk ventetid.

Jeg får litt inntrykk av at Tesla skyver problemer foran seg for å kunne begrense kostnader i en periode.

Dårlig argument at de ikke skal presse opp prisene. Tesla er så små at de vil ikke presse opp prisene på mekanikere i Norge om de betaler litt bedre enn det gjengse verksted. Da vil de beste mekanikere jobbe hos Tesla, og de litt mindre gode hos de andre. Det er ikke slik at det er et gulv for lønning av fagarbeidere som følger hva de best betalte får. Jeg har sagt det før. Det er en smokescreen.

Jeg har håp om at dette blir bedre til jeg er klar for å kjøpe (bestille) Tesla om 1,5 år.

Jeg har leaset 2 nye biler de siste 4 år og fått attention på dagen hver gang det har vært noe, og time innen 1-2 uker, selv om det har vært mindre ting. Jeg har en (1) person å forholde meg til for service, reparasjon. Dette FORVENTER jeg også av Tesla hvis jeg kjøper en ny bil. Hele tiden, hver gang, alltid, uten unntak, ihvertfall i garantiperioden.

Jeg håper alle Tesla eiere vil bidra til at Tesla Norge forstår at dette er viktig!! Fantastisk bil men det jeg leser her inne er skuffende rett og slett.

cairnz

Hva om denne ene personen du forholder deg til er syk, slutter eller rett og slett ikke vil være "din" løpegutt?
Elbilist

Brede

Sitat fra: cairnz på fredag 13. november 2015, klokken 20:21
Hva om denne ene personen du forholder deg til er syk, slutter eller rett og slett ikke vil være "din" løpegutt?

Da får han vel en ny fast kontaktperson da....  ::)
Jeg skulle også ønske å ha en kontaktperson, skaper en mye større trygghet. Iallefall milevis foran systemet de har i dag der "noen" av og til tar telefonen, mailadressen som de oppgir er ubemannet og personlig oppmøte må til for at noen i det hele tatt skal få service.
Jeg har tidligere sendt mail direkte til en ansatt i Trondheim og har da fått glimrende service, nå ser det ut til at deres personlige mailadresser har blitt sperret for hvermansen.

Lars R

Sitat fra: mr_Utopia på fredag 13. november 2015, klokken 20:03
Jeg skjønner det. I tilegg er det vel ekstra press på mekanikere som har kompetabse på elbil eller hybrid.

Men når Tesla har kjent til dette i lang tid, bør de gjøre nie med det. Hvorfor 4-6 måneder noe steder og 1 uke andre steder?

Tviler på det er 6 måneder ventetid for garantiutbedringer hos eks VW, BMW, Toyota, Nissan mfl. i typisk ventetid.

Jeg får litt inntrykk av at Tesla skyver problemer foran seg for å kunne begrense kostnader i en periode.

Dårlig argument at de ikke skal presse opp prisene. Tesla er så små at de vil ikke presse opp prisene på mekanikere i Norge om de betaler litt bedre enn det gjengse verksted. Da vil de beste mekanikere jobbe hos Tesla, og de litt mindre gode hos de andre. Det er ikke slik at det er et gulv for lønning av fagarbeidere som følger hva de best betalte får. Jeg har sagt det før. Det er en smokescreen.

Jeg har håp om at dette blir bedre til jeg er klar for å kjøpe (bestille) Tesla om 1,5 år.

Jeg har leaset 2 nye biler de siste 4 år og fått attention på dagen hver gang det har vært noe, og time innen 1-2 uker, selv om det har vært mindre ting. Jeg har en (1) person å forholde meg til for service, reparasjon. Dette FORVENTER jeg også av Tesla hvis jeg kjøper en ny bil. Hele tiden, hver gang, alltid, uten unntak, ihvertfall i garantiperioden.

Jeg håper alle Tesla eiere vil bidra til at Tesla Norge forstår at dette er viktig!! Fantastisk bil men det jeg leser her inne er skuffende rett og slett.

Takk for det, helt enig i det !

Tesla selv kalle seg selv "Premiumleverandør". Det betyr også Premiumservice til meg ! De ønsker seg gjerne å konkurrere med BMW, Audi og Mercedes i øverste liga men i øyeblikk virker det som Molde FK ønsker å vinne et spill mot FC Bayern München. Jeg tror også at de spiller på tid - statens subvensjoner faller snart bort slik at Tesla-salget reduserer seg og antall servicemedarbeidere er dermed passelig. Fra min tysk synspunkt har de bare knallflaks at nordmenn er slik tålmodige kunder....

o.b.lix

Sitat fra: mr_Utopia på fredag 13. november 2015, klokken 19:38
Det går ikke an å "slite med å ansette folk" i Norges nest største by... Da skal det være spesiell kompetanse som man etterspør.

Skru på elbil må da være spesielt - tror ikke de lærer spesielt mye om dette på skolen eller i lære hos møller?

Dessuten er det likt over hele fjøla - huske på Mercedes min, så røyk dynamo, så bilen ikke kunne brukes - da kunne jeg få time 4 uker senere hos forhandler (Bertel O Steen), når jeg hadde den på service, var det flere feil på den når jeg fikk den igjen enn når jeg leverte den inn, hver gang. Mange andre hadde samme erfaring fra denne forhandler.
Møller bil - spesielt Audi-delen - blir her på berget kallet "Forhandler fra Helvete" på folkemunne.

Men selvfølgelig burde Tesla være klar med kort ventetid og uten reklamasjoner. Det ønsker vi alle. Men å forvente at de skulle være milevis foran alle andre i sin bransje, det er en sikker oppskrift på skuffelse.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RaBalder

Tesla har nå hatt et par år på seg til å få en organisasjon på plass.

Jeg har ingen forventninger om at Tesla skulle ha alt perfekt nå i 2015.

Men jeg hadde ærlig talt trodd dem hadde kommet lengre med support-/verksted-aktiviteten.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA