Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf ikke riktig likevel?

Startet av Kleiven, tirsdag 10. mars 2015, klokken 20:15

« forrige - neste »

Kleiven

Jeg kjører omtrent 4 mil i snitt hver dag og trenger derfor ikke lade hver dag. Dersom batteriet lades hver dag, vil nivået som regel ligge høyt sammenlignet med om jeg kun lader hver tredje dag.

Noen her som vet hva som er best for batteriet?

bromm

Styringen for lading tar høyde for at man skal kunne lade 100% hver dag - den slakker så mye av på slutten at det ikke skal være noe problem i den enden. Det du derimot bør passe på er at den ikke blir stående med for lite SoC (<20% er ikke bra).

Jeg har stort sett samme daglige lengde som deg (40km) og jeg lader annenhver dag (utenom helg) på sommerhalvåret når det er mer enn 5-10 grader. Nå på vinteren lader jeg hver natt, og da har jeg valgt "charge immediately" hvis SoC ligger på under 50% ved hjemkomst og "off-peak" hvis jeg har mer enn 50% (det siste kan enkelt overstyres i menyen som popper opp når man stopper bilen)  :D

moonbuggy

Nyere forskning fra ifjor høst med stort datagrunnlag, anslår at regularitet i ladingen er det beste. F.eks. lade hver natt er helt OK. Denne forskningen tok også "livet" av gamle sannheter som at hurtiglading er skadelig. De fant at det ikke var tilfellet, men som sagt, de kom entydig til at regularitet i ladingen (overraskende) var det overlegent beste for batterilevetiden.

Olemann


Kan du sende link til dette?


Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:42
Nyere forskning fra ifjor høst med stort datagrunnlag, anslår at regularitet i ladingen er det beste. F.eks. lade hver natt er helt OK. Denne forskningen tok også "livet" av gamle sannheter som at hurtiglading er skadelig. De fant at det ikke var tilfellet, men som sagt, de kom entydig til at regularitet i ladingen (overraskende) var det overlegent beste for batterilevetiden.

Kleiven

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:42
Nyere forskning fra ifjor høst med stort datagrunnlag, anslår at regularitet i ladingen er det beste. F.eks. lade hver natt er helt OK. Denne forskningen tok også "livet" av gamle sannheter som at hurtiglading er skadelig. De fant at det ikke var tilfellet, men som sagt, de kom entydig til at regularitet i ladingen (overraskende) var det overlegent beste for batterilevetiden.

Hva menes med regularitet i lading? Vil det si at å lade hver tredje dag forringer batteriet like lite som å lade hver dag? Jeg vil gjerne lese forskningsrapporten, så som Olemann ønsker jeg gjerne link :)

Klykken

Lad ved behov. Jeg for min del lader med en gang bilen blir parkert. Det står forøvrig ingenting om at det ikke er anbefalt i noen av instruksjonsheftene til BMW på dette, snarere tvert imot (som f.eks ved langtidsparkering).

Batteriene har forøvrig garanti på 8 år eller 100 000km, og i denne perioden skal batteriene ha over 70% kapasitet.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Kleiven på onsdag 18. februar 2015, klokken 11:29
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. februar 2015, klokken 00:42
Nyere forskning fra ifjor høst med stort datagrunnlag, anslår at regularitet i ladingen er det beste. F.eks. lade hver natt er helt OK. Denne forskningen tok også "livet" av gamle sannheter som at hurtiglading er skadelig. De fant at det ikke var tilfellet, men som sagt, de kom entydig til at regularitet i ladingen (overraskende) var det overlegent beste for batterilevetiden.

Hva menes med regularitet i lading? Vil det si at å lade hver tredje dag forringer batteriet like lite som å lade hver dag? Jeg vil gjerne lese forskningsrapporten, så som Olemann ønsker jeg gjerne link :)

Jeg har postet flere linker fra dette før til forumet. Akkurat nå har jeg ikke tid til å lete de opp igjen.
Det forskningen fant ut etter svært lang studie, var at regularitet var det beste og at hurtiglading ikke var skadelig. Med regularitet mente man lading hvert døgn, eller hvert 3. døgn, eller hurtiglading hver 2. dag.

Det beste var lading i faste intervaller. Hvis ingen andre finner frem linkene, kommer de fra meg senere.


Tinhlevan

Sitat fra: Klykken på onsdag 18. februar 2015, klokken 11:37
Lad ved behov. Jeg for min del lader med en gang bilen blir parkert. Det står forøvrig ingenting om at det ikke er anbefalt i noen av instruksjonsheftene til BMW på dette, snarere tvert imot (som f.eks ved langtidsparkering).

Batteriene har forøvrig garanti på 8 år eller 100 000km, og i denne perioden skal batteriene ha over 70% kapasitet.


Hva er egentlig best for batteriet om man skal på ferie og bilen blir stående i 14 dg? Bør den være tilkoblet strøm eller uten?

Klykken

Instruksjonene til BMW sier vel at bilen bør være tilkoblet strøm hvis den skal stå lenge, hvis jeg ikke husker feil her.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Det skinner igjennom at BMW er mest bekymret for at batteriet skal utlades helt. Man forsikrer seg mot det med at bilen er oppkoblet og dermed fulladet til enhver tid, derfor også anbefalingen om dette.
Vel, det er et faktum at fulladet batteri slett ikke er like bra som et batteri ladet 40-60%. Skal man bort for 14 dager, kan man trygt etterlate bilen med 50-70 på "tanken". Personlig er jeg ikke i tvil om at det er langt sunnere for batteriet enn 100% lading (selv om det på I3 er 90-95%). 

bromm

Her er et utklipp fra manualen. Det er først når bilen blir stående mer enn 3 måneder at man bør forhøre seg med forhandler om hva som bør gjøres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA