Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruktbilpris på Tesla

Startet av Hagesæter, lørdag 07. mars 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

F_P

Akkurat de to mattene benyttes ikke sammen.

Ytterst i dørene (platen mot veien) kan du enten legge kun Multi med Wave over denne igjen. Wave så mye du vil, men fortrinnsvis på et område bak høyttaleren. Alternativet er å benytte Alubutyl + Neopren + wave. Da erstatter Alubutyl + neopren multi matten. Dette blir tykker, tyngre, og gir bedre lyd og vibrasjonsdemping.

På platen mellom ytterplate og dørtrekk kan du legge multi eller bare butyl på innsiden av denne. Inne i rommet om det gir mening. Inn mot kupe kles denne midterste platen med Foam som isolerer mye lyd, er lett, og kan klemmes sammen. Sistnevnte sørger for at det ikke er like kritisk i forhold til å få på dørtrekket skikkelig igjen. Foam bør også legges mellom plate og ledninger slik at du unngår skrangling og vibrasjon.

Anbefaler også legge alubutyl på utsatte deler av dørtrekket for å fjerne vibrasjoner.

Sitat fra: DaTwister på torsdag 17. desember 2015, klokken 20:43
Hvor klistrer dere på aero-butyl, og hvor aero-multi? Limer dere disse oppå hverandre? Eller blir det butyl på ytterdøren, og multi på innsiden? Og wave bak høyttaleren?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

erot

Sitat fra: lurium på tirsdag 14. juli 2015, klokken 01:50
Noen her som har isolert vekk P85D front motor støy ved range mode?

Det er en høyfrekvent lyd som går meg på nervene.... og som potensielt kan føre til høyt forbruk av Ibux :)

Bumper denne. Noen som har forsøkt å forske seg fram til demping av frontmotor?

Lurer også på om noen vet om personer eller foretak som har begynt å tilby støydemping av bilen, eller om vi fremdeles må til pers selv?

Muffinman

F_P / Sondre Hugaas støydemper for deg.

http://www.bilkomponenter.no/products/lyddemping-tesla-model-s

Han har også lagt ut en metode på forumet for å dempe dørk/torpedovegg (i mangel på bedre ord) slik at lyd forfra reduseres. Det blir siste steg på P85``en i vår. 85D``en får full behandling etterpå.

Muffinman

Da har 85D``en fått seg en runde med tykkmasse i bakre hjulbuer. Brukte ca. 1,5kg på hver side mot ca. 1 kg på P85``en. Blir nok å ta sistnevte en runde til, men venter til den har vært på verksted slik at ingen mekaniker får en dårlig dag på jobben pga kliss.

Forventer ikke like stor forbedring på den nyeste bilen da den er vesentlig roligere innvendig fra fabrikk, men er likevel spent på prøveturen. Eneste tiltaket fra fabrikk  var en lapp med alubutyl på 10x15cm på hver side (P85``en manglet disse). Den ene holdt på å falle av, så den var det ikke mye vits i. Regner uansett med at det er gjort en bedre jobb på innsiden. Ting ser litt annerledes ut bak innerskjermen på nybilen, men ikke så ulikt at det er grunn til å oppdatere DIY``en. Største praktiske endring er at det er laget veldig mange flere steder hvor det kan legge seg grus og skitt, og jeg fjernet nok 2-3 kg fra hver side. Vanvittig.

Ellers er det bare å konstantere at ting er slurvete montert her også i likhet med interiør og ledning/kobling som hang og slang i ene hjulbuen foran. Her var det brukt klips med feil lengde et par steder slik at det var løst ene stedet mens det ikke gikk an å få ut klipset uten å økdelegge på det andre. Fant også løst bremserør, og løst rør til luftfjæringen. Et klips var skadet, men stappet på plass sammen med lim. Nesten så jeg skulle gjort det selv :)

Neste steg blir dører og dørk/torpedo foran før jeg sjekker trunken etter forbedringspotensiale der. Men det blir ikke i dag :)

Hyperstress

Gjorde det samme her for litt siden. Tror det ble litt bedre, men ikke voldsom forskjell, litt vanskelig å si sikkert siden jeg byttet dekk samtidig. Jeg fant også mye grus, og et par ting som var montert feil.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Faktisk overraskende stor forskjell her (subjektivt, naturligvis). Småstein i lav fart høres ikke lenger, og nå er hjul/veistøy forfra og fra sidene blitt påtagelig tydeligere. Det skulle vel bety at det er blitt roligere bak.

Denne bilen tror jeg skal bli riktig så bra med full pakke.

petersv

Ikke rart lakken er sandblaast naar det er saa mye grus der ;) Kjoerer du mye paa grusveier forresten?

Muffinman

lunitiks

Muffin for å tømme mannskiten i hjulbuene og sjekke status, må du jekke og fjerne hjulet? (Sikkert dumt spørsmål men her i nordbyen er der dårlig stelt med steder og utstyr uten mot cash, så er begrenset hva jeg får gjort på egen grunn i så fall).

Har forresten ikke luft
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Ikke luft? Trodde alt som var tilstrekkelig oppblåst havnet der oppe, jeg  ;D

Du må jekke opp, ta av hjul og fjerne innerskjerm. Innerskjermen er festet med ørten klips og fire skruer @10mm.  Man kan la siste gummipluggen helt bakerst, ytterst og nede stå igjen og brette innerskjermen bakover og unna vei. Den er laget av en slags fleksibel filt som "aldri" tørker ut og tåler det godt.

Brukte forresten en rimelig garasjejekk, og sikret med en rimelig støttebukk fra Biltema.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Stottebukk-2000017053/

F_P

DEn der guffa du bruker Muffinman. Er det den fra Biltema? Skjønner ikke at du gidder så mye klin det er med den :p

Prøvde litt på up'en til fruen, merket ingen forskjell selv om jeg smurte på tjukt
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Sitat fra: F_P på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:59
DEn der guffa du bruker Muffinman. Er det den fra Biltema? Skjønner ikke at du gidder så mye klin det er med den :p

Prøvde litt på up'en til fruen, merket ingen forskjell selv om jeg smurte på tjukt
Den er fra Biltema, ja. Gidder fordi det virker. På P85``en er det det enkeltstående tiltaket som gav størst effekt, og sett opp mot arbeidstid er det genialt. Brukte under to timer på begge sider i går. Og jeg synes virkelig ikke det er så mye klin med den, men det kommer vel an på  hvordan man jobber, hvordan man har forberedt seg og hvem man spør :)

tonl

Muffinmann: Fjernet du flekker som har oransje/gul farger på hjulbuen, før du smurte på?kan se ut som rust men er nok ikke det.

Muffinman

Så ikke noen slike flekker, men det var en god del (slurvete påført) karosserilim i skjøtene. Var mye dritt som hadde festet seg i denne, og i krinkelkrokene limet hadde dannet enkelte steder. Rengjorde skikkelig på disse stedene. Hvis dette hadde vært en bil av stål ville det nok rustet ganske fort, for limet var lagt slik at det samlet skitt og fukt mot platene flere steder. Tror ikke det har noen betydning på alu riktignok, men på min bil er det ihvertfall eliminert nå. Ikke noe som minnet om rust noen steder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA